Ieder seizoen dakloos? Wat Pure Luxe’s Gregory Weller betreft wel. Hij ging op stap met de Range Rover Evoque Convertible 2.0 Si4 4WD HSE Dynamic. Je zult met deze temperaturen wel denken, wat moet ik met een cabriolet? Besneeuwde- en gladde wegen en het kwik dat het vriespunt bereikt zijn niet bepaald omstandigheden om aan dakloos rijden te denken. Land Rover komt met een antwoord op deze omstandigheden: de Range Rover Evoque Convertible.

Met deze vierseizoenencabriolet kun je óók op wintersport! De dakloze versie van de modieuze Evoque heeft standaard vierwielaandrijving, waardoor je dus probleemloos de besneeuwde bergpas naar de piste kunt trotseren. Om alvast te acclimatiseren gooi je de kap open, zet je de stoel-, stuur en interieurverwarming aan en geniet je nog meer van de prachtige uitzichten in de Alpen.

Fleurt het straatbeeld op

De knaloranje lakkleur doet het ook goed tijdens deze grauwe dagen, hij fleurt het straatbeeld goed op. Het (optionele) ‘Black Design Pack’ zorgt met glimmend zwarte carrosserie-delen voor een mooi contrast. Daarnaast krijg je in dit pakket (3.630 euro) ook 20 inch zwarte wielen en zwarte uitlaatsierstukken.

De Evoque Convertible heeft een stoer voorkomen en valt echt op, of je nu open of dicht rijdt. Deels is de opvallende lakkleur hier verantwoordelijk voor, maar de Evoque smoelt ook als Convertible gewoon erg goed. Op de bekende spots in Zuid worden dan ook flink wat nekken gedraaid als ik met geopende kap voorbij flaneer.

Ook voor vier personen

Het interieur is van iedere Evoque bijzonder fraai, maar deze dakloze versie doet daar in HSE Dynamic-trim nog een schepje bovenop. De dikke sportstoelen maken het totaalplaatje af en zitten daarnaast ook erg lekker. Ze bieden je lichaam veel steun en nodigen uit om lekker te relaxen op langere ritten, bijvoorbeeld op weg naar je wintersportbestemming. Achterin heb je voor een cabriolet relatief veel beenruimte en kun je als volwassene ook prima plaatsnemen. Je zit alleen wel rechtop zoals in de meeste cabrio’s, de leuning staat namelijk behoorlijk verticaal. Dit maakt het op langere stukken voor achterpassagiers wat minder comfortabel, maar op ritten van een uurtje of twee is het prima uit te houden.

Lees ookExtreme Luxe Details in de Holland & Holland Limited-Edition van Range Rover

De bagageruimte van 251 liter biedt door zijn praktische vormen nog plaats aan redelijk wat koffers voor een weekje weg. Daarnaast kun je de achterbank ook nog neerklappen om je ski’s of snowboard mee op reis te nemen, of een bezoekje aan de bouwmarkt te brengen.

Dakloos is ‘ie net zo lekker

Deze Convertible is voorzien van de meest krachtige motor die je kunt krijgen: de 2.0 SI4 benzinemotor met 240 pk. De aandrijflijn is gekoppeld aan een achttraps-automaat, die je doormiddel van de bekende draaiknop van verzet laat wisselen. Daarnaast kun je ook nog flipperen aan het stuurwiel, als je bijvoorbeeld op de bergpas in de Alpen de touwtjes zelf in handen wilt houden. De benzinemotor loopt erg rustig en de gasrespons is direct, de een zal dit als nerveus en de ander als lekker sportief ervaren. Hij geeft in ieder geval genoeg beleving om vlot uit de startblokken te komen en doet dit naadloos samen met de automaat. Rijd je rustig, dan verbruik je gemiddeld 1 op 10. Maar wanneer je meer in de stad rijdt en een stevige rijstijl hebt, moet je rekenen op 1 op 8. Een andere optie is een dieselmotor, die in eerdere tests ook erg goed is bevallen. Tip: kies als je meer dan 10.000 kilometer per jaar rijdt lekker voor de 180 pk sterke TD4, dan houd je ook nog eens een slordige 14 mille in je zak.

De dichte Evoque is een sportieve SUV waar je ook lekker meer kunt sturen. De Convertible doet hier niet voor onder, de besturing is lekker zwaar en direct waardoor je helemaal niet het gevoel hebt in een bijna 2.000 kilogram wegende auto te rijden. Het onderstel is een mooie balans tussen comfort en dynamiek, eigenlijk precies wat je bij deze auto verwacht. Daarnaast tordeert de Convertible nauwelijks, wat ook uniek is bij een ‘hoge’ cabriolet.

Ideale mix

De nieuwe Range Rover Evoque Convertible is een waardevolle aanwinst voor het Brits merk. Als je een nu een lage cabriolet rijdt en het verlangen hebt naar een hoge zit/instap, is dit de ideale mix. Hij biedt daarnaast genoeg binnenruimte voor vier personen en rijdt gewoon erg lekker. Als je ‘m dan toch besteld, kies dan meteen voor een lekker kleurtje. Dit ‘Phoenix Orange’ doet ‘m erg goed en laat je nog meer opvallen als je door Zuid of langs de Franse Côte flaneert.

Tekst: Gregory Weller
Fotografie: Jeroen Hanselman