Aan de bovenkant van de ladder

Mercedes-Benz zet met de nieuwe E-Klasse de concurrentie weer op scherp. Een ruim aanbod aan motoren en innovatieve snufjes zorgen ervoor dat je de E helemaal kunt personaliseren. Daarnaast is er een nieuwe uitvoering aan de bovenkant van de ladder, de Mercedes-AMG E43. Deze zescilinder AMG moet het opnemen tegen de S-modellen van Audi en de M-Performance line van BMW. Is deze E43 een comfortabelere versie van de ruige achtcilinder modellen, of is deze zespitter het net zo heftig als zijn krachtigere broers?

Trend ook naar het topsegment

Dat je ook uit ‘kleinere’ motoren veel rijplezier kunt halen, hebben de inmiddels de meeste merken wel bewezen. Deze trend heeft ook zijn weg naar het topsegment doorgezet, waardoor je nu dus ook een E-Klasse AMG in twee smaken kunt krijgen. Verwar deze uitvoering vooral niet met een ‘normale’ E met AMG-exterieur, want deze door AMG ontwikkelde E43 is onderhuids totaal anders.

Elegant en chique

De E43 herken je aan het dikke front met scherp getekende voorbumper, de achterkant aan de gesplitste uitlaten aan weerszijden. Daarnaast is de fraaie en eveneens opvallende lakkleur een goed gekozen optie, het maakt de E43 elegant en chique. Onopvallend door het verkeer sluipen gaat met deze dikke E-Klasse niet, hij laat op welke plek je ook komt veel koppen draaien.

Bibliotheek voor je neus

Binnenin de nieuwe E-Klasse is het een groot feest. De prachtige virtual-cockpit is helemaal om de bestuurder heen gevormd. Je hebt een bibliotheek aan informatie voor je neus. Van verkeersinformatie, je gekoppelde telefoon, radio of over de auto zelf. De zetels zitten voortreffelijk en bieden een mooie mix tussen een comfortabele en sportieve zit. Dit houdt in dat je lange afstanden comfortabel afgelegd en je tijdens een potje sturen in de bergen niet van de stoel afschuift. Daarnaar is de binnenruimte uitstekend, zowel voor- als achterin heb je meer dan voldoende bewegingsvrijheid.

Het materiaalgebruik en afwerkingsniveau zijn de perfectie nabij, de E-Klasse steekt erg fraai in elkaar. ’s Avonds is het vooral een feestje, want er lijkt wel een speciaal team op de interieurverlichting los te zijn gegaan. De beleving is fantastisch en daarnaast kun je de kleur naar keuze instellen. Dit kenden we al uit de S-Klasse, maar in de nieuwe E zijn de heren van Mercedes nog even een stapje verder gegaan.

Van nette heer in smoking tot snelle jongen in trainingspak

Met een bescheiden grom ontwaakt de drieliter-zescilinder. Je hoort dat dit geen standaard E-Klasse is, maar hij produceert niet het orkest dat een E63 met opstarten veroorzaakt. Geen ramp, want je hoeft niet vol schaamte je buren te passeren die net door jouw ‘herrie’ zijn ontwaakt. Deze ‘soft’-AMG is gewoon lekker als vliegensvlugge cruiser. Hij schiet met het grootste gemak door het verkeer, met een serene rust in het interieur. Zeker als je de ‘Driving-mode’ Comfort hebt ingeschakeld, gedraagt de E43 zich als een heer in smoking. De automaat gaat soepel door zijn verzetten en houdt het toerental mooi laag, want tsja, met 520 Nm koppel (beschikbaar bij 2.500 tpm) hoef je het pedaal niet te vloeren om het overige verkeer achter je te laten.

Ben je in een duivelse bui en wil je jezelf weer even kind voelen? Geen probleem, met een draai aan het selectiewieltje voor rijprogramma’s verkleedt de E43 zich van nette heer in smoking naar een snelle jongen in trainingspak. Hij schreeuwt zijn trotse spierballen dan ook meer van de daken, want er komen snerpende klappen uit de uitlaten. Daarnaast reageren het gaspedaal, de besturing en de vering een stuk directer. Rustig cruisen is er nu niet meer bij, want je wordt constant uitgenodigd om ‘m flink op z’n falie te geven. Het gaat allemaal mooi geleidelijk en de E43 blijft ondanks de sportieve stand comfortabel genoeg om ook je gezin te vervoeren. Op de Autobahn is deze stand ideaal, je kunt je lekker uitleven en hebt meer gevoel in het besturen van de auto, zonder dat je heel veel comfort voor je passagiers moet inleveren. Hoewel je door de rust in het interieur het niet direct zult verwachten, sprint deze AMG-performance in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Door de standaard vierwielaandrijving heb je altijd grip, in welke weersomstandigheden dan ook.

Vliegensvlugge cruiser

De nieuwe Mercedes-AMG E43 is een waardevolle toevoeging aan het modelgamma. Met een vanafprijs van 105.000 euro zit ‘ie 45.000 euro onder de prijs van een E63. Je moet het dan wel met 171 pk minder stellen, maar met 401 pk is het absoluut niet afzien in deze AMG-performance. Het is een vliegensvlugge cruiser die er sportief uitziet, maar niet over de top overkomt op bijvoorbeeld je buren of klanten. Haal je de AMG-badge eraf, dan zal niemand doorhebben dat je met zoveel prestatiepotentieel onderweg bent. Iets wat voor de Nederlander een belangrijke aanschafsreden kan zijn.

Tekst: Gregory Weller

Fotografie: Jeroen Hanselman