“Elk jaar zoek ik naar nieuwe inspiratiebronnen om nieuwe modellen te creëren,” aldus Bruno Belamich, creatief directeur. Na het succes van onze B-rocket motor in 2014, wilde ik graag nog een stapje verder gaan en de auto van Bell & Ross ontwerpen. Het doel was om een auto te ontwerpen die “zinvol” was, ook ten aanzien van professionele bedrijven in de auto-industrie. Deze “ware uitdaging” was vooral een enorm plezier, zo herinnert de ontwerper zich. “De concept-car AeroGT was het uitgangspunt voor een nieuw paar horloges, die geïnspireerd zijn op de autowereld, de BR 03 AeroGT’s”.

BellRoss_2016_ROUGHS_Aero-GT_06_7900euro

In 2016 richt Bell & Ross zich vastbesloten tot de auto, een andere liefde van de ontwerper. Het merk bedacht de AeroGT, een avant-gardistische concept-car, een GT sportwagen met de gestroomlijnde carrosserie als van een jachtvliegtuig. Deze unieke auto die in de designstudio van de horlogemaker staat, is niet per toeval ontstaan. “De Concept-car AeroGT is een uitbreiding van onze vaardigheden en toont onze creatieve capaciteit en de kracht van ons merk. Het leek me interessant,” vertelt Bruno Belamich, “om de codes vanBell & Ross te verbinden aan een auto die rechtstreeks is geïnspireerd op de vliegtuigindustrie. Deze concept-car is immers een mengeling van een vliegtuig en een GT”. Deze spectaculaire auto weerspiegelt de belangrijkste principes van de Bell & Ross horloges, namelijk: de vormen afgeleid van de functie, de passie voor mechanica en natuurlijk een sterke affiniteit met de vliegtuigindustrie. De presentatie van dit unieke prototype gaat samen met twee bijzondere horloges, waarvan het karakter sterk ontleent aan de auto-industrie.

BellRoss_2016_Aero GT3 face blanc_7900euro

Al sinds het begin gebruikt Bell & Ross vluchtcodes voor het ontwerp van haar horloges. Bruno Belamich, creatief directeur, brengt een groot deel van zijn werktijd door met het bestuderen van jets, jachtvliegtuigen en bommenwerpers. Maar deze man, bevlogen door mechanica, stijl en prestaties, bevindt zich ook graag op de weg. En dus presenteert Bell & Ross dit jaar in digitale animatiebeelden de AeroGT, een omvangrijk autoproject. “Het ontwerpproces van deze concept-car heeft ruim een jaar geduurd. Voor optimaal resultaat hebben we samengewerkt met specialisten die weten hoe auto’s worden ontworpen,” zegt Bruno Belamich. “Het was voor ons erg belangrijk om een auto met goede prestaties en realistische kenmerken te maken.” Uiteindelijk laat deze verbluffende super-car, die net zo gestroomlijnd is als een jet, zien hoe een Bell & Ross-auto er zou kunnen uitzien.

BellRoss_2016_Aero_GT3_Hangar_7900euro

Half AERO

De AeroGT is een super-car, geïnspireerd op de luchtvaart. Met deze auto blijft Bell & Ross trouw aan haar luchtvaart ‘roots. De zeer lage (1,10 m) en gestroomlijnde auto van 4,7 m lang, lijkt door de lucht te zoeven als een raket. De puntige vormen met scherpe hoeken en onderbrekingen doen denken aan bepaalde stealth-vliegtuigen. Er missen enkel een paar vleugels om op te stijgen. Van bovenaf gezien, lijkt de druppelvormige glazen behuizing op de overkapping van een cockpit van een jet. De dunne spiegels zijn geïnspireerd op de kleine vleugels, ‘’stabilo’s’ genoemd, die op de neus van een jachtvliegtuig zijn bevestigd. De twee uitlaten hebben bijzondere afmetingen en doen denken aan de straalpijpen van turbojets, terwijl de op turbines lijkende velgen de motorschoepen van een straaljager nabootsen. Maar het indrukwekkendste blijft het overlangse rolroer achter dat lijkt op het staartvlak van een vliegtuig. Dit element moet de wagen een stabiele wegligging geven in snelle bochten. Uiteindelijk is de concept-car AeroGT van Bell & Ross een zo goed mogelijke mix van een auto en een vliegtuig.

BellRoss_2016_Aero GT3 profile blanc_7900euro

Half GT

De AeroGT van Bell & Ross is geïnspireerd op de GT (Gran Turismo in het Italiaans). Dit type auto, ontstaan in het land van Pasolini in de jaren ‘50 van de vorige eeuw, is een verzameling van de meest illustere sportwagens uit de geschiedenis van de auto. Vooral de gerenommeerde Ferrari 250 GTO, waarvan maar 36 exemplaren zijn gemaakt in de jaren ‘60. Destijds werden deze sportieve en veelzijdige wagens ontworpen voor zowel comfortabel reizen op hoge snelheid als voor racen op het circuit. Sommige coureurs, “gentlemen drivers”, reden trouwens met hun auto op de gewone weg naar hun race. De AeroGT van Bell & Ross eert deze rollende legendes op zeer eigentijdse wijze.

BellRoss_2016_Aero-GT3-dessus-blanc_7900euro

DE AEROGT, HEDENDAAGSE TECHNISCHE ARCHITECTUUR

Net als een vliegtuig gebruikt de AeroGT geavanceerde technologieën en biedt de auto topprestaties. De nauwgezette constructie van twee zitplaatsen voor de centrale motor heeft een zeer moderne uitstraling. In de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw lag de nadruk bij GT’s vooral op een klassieke constructie: motor voor en aandrijving. Later werden de motoren massaal in het midden van de auto geplaatst, net achter de passagiersstoelen. De AeroGT past deze techniek ook toe waardoor een uitstekende verdeling van gewicht voor en achter wordt gegarandeerd. Tegen het asfalt geplakt, heeft de auto een eersteklas wegligging en rijgedrag. Om hem licht en rigide te houden, zijn zowel het zelfdragende chassis als de carrosserie van carbon gemaakt. De wagen weegt slechts 1320 kg. Een lichtgewicht!

BellRoss_2016_Aero-GT3-3-4-blanc_7900euro-2

Bij het bedenken van de AeroGT is Bruno Belamich tot het uiterste gegaan. Hij dacht aan een aandrijving door een V8 biturbo van 4,2 l gekoppeld aan de allernieuwste automatische versnellingsbak met 8 versnellingen. De super-car van Bell & Ross bezit 610 pk, kracht die ruimschoots voldoende is in alle omstandigheden. Door het gaspedaal in te drukken, komt de kracht los. In minder dan 3 seconden bereikt de wagen de 100 km/u… De twee turboladers zorgen voor een maximale koppeling bij zowel laag als hoog toerental om steeds de beste prestatie te leveren. Inhalen wordt pure formaliteit. Bergopwaarts bereikt de AeroGT een maximumsnelheid van 315 km/u. Aan het uiteinde van de rechtervleugel van de concept-car van Bell & Ross is een pitotbuis geplaatst. Deze sonde, die men vaak in de luchtvaart tegenkomt, meet de hoogste snelheden. De remblokken van siliciumnitride dat warmteontwikkeling tegengaat, moeten deze wegraket afremmen en tot stilstand brengen. Uiteindelijk hebben de ontwerpers gekozen voor deze aandrijving om de sensatie van het rijden en het reactievermogen van de auto te behouden. Men zal zich absoluut niet vervelen achter het stuur van de AeroGT!

BellRoss_2016_L1001910-AEROGT-PILOTE-2520x3780_7900euro

BR 03 AEROGT MECHANISCHE HORLOGES

Het paar BR 03 AeroGT-horloges is rechtstreeks gebaseerd op de concept-car AeroGT. Het moet gezegd worden dat auto’s en horloges behoorlijk wat gelijkenissen hebben. In beide gevallen spreken we over aandrijving en prestaties, maar ook over tijd en precisie. Beide functioneren met behulp van tandwielen, uitlaten, schroeven en nokken. Er bestaat eveneens een zeer oude traditie van horloges voor bestuurders, vooral chronograafhorloges voor professionele autocoureurs. Het lijkt dus heel gewoon om ze met elkaar te vergelijken: de concept-car AeroGT en de horloges BR 03 AeroGT. “Zowel de hologes BR 03 AeroGT als de concept-car AeroGT zijn beide zeer technisch en presteren uitstekend, “ bevestigt de creatief directeur . In de designstudio zijn twee varianten ontworpen: een chronograaf, de essentie van het ‘auto-horloge’ en een klassiekere ‘drie-wijzer’. Deze horloges hebben een stalen kast die doet denken aan de op een vliegtuigromp lijkende carrosserie van het AeroGT- project. Om meer kracht uit te stralen, heeft de ontwerper de verhoudingen en de vormen van deze modellen vergroot, zodat ze sportiever en verfijnder lijken. De kroon is van rood aluminium, een zeer lichte legering die vaak in sportauto’s wordt gebruikt. De opengewerkte wijzerplaat is uit meerdere lagen opgebouwd, waardoor een bijzonder gevoel van diepte wordt gecreëerd. Het skeleton uurwerk van deze BR 03 AeroGT is zo ontworpen dat het gangwerk niet alleen gezien kan worden, maar ook minder zwaar wordt. Deze verlichting is ook vaak te zien bij raceauto’s. Deze horloges geven waarde aan de elegantie en schoonheid van de aandrijving van het horloge. Ook de mechaniek van de concept-car AeroGT is te bewonderen onder getint glas.

BellRoss_2016_3D-FACE_BR03-94_Aero-GT_01-copy_7900euro

BR 03-94 AEROGT

Dit chronograafhorloge met een zeer eigentijdse uitstraling, is een weerspiegeling van de concept-car AeroGT en vormt het prototype pilotenhorloge. Het mechanisme is gericht op het meten van korte tijdsintervallen. De skeleton wijzerplaat heeft metalen cijfers. De twee tellers van het horloge die bevestigd zijn op grijs glas, geven de uren en de 30 minuten weer. De grote wijzer in het midden van de wijzerplaat toont de seconden. Het geheel is afgewerkt met een snelheidsaanduiding. Deze functie is met name geschikt om de snelheid van een auto te meten. Om het horloge ook ‘s nachts tijdens een waterhoos goed te kunnen aflezen, zijn de getallen en wijzers bedekt met een fluorescerend laagje. Om de wijzers altijd als eerste af te lezen, zijn deze rood gekleurd. De aluminium startknop is roodgekleurd voor een actieve uitstraling. De datum wordt op de plaats van 3:00 aangegeven.

BellRoss_2016_3D-FACE_BR03-92_Aero-GT_01-copy_4900euro

BR 03-92 AEROGT

In navolging van de AeroGT is ook deze ‘drie-wijzer’-variant uitgerust met een skeleton uurwerk. Het horloge toont een centrale weergave van de uren, minuten en seconden. De secondewijzer heeft dezelfde rode kleur als het kleine driehoekje dat 12:00 aangeeft. Dat driehoekje verwijst naar de tellers op het dashboard van GT-sportwagens.

Goed te bevestigen om de pols

Deze twee horloges hebben een gewatteerde zwartleren polsband die verwijst naar het interieur van luxe auto’s. De kleine gaatjes en het rode stiksel doen denken aan de stoelen van de beste sportauto’s.

In 2014 stortte Bell & Ross zich op een mechanisch project met het duo BR 03 B-Rocket. Nu neemt de horlogemaker plaats achter het stuur van een concept-car met de twee BR 03 AeroGT’s. Deze ontdekkingsreis die de creatieve kracht van het merk bewijst, heeft al geresulteerd in een retrofuturistische motor en een avant-gardistische concept-car. Wat zal het volgende terrein zijn dat deze horlogemaker en bewonderaar van de luchtvaart gaat ontdekken? We weten het binnenkort..

OVER BELL & ROSS

Bell&Ross has always been passionate about military history and values. To go even further in its quest for excellence, Bell&Ross has made aviation, especially aeronautical instruments, a main source of inspiration. Many of its present collections pay tribute to the timekeepers that the military have used throughout history on land, sea or in the air, including First World War pocket watches, Second World War flight instruments with special functions and 1960s instrument panels. Sharing the army’s values of performance and excellence, Bell&Ross regularly supports elite units by designing watches that perform perticular functions or celebrate special occasions.

Zie hier de website van Bell & Ross, www.bellross.com/nl.

BellRoss-F51_05_BR03_92_desert_type_H_80375_3400euro