Lastige taak

De vorige BMW 5 Serie was een van de meest succesvolle aller tijden. Dit zorgde voor een lastige taak op de ontwikkelingsafdeling in München, hoe maken we de nieuwe ‘Fünfer’ nog beter dan zijn voorganger? De mix van een dynamische limousine in een fraaie en tijdloze verpakking maakten de vorige tot een groot succes. Om de nieuwe uitvoerig te kunnen testen nam MrWheels ‘m mee naar Italië, om daar vervolgens per Riva van het prachtige Iseomeer te genieten.

Evolutie

De nieuwe 5 Serie is duidelijk een evolutie van zijn voorganger, iets dat goed in de smaak valt moet je niet te grondig wijzigen. Van voren kun je goed zien dat ‘ie familie van de nieuwe 7 Serie is, terwijl de achterzijde kenmerkender is vormgegeven. Het ontwerp is goed in balans en past helemaal in het nieuwe BMW-gamma. De kleur ‘Meridian Blue’ staat ‘m erg goed en zorgt voor veel complimenten.

De testauto is uitgevoerd als ‘Sport-line’ wat inhoudt dat delen zoals de raamomlijsting en inleg in de voor en achterbumper glimmend zwart zijn gespoten. Daarnaast krijg je ook zwarte uitlaten, die tegenwoordig standaard zowel links als rechts in de achterbumper uitmonden. Dit was voorheen alleen aan de sterkste zescilinders voorbehouden, maar vanaf de G30 heb je dat al vanaf de 520 diesel of benzine.

Je waant je in Pure Luxe

Binnenin waan je jezelf in pure luxe, van beige lederen zetels tot prachtige schermen van groot formaat. Om te beginnen het meubilair, dat zit wederom fantastisch. Tijdens de lange rit naar Italië zorgde de comfortstoelen (standaard op de High Executive) dat we uitgerust op de bestemming arriveerden. Ook nam de beenruimte achterin toe, waardoor je nu nog comfortabeler op de achterbank kunt meereizen. De kofferruimte is met 530 liter inhoud groot genoeg voor veel vakantiebagage, daarnaast kun je door de hoekige vormen de ruimte praktisch gebruiken.

Dat BMW de multimedia-guru van dit moment is, bevestigt de nieuwe 5 Serie ook weer. De vernieuwde versie van iDrive werkt perfect en intuïtief. Je scrolt met de centrale knop in de middenconsole razendsnel door je navigatiesysteem, telefoon, radio of internetdiensten. Je hoeft hier geen studie voor te volgen om dit te begrijpen. Daarnaast is de grafische weergave prachtig. De testauto had niet het volledig digitale instrumentarium, maar deze deels grafische versie ziet er ook prachtig uit. Je kunt je weergave wijzigen in drie stijlen, afhankelijk van je gekozen rij-modi. Daarnaast is de optionele Head-Up Display een waardevolle toevoeging op het gebied van veiligheid en comfort. Ook hier is BMW weer leider als het gaat om grafische weergave, de informatie wordt duidelijk en fraai in de voorruit geprojecteerd.

Van vliegend tapijt tot dynamische limousine

De nieuwe 530i levert 252 pk uit een tweeliter viercilinder turbomotor, die standaard gekoppeld is aan een achttraps-automaat. Op papier is ‘ie goed voor een sprint van 6,2 seconden van 0 tot 100 km/u en ligt de topsnelheid op 250 km/u. Dat zijn lekkere cijfers met een flinke rit naar Italië voor de boeg. Met de aandrijflijn in de comfort-stand rijdt de nieuwe 5 Serie het lekkerst. De automaat is goed bij de les en op dit moment maatstaf in zijn klasse. Hij doet precies wat je wilt en schakelt onmerkbaar door zijn verzetten heen. De motor doet dit in alle rust, waardoor het soms zelfs lijkt alsof je met een hybride onderweg bent. In de bergen koos ik er nog een aantal keer voor om de schakelflippers te gebruiken, die ook razendsnel op commando’s reageren. Dit geeft het rijden in de bergen nog een klein sportief tintje en zorgt ervoor dat je snel van verzet kunt wisselen op het moment dat jij dat wilt.

De nieuwe Fünfer is duidelijk meer op comfort afgestemd dan zijn voorganger. Persoonlijk heb ik de besturing en het onderstel het liefst in ‘Sport’ staan, in combinatie met de comfortstand voor de aandrijflijn. Je kunt dit in de stand ‘Sport Individual’ volledig programmeren. In deze setting komt de 5 Serie het dichts bij de dynamische limousine, waar zijn voorganger zo om geprezen werd. Mocht je meer behoefte aan comfort hebben, dan heb je met een druk op de knop een supercomfortabele sedan die als een vliegend tapijt ieder wegdek volledig gladstrijkt.

De besturing is ook neutraler dan je voorheen van de 5 Serie gewend was. Hier is duidelijk ook meer de focus op comfort komen te liggen. Gelukkig kun je ook met een druk op de knop de besturing directer en zwaarder instellen, waardoor je toch weer dat sportieve gevoel naar boven kunt halen.

Weer de maatstaf

De nieuwe BMW 5 Serie is weer de maatstaf in zijn klasse. Hij is ruim, comfortabel, biedt fantastische aandrijflijnen en multimediasystemen die helemaal van deze tijd zijn. De focus is duidelijk meer op comfort komen te liggen, waardoor ‘ie een grotere doelgroep aanspreekt. Dat de 530i tegenwoordig als viercilinder door het leven gaat, is helemaal geen nadeel. Hij is stil, soepel en ontzettend krachtig. Daarnaast is het praktijkverbruik van 1 op 14 bijzonder netjes. Met de nieuwe Fünfer geniet je van pure luxe zonder dat je daar je klanten mee voor het hoofd stoot. Met zijn zakelijke uitstraling staat hij overal zijn mannetje, het maakt niet uit of dat nou tussen de Italiaanse speedboten of op de parkeerplaats van je klant is.

Tekst: Gregory Weller

Lees ookDit is de nieuwe BMW M3 CS