Presentaties of pitches: waarschijnlijk de meest vervelende activiteiten die we in ons leven kunnen ondernemen. Ineens ben je genoodzaakt in het middelpunt te staan, toetst iedereen je kennis en moet je buiten je comfort-zone treden om mensen te overtuigen van hetgeen je te zeggen hebt. Er zullen genoeg mensen zijn die het leuk vinden om te pitchen, maar er zullen er vele malen meer zijn die er een hekel aan hebben. Het meest vervelende van alles: we pakken het al jarenlang fout aan. Presenteren, het pitchen van je idee, alles draait om de essentie. Juist die essentie is wat we verkeerd interpreteren en wat onze presentatie om zeep helpt.

Vraag jezelf af waar het om gaat

Dit zul je vast al eens eerder hebben gehoord, maar toch klopt het als een zwerende vinger. Als je op ’t punt staat om te presenteren of iets te pitchen, waar hecht je dan het meeste waarde aan? Is dat de informatie die je over gaat brengen op mensen, of is dat de wijze waarop je je presentatie vormgeeft? Vaak is dat het laatste – en dat is nou precies waar we vrijwel allemaal de fout in gaan. Zolang onze PowerPoint maar ‘flashy’ is, dan zal het allemaal wel goed komen. Niet dus.

Volgens de expert bij Sprout, Hedwyg van Groenendaal, maken we allemaal dezelfde fout als het aankomt op presenteren. We houden ons primair bezig met de uiterlijke eigenschappen van hetgeen we gaan presenteren of pitchen. Er wordt wel enig belang gehecht aan de inhoud, maar deze zou de prioriteit moeten hebben – veel belangrijker dan praktisch ieder ander aspect dat er bij komt kijken.

De inhoud, hetgeen je over wil brengen op je luisteraar(s) is de allerbelangrijkste pijler die er is. Het gaat er namelijk om dat je laat zien welke kennis je wil delen en dat je weet h0e een specifiek probleem getackeld dient te worden. De inhoud, dáár wachten de mensen op. Hoe mooi je bullet-points het scherm binnen zweven, dat is bijzaak.

Angst voor presenteren of pitchen komt door slechte voorbereiding

Niet iedereen presenteert graag. Dat is niet erg, je kunt niet allemaal dezelfde kwaliteit in huis hebben. Toch kun je er wel voor zorgen dat je op de best mogelijke wijze aan de aftrap van het ultieme moment staat. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar dan net iets meer. Je wil overkomen als een autoriteit op ’t gebied van jouw onderwerp, breng jezelf dan ook in zo’n positie.

Bereid voor wat je wil gaan zeggen en oefen het een paar keer. Let er wel op dat je hierin niet overdrijft, het moet niet de bedoeling zijn dat je simpelweg zinnen op staat te dreunen. Zodra dit gebeurt haakt je publiek af. Je mag best op de voorgrond treden en jezelf in het middelpunt van de aandacht zetten. We zijn allemaal gewend dat de ruimte waarin je presenteert donker wordt gemaakt, zodat je PowerPoint goed zichtbaar is. Een gewoonte die volledig de plank misslaat. Het moet niet de bedoeling zijn dat men naar sheets kijkt. Nee, de mensen moeten kijken naar jou – de spreker, de bron van de informatie.

Ga terug naar de essentie

Presenteren of pitchen, beiden draaien om het verspreiden van informatie. Jij bent de zender, je publiek is de ontvanger. Alleen jij weet wat je wil gaan vertellen, denk dus niet te moeilijk. Het is niet zo dat je publiek jou kan betrappen op fouten, ze zijn immers niet op de hoogte van hetgeen jij wel of niet gaat vertellen. Daarnaast moet je altijd uitgaan van je eigen kracht. Je staat op het punt informatie te delen waar je zelf achter staat, straal dat dan ook uit.

Begin je presentatie voor te bereiden door op papier te schrijven wat je eigenlijk wil gaan vertellen. Laat die laptop even voor wat het is en werk allereerst aan je verhaal. Door te schrijven kun je informatie beter in je op nemen en vasthouden – een mooi bijkomend voordeel. Daarnaast wil je dat je informatie klopt, niet de kleur van je sheets. Als je een paar keer geoefend hebt en ervan overtuigd bent dat je de informatie correct in je hoofd hebt zitten, dan kun je een computer erbij nemen.

Denk eraan: de presentatie digitaliseren dient enkel als extra, niet als leidraad. Jij gaat zelf de bron van informatie zijn, je sheets zijn er enkel om je publiek enigszins op de juiste route te houden. Een uitblinker zijn in presenteren of pitchen is niet nodig. Men ziet liever iemand die weet waar ‘ie over praat, zodat er met enig vertrouwen naar je geluisterd wordt. Zo wil je overkomen.

Bron: Sprout