Toyota Gazoo Racing heeft vandaag de gloednieuwe TS050 HYBRID racer gepresenteerd op het circuit van Paul Ricard. Na een intensieve ontwikkelingsperiode en langdurig testwerk is de volbloed racer klaar voor het nieuwe World Endurance Championship (WEC) seizoen. De TS050 HYBRID is compleet nieuw, heeft een sterk verbeterde monocoque en is voorzien van een nieuwe krachtige hybride aandrijflijn. De TS050 HYBRID is het derde model sinds Toyota in 2012 opnieuw is toegetreden tot het WEC-kampioenschap.

09-Toyota-TS050-24032016

Intensieve testperiode

Na een uitdagend afgelopen seizoen in het WEC pakt Toyota Gazoo Racing de draad op in de strijd tegen LMP1 hybride racers van Porsche en Audi. Het ontwikkelingsteam van de TS050 HYBRID heeft inmiddels een intensieve testperiode achter de rug, waarbij ruim 22.000 testkilometers succesvol zijn afgelegd. Op 25 en 26 maart zijn er meerdere tests op het circuit van Paul Ricard, waarna het uit negen races bestaande WEC-kampioenschap op 17 april officieel start op het circuit van Silverstone.

07-Toyota-TS050-24032016

Concept drastisch gewijzigd

Ten opzichte van de vorige TS040 HYBRID heeft Toyota Gazoo Racing het concept van de TS050 HYBRID drastisch gewijzigd. Sterker nog: door het nieuwe aerodynamische concept moest vrijwel ieder chassisonderdeel opnieuw naar de tekentafel bij Toyota Motorsport GmbH (TMG) in Keulen.

Systeemvermogen 1000 pk

De aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten – nieuwe generatie – 2,4-liter twinturbo V6-benzinemotor met 368 kW (500 pk) in combinatie met een 8MJ hybride systeem, bestaande uit een elektromotor vóór en achter. Het hybridesysteem produceert ook 368 kW (500 pk) zodat een systeemoutput ontstaat van maar liefst 736 kW (1000 pk).

08-Toyota-TS050-24032016

Regeneratieve remmen

Net als bij personenauto’s van Toyota slaan de generatoren vóór en achter remenergie op in een lithium-ion batterij, zodat de energie later als boost kan worden gebruikt. Over de positionering van aandrijfcomponenten is opnieuw nagedacht. Door de voorste generator-unit een andere plek te geven, ontstaat een betere luchtstroming onder de auto, waardoor de totale performance toeneemt. Ook de ophanging is aangepast, zodat bandenslijtage wordt beperkt. De TS050 profiteert niet alleen van verbeterde techniek, maar ook van een nieuw logo en het spectaculair ogende kleurenthema waarbij zwart, wit en rood de hoofdkleuren vormen. Dit thema prijkt vanaf mei 2015 op alle auto’s van Toyota Gazoo Racing.

03-Toyota-TS050-24032016

IJzersterke coureur line-up

Toyota Gazoo Racing zet twee auto’s in met de racenummers #5 en #6. De line-up van de TS050 HYBRID #5 is ijzersterk. Coureurs Anthony Davidson en Sébastien Buemi, de wereldkampioenen van 2014, zijn ook dit WEC-seizoen van de partij. Beide heren worden vergezeld door de ervaren rijder Kazuki Nakajima. In auto nummer #6 is voormalig Formule 1-coureur Kamui Kobayashi niet langer test- en reserverijder. Kobayashi vervangt Alex Wurz en doet samen met Stéphane Sarrazin en Mike Conway een greep naar de kampioenstitel. Hoewel Toyota geen officiële test- en reservecoureur heeft, maakt de jonge Japanse coureur Ryo Hirakawa ook deel uit van het team, als lid van de Toyota Young Drivers Programma (TDP). Ryo is winnaar in het Japanse Super GT-kampioenschap, drievoudig Formule 3-kampioen in Japan en racet ook in het LPM2-kampioenschap in de Europese Le Mans Series met het TDS Racing team.

02-Toyota-TS050-24032016

TS050 HYBRID Technische Specificaties

Type LMP1-H (Le Mans Prototype – Hybrid)

Koetswerk Carbonfiber composiet

Windscherm Polycarbonaat

Transmissie Transversale 7-traps transmissie, sequentieel

Transmissiebehuizing Aluminium

Aandrijfas Kruiskoppeling (constant velocity tripod plunge-joint driveshafts)

Koppeling Multidisc van ZF

Differentieel Mechanisch locking differentieel

Ophanging Onafhankelijk vóór en achter, double wishbone, pushrod

Vering Torsiebars

Anti-roll bars Vóór en achter

Besturing Hydraulisch bekrachtigd

Remklauwen Akebono monoblock, aluminium

Remschijven Koolstof-keramisch vóór en achter, geventileerd

Wielen RAYS magnesium aluminium, 13 x 18 inch

Banden Michelin radial

Bandenmaat vóór 31/71-18

Bandenmaat achter 31/71-18

Lengte 4650 mm

Breedte 1900 mm

Hoogte 1050 mm

Tankinhoud 62,5 liter

Aandrijflijn TOYOTA HYBRID System – Racing (THS-R)

Motor V6 twinturbo met directe injectie

Motorinhoud 2,4-liter

Brandstof Benzine

Kleppen 4

Vermogen benzinemotor 368 kW / 500 pk

Hybride-vermogen 368 kW / 500 pk (vóór en achter gecombineerd)

Gecombineerd vermogen 736 kW / 1000 pk

Batterij High-powered lithium-ion batterij ontwikkeld door TOYOTA

Hybride motor vóór AISIN AW

Hybride motor achter DENSO

Omvormer DENSO

05-Toyota-TS050-24032016

2016 World Endurance Championship (WEC) Kalender

17 april 6 Uren van Silverstone (GB)

7 mei 6 Uren van Spa-Francorchamps (B)

18 juni 24 Uren van Le Mans (F)

24 juli 6 Uren van Nürburgring (D)

3 september 6 Uren van Mexico (Mex)

17september 6 Uren van Circuit of the Americas (USA)

16 oktober 6 Uren van Fuji (J)

6 november 6 Uren van Shanghai (China)

19 november 6 Uren van Bahrain (Bhr)