Lexus onthult de volledig nieuwe, vijfde generatie LS. Het topmodel maakt zijn werelddebuut op de North American International Auto Show (NAIAS) die op 14 januari in Detroit zijn deuren voor het publiek opent. Hiermee herhaalt de geschiedenis zich; 28 jaar eerder presenteerde Lexus op diezelfde show de eerste generatie LS, de LS 400. Deze sedan in het topsegment markeerde de geboorte van het merk Lexus.

“Niet alleen symboliseert de nieuwe LS alles waar Lexus anno 2017 voor staat, hij vertegenwoordigt ook de nieuwste generatie luxueuze auto’s die ontwikkeld en gebouwd zijn volgens de allerbeste Japanse traditie”, zegt hoofd-engineer Toshio Asahi. “De Lexus LS gaat verder dan welk ander topmodel ook en overtreft alle verwachtingen die mensen van een topklasse limousine hebben.”

Lager, breder, langer – en spannender
De nieuwe LS is langer en lager dan zijn voorganger. Het gedurfde design en het silhouet als van een stijlvolle coupé sluiten naadloos aan op Lexus’ nieuwste designtaal. De LS staat op een verlengde versie van het volledig nieuwe platform GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles); de LC staat op hetzelfde platform. Dat heeft een laag zwaartepunt en is het stijfste platform dat Lexus ooit ontwikkeld heeft. Het zet nieuwe standaarden wat betreft ‘handling’, rijcomfort en het maakt de nieuwe LS tot de stilste generatie ooit.

“De ambities waren torenhoog”, vervolgt Asahi. “Degene die een topmodel van Lexus wenst, wordt dagelijks omringd door ongebreidelde luxe. Consumenten die om te beginnen een uiterst scherp oog hebben voor authenticiteit. Die overtuig je niet met een conventioneel product.”

Wedergeboorte van een toplimousine
Markeerde de originele LS de geboorte van het merk Lexus, nu onthult de vijfde generatie de meer dynamische richting van Lexus. Standaard is het geavanceerde chassiscontrolesysteem Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Dit resulteert in een uitzonderlijk rijcomfort en een verbeterde tractie, wendbaarheid en veiligheid. Voor extra wendbaarheid is de LS uitgerust met Lexus Dynamic Handling (LDH, vierwielbesturing).

Lexus heeft voor de vijfde generatie LS een volledig nieuwe 3,5-liter V6 met twin-turbo ontwikkeld. De benzinemotor levert de kracht van een V8 maar zonder het hogere verbruik dat hiermee gepaard gaat. Het vermogen bedraagt 310 kW/421 pk. Het maximumkoppel is 600 Nm. Vanuit stilstand accelereert de LS in 4,5 seconden naar 100 km/uur (AWD).

De aandrijfkrachten worden naar de achterwielen gestuurd via een 10-trapsautomaat. De schakeltijden zijn vergelijkbaar met die van een transmissie met dubbele koppeling. De automaat kan desgewenst met flippers aan het stuur worden bediend.

Yet
“De LS is het topmodel van Lexus”, vertelt hoofddesigner Koichi Suga. “Meer dan welk ander Lexus model ook, belichaamt de LS de historie en identiteit van Lexus en alles waar het merk voor staat.”

Lexus heeft een design gecreëerd dat de ogenschijnlijke tegenstellingen ‘ruimte’ en ‘coupé’ met elkaar verenigd. Deze zogeheten ‘Yet’-designfilosofie heeft geresulteerd in de ruimte en het comfort van een traditioneel ‘three-box’-sedandesign, maar met het sierlijke silhouet van een stijlvolle coupé.

In vergelijking tot zijn voorganger is de vijfde generatie LS met 15 millimeter verlaagd. De motorkap en de achterzijde liggen respectievelijk 30 en 41 millimeter lager bij het asfalt. De wielbasis is 35 millimeter langer dan van het vorige model (3.125 millimeter).

Omotenashi
De nieuwe Lexus LS brengt het comfort en de kenmerkende, toegewijde Japanse gastvrijheid (Omotenashi) op een nog hoger plan. Voorbeelden zijn de voorstoelen die op maar liefst 28 manieren te verstellen zijn. Ze zijn bovendien voorzien van verwarmings- en ventilatie-elementen, en een massagefunctie.

Naar keus is de LS achterin uit te rusten met een uiterst gerieflijke Ottoman-zetel die de meeste beenruimte ooit in een LS biedt. Voor een pure Businessclass-ervaring is de comfortstoel uitgerust met Japanse Shiatsu-massage, een voetensteun en kan de leuning naar achteren versteld worden.

Japans Craftmanship
Het weldadige interieur onderscheidt zich verder door het unieke Craftmanship van Lexus’ ‘Takumi’, ambachtslieden die op hun vakgebied excelleren. Voorbeelden zijn de Shimamoku-houtpatronen die met handwerk en lasertechnologie zijn bewerkt, sfeerverlichting die geïnspireerd is op het licht van traditionele Japanse lantarens, zacht aanvoelende oppervlakten en armsteunen die als het ware zweven naast het portier.

Enjoy the silence, of music
Het geluid dat de LS produceert, is dusdanig getuned dat het sportief klinkt, zonder overduidelijk hoorbaar te zijn in het interieur. Active Noise Control detecteert geluidsfrequenties en zorgt ervoor dat bepaalde geluiden het interieur niet binnendringen door via de speakers van de audio een tegengeluid te produceren.

De Lexus LS is standaard uitgerust met een premium audio-installatie van de gerenommeerde producent Mark Levinson met wie Lexus al jaren samenwerkt. Optioneel is een 3D surround systeem leverbaar met speakers in de hemelbekleding en Remote Touch met smartphone-integratie voor een optimale gebruikerservaring.

Lees ookSpectaculair: Lexus Presenteert de Nieuwe Lexus LC 500h Hoog Boven Amsterdam (video)

Geavanceerde veiligheid
Lexus rust de LS standaard uit met de actieve veiligheidssystemen van Lexus Safety System+. Deze systemen helpen ongevallen te voorkomen dan wel de gevolgen hiervan te beperken. Aanwezig zijn onder meer Pre-crash Safety, Rear Cross Traffic Alert and Breaking, Adaptive Cruise Control en Advanced Lane Keeping Assist.

Een veiligheidsprimeur is Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering. Op het moment dat de LS voor de auto een voetganger detecteert en een aanrijding dreigt, remt de LS automatisch af en stuurt hij om de voetganger heen zonder de rijbaan te verlaten. Het Head Up Display attendeert de bestuurder hierop.

Lexus introduceert in de nieuwe LS tevens Lexus CoDrive. Een systeem dat de besturing overneemt en semi-autonoom rijden mogelijk maakt.

Basisspecificaties Lexus LS

Motor: 3,5-liter V6, directe brandstofinspuiting, twin-turbo
Transmissie: 10-trapsautomaat
Vermogen: 310 kW/421 pk
Maximumkoppel: 600 Nm
Wielbasis: 3.125 mm
Lengte: 5.235 mm
Hoogte: 1.450 mm
Breedte: 1.900 mm
Wielen: 19- of 20-inch