Design op één

Stel je hebt een flink budget en zoekt een auto die niet persé praktisch hoeft te zijn. Je wilt jezelf wel comfortabel vervoeren en een fraai design, dan kom je al snel uit bij de grote coupés. Je rijdt uiteraard zelf, want achterin zo’n coupe kruipen en je laten rijden is geen porem. Als je graag zelf rijdt is er één merk dat zich daarin onderscheidt: BMW. In het riante modellenpallet kom je dan al snel uit bij de 6 Serie coupé; met altijd een dikke motor, volop luxe en een fraai design. Pure Luxe’s Gregory Weller reed met de instap-zescilinder genaamd 640i, met 320 pk allerminst een karig instappertje…

Echte koppendraaier

Deze flink aangeklede testauto met onder andere het M-pakket gaat voor de leek door als M6, alleen de typeaanduiding op de achterklep verraadt voor die groep zijn aandrijflijn. Deze witte schone gaat allerminst onopvallend door het verkeer, het is een echte koppendraaier. Hoewel de 6 Serie vorig jaar licht gefacelift is, zijn er weinig drastische veranderingen doorgevoerd. De Zes is tijdloos vormgegeven waardoor een ingrijpende facelift niet nodig was. Het optionele M-pakket (6.726 euro) maakt de coupé nog sportiever en is een absolute aanrader. Je krijgt dan ‘dikkere’ bumpers met aan de achterzijde een diffuser, glanszwarte uitlaten en mooie 19 inch M Sport wielen. In combinatie met de witte lakkleur vormt het een opvallend geheel.

Perfectie nabij

Binnenin kom je ook niets te kort, deze 6 Serie is werkelijk van alle opties voorzien. Een eyecatcher is het bruine leder met witte stiksels, wat ook in het dashboard doorloopt. Het geeft je een gevoel van luxe dat bij deze auto past, BMW is met dit interieur de perfectie nabij. Bij het aankruisen van de optielijst werd ook aan een High End Audiosysteem gedacht, Bang & Olufsen verzorgd het fantastische systeem. Over het multimediasysteem ook niets meer dan lof, beter dan iDrive ga je het in autowereld niet vinden. Het werkt intuïtief en zeer snel, zoals je in een auto als deze verwacht.

De standaard sportstoelen zitten heerlijk en zijn uitgebreid verstelbaar, waardoor je met ieder postuur de ideale zitpositie kunt vinden. De ruimte voorin is riant, achterin stappen is wat lastiger door het ontbreken van achterdeuren. Als je de ingang hebt getrotseerd en je eenmaal zit, heb je niets de klagen. Alleen langere personen zullen met het hoofd tegen de aflopende daklijn aankomen. De kofferruimte biedt met 460 liter voldoende ruimte voor een golfset of bagage voor een korte vakantie, waardoor je ook in Zuid-Frankrijk in stijl aan kunt komen rijden.

Lees ook: Pure Luxe Cars: BMW i8 Plug-in Hybride 2+2 Supercoupé (Video)

Heerlijk cruisen

Na het indrukken van de startknop komt er een bekende zescilinder grom uit de uitlaten. Zet je de drivemodus in Sport, wordt het geluid nog luider en volgen er ook ploffen tijdens de schakelmomenten. Het orkest klinkt erg lekker en nodigt uit om net even wat meer gas te geven en de radio zachter te zetten. Het fungehalte van deze grote coupé is enorm en bezorgt je constant een glimlach op je gezicht. Als je niet in een sportieve bui bent, kun je namelijk ook heerlijke met deze 640i cruisen. De automaat doet zijdezacht zijn werk en er heerst in comfortstand een lekkere rust aan boord. De besturing is lekker direct en communicatief, waardoor je wel altijd het gevoel houdt in een sportievere auto te rijden. Het verbruik blijft met een normale rijstijl ook goed binnen de perken, ik noteerde een zeer nette 1 op 11,4! Dat lukt je niet met een gorgelende V8.

Perfecte mix

De BMW 640i is een erg fijne en opvallende auto, die veel ingrediënten heeft voor de perfecte mix. Hij is prachtig, biedt veel rijplezier en is comfortabel. Zelfs met de ‘instap’-zescilinder hoef je jezelf nergens te schamen, sterker nog, iedereen kijkt je na! Is het niet door de opvallende kleur met M-pakket, dan wel door het prachtige geluid die de uitlaten produceren. Absoluut een auto die je trots op de parkeerplaats voor het restaurant neerzet, zodat je er iedere minuut van kunt genieten.

Tekst: Gregory Weller

Fotografie: Jeroen Hanselman