In de nieuwe E 63 4MATIC+ Estate en E 63 S 4MATIC+ Estate koppelt Mercedes‑AMG de kenmerkende ‘Driving Performance’ aan het grote praktische gebruiksgemak en de intelligente techniek van de E‑Klasse. Net als in de Limousine zorgen de 4,0‑liter V8-biturbomotor met een maximumvermogen van 450 kW/612 pk en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ voor een indrukwekkende rijdynamiek. De acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden is een nieuw record in het segment. Tegelijkertijd is de motor door de standaard cilinderuitschakeling efficiënter dan ooit. De wereldpremière van de twee performance-estates vindt plaats tijdens de Autosalon van Genève in maart 2017. De verkoop start in april 2017, terwijl de marktintroductie gepland staat in juni 2017.

Net als de Limousine bieden de E 63 4MATIC+ Estate en E 63 S 4MATIC+ Estate innovatieve aandrijftechnologie en indrukwekkende prestaties, gekoppeld aan een uniek design, exclusieve uitrustingsdetails en de nieuwste infotainmentfeatures voor een groot aantal multimediatoepassingen.

De nieuwe Estate heeft een nog snellere respons op het gaspedaal dan zijn voorganger: de AMG SPEEDSHIFT MCT (Multi Clutch Technology) negentraps sporttransmissie beschikt over een natte koppeling. Een andere highlight is de nieuwe vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, die de voordelen van verschillende aandrijfconfiguraties combineert. De koppelverdeling op de voor- en achteras, die voor het eerst volledig variabel is, zorgt onder alle omstandigheden voor een optimale tractie.

Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ T-Modell, diamantweiß, Fahraufnahme ;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 9,1 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 206 g/km
Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ Estate, diamond white, driving shot; Fuel consumption combined: 9.1 l/100 km; combined CO2 emissions: 206 g/km

Een overzicht van de technische gegevens:

E 63 4MATIC+ Estate E 63 S 4MATIC+ Estate
Motor 4,0-liter V8 met twee turbo’s en directe inspuiting 4,0-liter V8 met twee turbo’s en directe inspuiting
Cilinderinhoud 3.982 cm3 3.982 cm3
Max. vermogen 420 kW/571 pk bij 5.750–6.500 t/min 450 kW/612 pk bij 5.750–6.500 t/min
Max. koppel 750 Nm bij 2.250–5.000 t/min 850 Nm bij 2.500–4.500 t/min
Aandrijflijn AMG Performance 4MATIC+ permanente vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling AMG Performance 4MATIC+ permanente vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling
Transmissie AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps sporttransmissie
Brandstofverbruik gecomb.

 

9,4–9,1 l/100 km

9,4–9,1 l/100 km

9,4–9,1 l/100 km

9,4–9,1 l/100 km

CO2-emissie gecomb. 214–206 g/km 214–206 g/km
Gewicht (DIN/EC) 1.985 kg*/2.060 kg** 1.995 kg*/2.070 kg**
Acceleratie 0-100 km/h 3,6 sec. 3,5 sec.
Topsnelheid 250 km/h*** 250 km/h***

*Rijklaar gewicht volgens DIN zonder bestuurder; ** Rijklaar gewicht volgens EC inclusief bestuurder (75 kg); ***Elektronisch begrensd, 290 km/h met AMG Driver’s Package.

Lees ookDe Nieuwe Mercedes-AMG GT R: Ontwikkeld in de ‘Groene Hel’

Exterieurdesign

Elk detail van het exterieur is erop gericht om de AMG Driving Performance tastbaar te maken. Het kenmerkende, sportieve front dat vanaf de A-stijl specifiek voor dit model is vormgegeven, laat zien hoeveel aandacht Mercedes-AMG ook aan het design heeft besteed. Voor het eerst bij een AMG-Estate is de motorkap – net als bij een Coupé – tussen de voorspatschermen en de voorbumper ingebed, wat voor een compleet andere, dynamische aanblik zorgt. De krachtiger ogende en 27 millimeter bredere wielkasten creëren ruimte voor de grotere spoorbreedte en voorwielen.

De brede voorbumper in jetwing-design met zwarte flics en de grote frontsplitter onderstrepen de kracht van de nieuwe modellen. Ook staan ze symbool voor de complexe koeltechniek – een kenmerk uit de autosport en opnieuw een optische verwijzing naar de krachtige motor.

De dorpelverbreders verlagen de Estate optisch en benadrukken het algehele lijnenspel, met als afsluiter een atletische achterzijde met een inzetstuk in de achterskirt in diffusorlook en twee hoogglanzend verchroomde dubbele uitlaatsierstukken. De kenmerkende AMG-V8-sound is afgestemd op de Estate.

De designers en de aerodynamica-experts hebben nauw samengewerkt bij de ontwikkeling van de E 63 4MATIC+ Estate. Hun kennis leidde niet alleen tot de markante AMG-styling, maar ook tot een performancegerichte aerodynamica – voor een dynamisch rijgedrag op bochtige wegen en een optimale stabiliteit bij hoge snelheid op de snelweg.

De nieuwe E 63 4MATIC+ Estate is ook toonaangevend in zijn segment als het om praktisch gebruiksgemak gaat: met een inhoud van 640 tot 1.820 liter is de laadruimte de grootste in het segment van performance-estates. De achterbankleuning kan standaard 10 graden rechter op worden gezet (cargofunctie). Dit zorgt voor 30 liter extra laadruimte, terwijl er nog steeds vijf zitplaatsen beschikbaar zijn. Daarnaast kan de achterbankleuning worden neergeklapt in de verhouding 40:20:40. Het ontgrendelen gebeurt elektrisch.

Nieuwe prestatiepiek: 4,0-liter V8-biturbomotor met twin-scroll turbo‘s

De veelzijdige 4,0-liter AMG-V8-biturbomotor levert in de E 63 S 4MATIC+ Estate meer vermogen dan ooit: 450 kW/612 pk. Het maximumkoppel bereikt met 850 Nm eveneens een nieuw niveau. Het is beschikbaar over een breed toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min en zorgt zo bij elke gaspedaalbeweging voor een gevoel van moeiteloze soevereiniteit. De E 63 4MATIC+ Estate beschikt over een vermogen van 420 kW/571 pk en een koppel van 750 Nm. De S-versie legt de sprint van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden af, de E 63 4MATIC+ in 3,6 seconden.

Dankzij de standaard cilinderuitschakeling AMG Cylinder Management en een aantal andere maatregelen is de nieuwe performance-estate bijzonder efficiënt. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 9,1 l/100 km en de gecombineerde CO2-emissie is 206 g/km, waarmee beide motorvarianten nieuwe maatstaven in hun segment creëren. Voor het eerst zijn twee twin-scroll turbo’s toegepast, om ervoor te zorgen dat de 4,0-liter AMG-V8-motor over een hoger vermogen en nog snellere reacties beschikt. Dit zorgt ervoor dat er minder uitlaatgastegendruk is en het staat tevens garant voor een geoptimaliseerde gascyclus, wat resulteert in een hoger vermogen, een buitengewoon spontane respons en een hoog koppel bij lage toerentallen.

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

Beide Estate-modellen zijn standaard voorzien van de innovatieve vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het nieuw ontworpen intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de voor het eerst volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt voor een optimale tractie op elke ondergrond. Hierdoor kan de bestuurder vertrouwen op een hoge rijveiligheid.

De continu aangedreven achteras wordt door een elektromechanisch geregelde koppeling op variabele wijze met de vooras verbonden. Daarbij wordt continu berekend wat de optimale koppelverdeling is. Er kan voor vierwielaandrijving met een maximale grip worden gekozen, maar ook voor uitsluitend achterwielaandrijving. Naast de grip en de dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog betere acceleratie.

Korte schakeltijden, grote efficiëntie: de AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps transmissie

De AMG SPEEDSHIFT MCT negentraps transmissie is specifiek afgestemd op beide modellen, door middel van nieuwe hardware en software. De software zorgt voor extreem korte schakeltijden en indien nodig wordt snel meerdere versnellingen teruggeschakeld, terwijl de tussengasfunctie voor een emotionele rijervaring zorgt. Een natte koppeling heeft de plaats van de koppelomvormer ingenomen. Dit bespaart gewicht en zorgt voor optimale reacties op het gaspedaal, met name bij het accelereren en bij lastwisselingen.