We zijn het er hier allemaal wel over eens: de Adler Suprema is één van de mooiste nieuwe jachten die op het water te zien is. De lat wordt hoog gelegd voor andere boten. De Adler Suprema is niet alleen ’t eerst jacht met een HMS hybride motor, maar ook een van de weinigen die volledig is opgetrokken uit koolstofvezel. Aspecten zoals hybride kracht, de nieuwste touchscreen technologie en vloerverwarming maken dit een jacht dat iedereen kan bekoren.

Adler Suprema, 23 meter aan ongekende weelde

Om het nog mooier te maken dan dat het al is, zijn alle Adler Suprema jachten gepersonaliseerd. Bij aankoop van dit pareltje kan het leer en hout zelf gekozen worden om het schip geheel naar eigen wens te personaliseren en passend te maken. Stiekem mogen we dit natuurlijk ook wel een beetje verwachten wanneer we een flinke zak geld op tafel leggen voor een bootje als deze.

Hoe mooi alle pracht en praal ook is, de motor is ’t middelpunt. De motoren, het hart en ziel van de Suprema. De twee motoren van 1.150 pk met 100 kW e-generatoren en een lithiumbatterijsysteem bieden de Adler Suprema het meest geavanceerde hybride voortstuwingssysteem. Het HMS (Hybride Marine System) kan worden bediend in elektrische modus (trillings- en emissievrij) of kan op hybride of diesel varen. Een zeer vooruitstrevende toepassing voor een jacht van deze omvang.

adler suprema hybride jacht Pure Luxe

Tijdens volledige acceleratie is het mogelijk om te schakelen tussen verschillende voortstuwingsbronnen, zonder dat de motor hiervoor moet stoppen. Dit kan een uitkomst zijn wanneer je vaart in een druk kanaal. De Suprema vaart enkel op batterijvermogen tot 8 knopen en op vol vermogen van de motor behaald deze jacht een indrukwekkende 30 knopen. De hybride technologie is er een die we steeds vaker tegenkomen in de scheepsbouw.

De cockpit is voorzien van zes grote Böning-touchscreens waarmee de hele boot bestuurt kan worden, van airconditioning tot motorbewaking tot het sluiten van de gordijnen. Nu klinkt het alsof de Suprema gigantisch veel verbruikt, maar niets is minder waar. De ‘Eco Boost’-modus verlaagd brandstof door elektrische stroom toe te voegen aan de voortstuwing. Ook zorgt de ‘Hybrid’-modus ervoor dat er enkel één motor gebruikt wordt. Je kunt dus lekker luxe varen, zonder dat daar meteen een gigantisch brandstofverbruik bij komt kijken – wat ons betreft een optimale situatie.

adler suprema hybride jacht Pure Luxe

Een stijlvolle balans tussen interieur en exterieur

Het interieur mag er ook wezen. Nuvolari-Lenard heeft strak werk geleverd wanneer het aankomt op stijl en comfort. De eetkamer, lounge en het roer zijn gecombineerd zonder dat de ruimte zijn balans verliest. Benedendeks zijn drie master suites, waar genoeg ruimte is voor wat privacy. Het is een combinatie van moderne, innovatie technologie, met zeer stijlvolle elementen. Iets wat uiteraard ook wel verwacht mag worden van een schip met deze omvang.

adler suprema hybride jacht Pure Luxe

Uiteraard wordt het exterieur eveneens goed aangepast op insteek van het jacht. De brug is voorzien van een barbecue en een buitendouche. En onder de brug is nog plek voor een extra lounge-gedeelte. Het Adler Suprema jacht is een kijkje in de keuken als ’t gaat om toekomstvisie in scheepsbouw. Wat ons betreft mag de zomer nu wel z’n intrede doen. Wij weten in ieder geval waar we mee gaan dobberen.

adler suprema hybride jacht Pure Luxe

Bron: Adler Yacht