Porsche is inmiddels alweer een tijdje bezig met het produceren van de huidige 911: de 991. Dit meest recente model van de fameuze 911-reeks kwam voor het eerst op de markt in 2012 en is tot op de dag van vandaag een populair model. Toch komt ook aan de goeie dingen des levens een einde, zo dus ook aan de 991. In 2019 zal Porsche namelijk officieel de markt betreden met de opvolger: de 992. Puristen zitten nu al in spanning benieuwd naar de grote veranderingen die komen gaan. Porsche deed zelf een boekje open afgelopen week door ons een beetje te teasen. 

De Porsche 911 992 wordt weer een échte 911

Is dat even goed nieuws. Er werd namelijk gevreesd dat Porsche gekke plannen zou hebben wat betreft het motormanagement van hun vlaggenschip. Zo doken er links en rechts geruchten op dat er misschien wel eens een volledig elektrische 911 op komst zou kunnen zijn. August Achleitner, Chief Engineer voor de 911, heeft hier echter een zeer uitgesproken mening over: ‘als je me twee jaar geleden had gevraagd of de 911 een elektrische aandrijflijn zou krijgen had ik absoluut nee gezegd. Toch kan ik niet ontkennen dat het toevoegen van een elektromotor een optie kan zijn. De 6-cilinder gaat voorlopig nergens heen, maar een 918-benadering behoort tot de overwegingen’.

nieuwe Porsche 911 992 sportwagen auto onthulling Pure Luxe

Nu de auto-industrie zo sterk naar elektrische kracht kijkt, is het ergens wel logisch dat Porsche deze aspecten ook overweegt. Zo hebben ze met de 918 al laten zien tot wat ze in staat zijn. Toch hoeven we ons wat betreft de 911 niet druk te maken, de Porsche Mission E is in het leven geroepen om de elektrische kant van het merk op zich te nemen. Bij de vraag of men bij Porsche denkt aan autonoom rijden, zegt Achleitner: ‘Absoluut niet. Een Porsche zal altijd een stuur houden – onze auto’s zullen absoluut de allerlaatste auto’s zijn die autonoom gaan rijden’.

nieuwe Porsche 911 992 sportwagen auto onthulling Pure Luxe

De teaser-shots zoals Porsche ze zelf heeft gedeeld verraden vrij weinig over de aankomende generatie. Het valt op dat de 911 op twee verschillende wielen staat en hij oogt ietwat breder dan de huidige serie. Door het toepassen van de camo-wrap is er echter vrij weinig concreet te benoemen. Wat we wel direct zien is ’t feit dat de 911 een evolutie is en geen revolutie. Iets wat goed is hoef je natuurlijk ook niet volledig op de schop te gooien.