Met zijn expressieve coupélijnen, sensuele puurheid en langeafstandscomfort voor vier personen, combineert de nieuwe E-Klasse Coupé de schoonheid en klassieke voordelen van een Gran Turismo met de nieuwste technologie. Tevens biedt het model de intelligentie van de E-Klasse familie met uitgebreide smartphone-integratie, widescreen cockpit en de nieuwste assistentiesystemen, die optioneel onder andere gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk maken. Krachtige motoren met lage emissiewaarden en comfortabele onderstellen met selectief dempingssysteem zorgen voor een sportieve, dynamische rijbeleving.

Na ’s werelds intelligentste businesslimousine, de Estate en de All-Terrain, volgt nu de Coupé als uitbreiding op de succesvolle E-Klasse familie. Gebaseerd op de technische basis van de Limousine, markeert de sportieve, exclusieve Coupé de volgende stap in de evolutie van de Mercedes-Benz designtaal. De nieuwe Coupé toont met zijn perfecte proporties een puristisch, vlakversterkend design met zowel gereduceerde lijnen als sensuele vormen. Hot en cool tegelijk, belichaamt de gereduceerde designtaal zowel de schoonheid en elegantie als het sportieve, luxueuze karakter van de Coupé.

Een markant front met laaggeplaatste sportgrille en centraal geplaatste ster, een lange motorkap met powerdomes, een naar achteren hellende cockpit en een gespierde achterzijde vertegenwoordigen de voor Mercedes-Benz typische coupéproporties. Vier frameloze zijruiten en het ontbreken van B-stijlen onderstrepen de dynamiek. Met deze duidelijke vormen straalt het coupédesign luxe en stijl uit.

Eveneens typisch voor Mercedes-Benz coupés zijn de tweedelige, zeer smalle led-achterlichten waarin, in combinatie met MULTIBEAM LED-koplampen, een begroetingsfunctie zijn wereldpremière viert. Bij het openen van de auto gaan de leds van de achterlichten successievelijk vanuit het midden van het voertuig naar de buitenkant aan. Bij het afsluiten van de auto verloopt deze verlichtingsvolgorde omgekeerd. Beide zijn bovendien voorzien van een op- en aflopende dimfunctie. Deze lichtshow in de achterlichten heeft dezelfde begroetings- en afscheidsfunctie als de bekende begroetingsfunctie van de blauwe lichtstrook in de koplampen.

Daarnaast hebben de achterlichten dankzij de innovatieve kristallook een schitterende uitstraling, die doet denken aan het gloeien van een straalmotor.

Sportief-luxueus interieur met verfijnde details

Het interieur van de nieuwe E-Klasse Coupé belichaamt de synthese van sportieve emotie en luxueuze intelligentie.

De twee optioneel leverbare hoge-resolutie 12,3 inch displays – een primeur in dit segment – versmelten achter een gemeenschappelijk glazen scherm tot een widescreen cockpit die lijkt te zweven. Als centraal element in het interieur benadrukken ze het horizontale interieurdesign net als de brede sierlijst die met een dynamische boog in de portieren eindigt. Het combi-instrument in het directe blikveld van de bestuurder bevat virtuele klokken waar de bestuurder relevante informatie in drie verschillende stijlen kan opvragen: ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’.

Het instapmodel combineert twee ronde klokken en een 17,8 centimeter combi-kleurendisplay (1.000 x 600 pixels resolutie) met een centrale 21,3 cm display (960 x 540 pixels). De ronde klokken, het combi-instrument en het centrale display zijn ondergebracht in één frame, afgewerkt in hoogglanzende pianolaklook.

De luchtuitstroomopeningen vormen een opvallend sportief accent, in een vorm die sterk geïnspireerd is door turbinemotoren. Ze zijn tot in het kleinste detail uitgewerkt en uitgevoerd in silvershadow.

Met aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel kan de bestuurder het combi-instrument en het multimediasysteem bedienen met vingerswipes zonder de handen van het stuur te hoeven nemen. Extra bedieningsmogelijkheden zijn een touchpad met controller in de middenconsole, dat ook handschriften kan herkennen, en de LINGUATRONIC spraakbediening. Er zijn ook directe toetsen om functies te bedienen, bijvoorbeeld voor de airconditioning en het gemakkelijk in- en uitschakelen van bepaalde rijassistentiesystemen.

De avantgardistische en tegelijkertijd uiterst luxueuze stoelen in de Limousine stonden voorbeeld voor de Coupé. Alle vier de afzonderlijke zitplaatsen hebben een sportief karakter. Talloze extreem hoogwaardige details benadrukken de hoge standaard van een sportieve, luxe coupé.

Hoogwaardige materialen en eigentijdse kleurstellingen vormen samen sportieve, moderne luxe. De aantrekkelijke bekleding in yachtblauw in combinatie met macchiatobeige verleent de auto een coole, exclusieve yachtlook. Speciaal voor de E-Klasse Coupé worden twee nieuwe innovatieve, lichte houten sierdelen in generfd en hoogglans aangeboden. Nauwkeurig aangebrachte siernaden accentueren het stoelontwerp van elke uitrustingslijn. Het bekledingsdessin en kleuraanbod van de AMG Line is uitgesprokener dan ooit. De sportiviteit wordt door sterke kleurcontrasten in zwart-classicrood en zwart-wit gekenmerkt. Het indrukwekkende aanbod lakkleuren is harmonisch op de moderne interieurkleuren afgestemd.

De interieurverlichting maakt gebruik van duurzame, energiezuinige led-technologie. Hetzelfde geldt ook voor de sfeerverlichting met 64 kleuren.

Diversiteit voor elke smaak

Zelfs de standaarduitvoering AVANTGARDE is rijkelijk uitgevoerd. Daarnaast is de AMG Line beschikbaar, die van de uitrustingslijn AVANTGARDE afwijkt door onder andere de voor- en achterbumper alsmede dorpelverbreders en grotere velgen in AMG-styling. De diamond pins in de grille zijn verchroomd, de remschijven aan de vooras geperforeerd. Het interieur is voorzien van stoelen in hoogwaardig lederlook ARTICO/DINAMICA zwart met contrastsiernaden in grijs, het zitcomfortpakket en een AMG-sportstuur in leder. Aanvullende mogelijkheden voor individualisering voor beide uitrustingsvarianten zijn er in de vorm van het nightpakket met vele in hoogglanzend zwart uitgevoerde designdetails en donkergetinte zijruiten.

Groter en luxueuzer

Met een lengte van 4.826 mm, een breedte van 1.860 mm en een hoogte van 1.430 mm overtreft de nieuwe E-Klasse Coupé zijn voorganger duidelijk in lengte, breedte en hoogte. De grotere spoorbreedte voor met 1.605 (+67 mm) en achter met 1.609 (+68 mm) verbetert vooral de rijdynamiek.