Met name advieskantoren hebben kunst aan de muur, bleek uit recent onderzoek van Kunst.nl. Een plek waar deze bedrijven in Nederland bij uitstek vertegenwoordigd zijn, is de Amsterdamse Zuidas. Welke kunst is te vinden in het kloppende hart van zakelijk Nederland?
De architectuur van het bekendste financiële district van Nederland kenmerkt zich door moderne hoogbouw en veel glas. Dit heeft gevolgen voor de kunst die we hier aantreffen. “Door de architectuur is er een beperkt aantal plekken waar kunst een groot gebaar kan maken”, zegt Corine Honders, verantwoordelijk voor de collectie bij Kunst.nl. Hoewel er minder ruimte is, weten we dat advieskantoren en andere zakelijke dienstverleners gek zijn op kunst op de werkvloer. Dit is een uitdaging waar over is nagedacht. “Wij hebben speciaal hiervoor oplossingen ontwikkeld, bijvoorbeeld door het exclusief laten ontwerpen van transparante window screens, bedrukt met werk van kunstenaars.”
Schreeuwerig mag niet
Goede smaak onderscheidt kantoren op de Zuidas. Door de architectuur van de panden is er minder plek voor kunst. Maar de kunst die men er wél aantreft, is van een hogere kwaliteit en afkomstig uit een duurder segment. Meer originele kunst dus en minder grafisch werk in oplage. Kunst is duurder op de Zuidas, maar van schreeuwerig houdt men hier niet. “Werk dat wij plaatsen bij deze klanten is meer ingetogen, chiquer”, signaleert Honders. “Yves Velter is bijvoorbeeld zeer in trek. Een Belgische kunstenaar wiens werk zich kenmerkt door mensfiguren in krachtige lijnen en naturelkleuren.”
De Zuidas houdt van realistisch en figuratief. Of, zoals Honders het verwoordt: “Minder abstract werk. Onze cliënten willen er echt iets in zien.” Stedelijke fotografie doet het goed. Fotografie van Robin Noorda is momenteel in trek. Kenmerkend voor werk van Noorda is het toepassen van een techniek die een vertekend beeld geeft. “Je ziet een stad in ronding. Bedrijven vinden het gaaf als zij bijvoorbeeld de Noordermarkt aan de muur hebben. Of je herkent de grachtengordel in een beeld. Dit is nou kunst waarvan veel bedrijven zeggen: ‘dit vinden wij mooi’.”
Kunst die boven de massa uitstijgt
Herken de bestuurskamer: het zou zomaar de titel kunnen zijn van een populair gezelschapsspel voor bestuurders, consultants en adviseurs. De bestuurskamer is waar de Zuidas zich – opnieuw – onderscheidt. Waar de meeste bedrijven voorkeur abstract werk plaatsen (bestuurders moeten immers in hoge mate abstract kunnen denken en kunst biedt hen de benodigde inspiratie), mag het op de Zuidas allemaal nét even wat hipper zijn. Bijvoorbeeld met een doek van George Heidweiller. Een strak en modern stadsgezicht. En ook bij de entree, bij de receptie, hangt men graag spraakmakend werk. “Kunst die boven de massa uitstijgt. Doordat er een grapje in verwerkt is. Of door een groot formaat.”
Op de Zuidas geldt dat men over het algemeen zeer grote zorg besteedt aan de aankleding van een pand en hoe het gebouw als geheel overkomt. “Dit zie je vaak in alles terugkomen. Van de inrichting en aankleding van het pand, tot op het niveau van de kopjes en schoteltjes. Kunst moet hier eveneens bij passen.” Typerend is ook de doortastendheid die er binnen deze organisaties bestaat als het om het plaatsen van kunst gaat. Zo maakte Honders onlangs een verhuizing mee van een bank naar een nieuw pand in het zakendistrict. “Het gros van onze klanten wacht totdat alles ingericht is en zij helemaal gesettled zijn, voordat zij ons bellen. Maar hier moest alles kloppen. De muren waren nog niet droog en het werk moest eigenlijk al geplaatst zijn. Vanaf dag één moest alles perfect zijn. Dat maakt het echt anders.”
Computerkunst: de nieuwe trend?
Is werken met kunst op de Zuidas inspirerend? “Jazeker”, zegt Honders. “Het leuke is dat het hier eigenlijk altijd anders is dan de standaard. Om te beginnen door de unieke architectuur. Dat vergt een creatievere oplossing.” Hoewel fotografie en ander realistisch werk momenteel en vogue is bij bedrijven in het gebied, is het voor een kunstconsulent en -verhuurbedrijf als Kunst.nl altijd belangrijk om te anticiperen op de volgende trend. Een ontwikkeling waarvan de contouren nu al zichtbaar zijn, is dat bedrijven vaker kiezen voor toegepaste kunst. Het liefst met een hippe kunstenaar als Teis Albers. “Dat is eigenlijk een reclamejongen die echt computerkunst maakt. Hij gaat achter de computer zitten en stelt mooie dingen samen. Teis vertegenwoordigt echt de nieuwe generatie en past goed bij de Zuidas. Ik kan me voorstellen dat dit de nieuwe trend wordt.”
Tekst: Koos Plegt, Mediatic.