Wereldpremière aan de Côte d’Azur: het door Mercedes-Benz Style ontworpen luxe motorjacht ‘Arrow460–Granturismo’ heeft voor de kust van Nice zijn maidentrip gemaakt. Het eerste exemplaar van het nieuwe jacht draagt de naam ‘Mercedes’ en de boot doet de reputatie van deze naam eer aan: het jacht vertegenwoordigt een compleet nieuw bootconcept. De 14 meter lange, 706 kW (960 pk) sterke ‘Silver Arrow of the Seas’ combineert de prestaties van de sportauto’s van Mercedes-Benz met unieke innovaties op botengebied. Het jacht beschikt over klassieke autoproporties die de van Mercedes-Benz bekende sensuele puurheid overbrengt op het water op een bijzonder expressieve en dynamische wijze. Het jacht combineert tevens de voordelen van een open boot met die van een kajuitmotorboot. Zijn crossover-design biedt het summum van flexibiliteit, wat resulteert in een boot die net zo geschikt is voor dagtrips als langere vaartochten met overnachting aan boord.
Mercedes-Benz Style maakt de moderne luxe waar het merk bekend om staat ook beschikbaar voor andere producten dan auto’s. Sinds 2010 werken de ontwerpers van Mercedes-Benz samen met geselecteerde partners bij de ontwikkeling van exclusieve producten die de hoge kwaliteitsnormen en designfilosofie van sensuele puurheid ook bij andere mobiliteits- en lifestyletoepassingen terug laten keren. Net als bij de ontwikkeling van auto’s stellen ze daarbij alles in het werk om iets unieks te creëren.
“Bij het ontwikkelen van het nieuwe motorjacht hebben we onze expertise overgebracht naar de botensector, waarbij we iets compleet nieuws hebben gerealiseerd. De ‘Silver Arrow of the Seas’ kenmerkt zich door moderne luxe, een avantgardistische stijl en comfortabele elegantie. Het jacht belichaamt de progressieve, dynamische Mercedes-Benz designfilosofie van sensuele puurheid. De boot straalt emotie en intelligentie uit”, aldus Gorden Wagener, Hoofd Design bij Daimler AG. “Samen met Silver Arrows Marine zijn we erin geslaagd om een compleet nieuw bootconcept te ontwikkelen. Doordat dit jacht de voordelen van een open boot koppelt aan het ruime interieur en de privacy van een kajuitmotorboot, wordt maximale flexibiliteit geboden. Het combineert een charismatisch design met een optimale functionaliteit, zoals we dat ook bij onze auto’s weten te realiseren. Zodoende zal de ‘Arrow460–Granturismo’ zich onderscheiden op het water en in havens over de hele wereld.”
Wist je trouwens dat Aston Martin ook een heel gaaf boot concept heeft? Lees het hier.
Nieuw bootconcept met innovatief interieur en een harmonieus exterieur
Het 14 meter lange, 706 kW (960 pk) sterke luxe motorjacht ‘Arrow460–Granturismo’ biedt ruimte aan maximaal 10 personen. De grote zijruiten kunnen worden neergelaten en de voorruit kan omhoog worden gezet. Hierdoor worden de passagiers beschermd terwijl ze een goed zicht rondom hebben en het gevoel hebben buiten te zitten. De tafels en bedden kunnen worden uitgeklapt en nemen zodoende alleen plaats in als ze nodig zijn. De luxueuze badkamerunit en separate kleedruimte zorgt voor een maximaal comfort. Standaard is het jacht voorzien van elke feature die een eigenaar zich maar kan wensen. Naast een airconditioning en een high-end audiosysteem is de boot voorzien van een ‘wijnkelder’ en een ijsmachine.
De hang naar innovatie die de designers van Mercedes-Benz Style hebben, komt ook naar voren in de materiaalkeuze. Het gehele interieur wordt omlijnd door hout, waar dit materiaal normaliter vooral wordt gebruikt voor de vloer. Door deze driedimensionale toepassing van hout volgt de fijne nerf van het eucalyptushout de vormen van de binnenbekleding en benadrukt daarmee de ‘flow’ in het hele interieur.
De vloer is bekleed met een industrieel composietmateriaal dat is voorzien van een vloeiend lijnenspel en een harmonieuze kleurencombinatie.
De beglazing is in twee opzichten uniek: de lichtdoorlatendheid kan elektronisch worden geregeld, net als bij de Mercedes-Benz MAGIC SKY-technologie het geval is. Daarnaast zijn de zilverkleurig glanzende ruiten ogenschijnlijk naadloos geïntegreerd in het profiel van de boot, op een vergelijkbare wijze als bij de Mercedes-Benz concept cars F 015 en Concept IAA. Deze avantgardistische uitstraling benadrukt het sculpturale en innovatieve karakter van de Arrow460–Granturismo.
Het exterieurdesign kenmerkt zich door duidelijke contouren en strakke oppervlakken. Op een dynamische en verfijnde wijze benadrukt de dynamische, langgerekte romp de sensuele puurheid van het design. Met zijn lange voordek, vloeiende daklijn en licht oplopende achterzijde beschikt het jacht over de klassieke autoproporties. De zijkanten van de romp zijn voorzien van een karakterlijn die langzaam afloopt richting de achtersteven. Het samenspel van convexe en concave vormen over de flanken zorgt ervoor dat de romp zowel dynamiek als elegantie uitstraalt. De elegant vormgegeven en toch zeer functionele details vormen de finishing touch. Er is bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de reling, die op fraaie wijze in de daklijn is geïntegreerd.
Technische gegevens van de Arrow460–Granturismo
De productwereld van Mercedes-Benz Style
Mercedes-Benz Style brengt het sensueel-pure design en de hoge standaards wat betreft luxe, esthetiek en technologische innovatie over naar andere productgebieden. In 2011 werd de ‘EC145 Mercedes-Benz Style’ van Airbus Helicopters gelanceerd als eerste mobiliteitsproduct naast auto’s. Het interieur is ontworpen door de designers van Mercedes-Benz en kenmerkt zich door een buitengewone flexibiliteit en hoogwaardige materialen. Alle stoelen zijn op rails geplaatst en er zijn verschillende opstellingen mogelijk voor vier tot acht personen. Ook kunnen alle stoelen worden verwijderd. De nieuwe ‘H145 Mercedes-Benz Style’ wordt op maat gemaakt voor zakelijk en privévervoer van het hoogste niveau. Tot op heden zijn tien exemplaren afgeleverd aan klanten.
Op dit moment werken de designers samen met de engineers van Lufthansa om een compleet nieuw, luxueus interieurconcept te ontwikkelen voor vliegtuigen voor de korte en middellange afstand. De traditionele scheiding tussen plafond, wanden en vloer is vervangen door een dynamische samensmelting die voor een ruimtelijk effect zorgt. Dit maakt de creatie van nieuwe, onafhankelijke ruimtes mogelijk die de traditionele opstelling van stoelen en wandelementen vervangen. Het ruimtelijke effect wordt onderstreept door het voor Mercedes-Benz kenmerkende spel met contrasten bij de materialen, kleuren en verlichting.
Sinds 2015 werkt het label samen met de Frasers Hospitality Group, een internationaal toonaangevende aanbieder van luxe appartementen en bijbehorende services. De Mercedes-Benz designers hebben zes appartementen in Londen en negen in Singapore ingericht. Daarnaast hebben ze de futuristische hanglamp ‘Ameluna’ ontwikkeld in samenwerking met de Italiaanse lampenfabrikant Artemide. De onderwaterwereld diende als inspiratiebron voor deze lamp, die zich kenmerkt door de fraaie combinatie van heldere contouren, sensueel gelijnde oppervlakken en intelligente techniek. De high-end-variant van deze lamp is tevens voorzien van een separate lichtbron met verschillende kleuren die voor sfeerverlichting zorgt, waar de modellen van Mercedes-Benz ook over beschikken. De ‘Ameluna’ wordt bediend met een app. Hij werd gepresenteerd tijdens de tentoonstelling Light + Building die plaatsvond op de Salone del Mobile in Milaan. De lente/zomer-collectie van Mercedes-Benz Style Eyewear, die geproduceerd is in samenwerking met de toonaangevende Duitse fabrikant Rodenstock, is vanaf april 2016 bij gespecialiseerde dealers te koop.
Over Silver Arrows Marine
Silver Arrows Marine bouwt innovatieve motorjachten waarvan het puristische design de sportieve elegantie van de meest luxueuze GT-auto’s van dit moment belichaamt. De in het voorjaar 2016 onthulde Arrow460–Granturismo, waaraan zowel Mercedes-Benz Style als tal van vooraanstaande bootarchitecten en -leveranciers meewerkten, is een compleet nieuwe interpretatie van een 14 meter lang motorjacht met een overvloed aan licht, ruimte en hightech functionaliteit. Silver Arrows Marine is een Brits bedrijf wiens jachten uitsluitend te koop zijn via de eigen verkoopvestigingen.