Elon Musk is inmiddels een fenomeen en wordt door velen gezien als dé man die onze toekomst naar een hoger plan gaat tillen. Het brein achter Tesla Motors en SpaceX (en anderen) laat vaak z’n licht schijnen op maatschappelijke vraagstukken en poogt om deze op te lossen. Althans, voorzover dat in z’n macht ligt. Hij is namelijk niet in staat om overal iets aan te doen of van te vinden, zo geeft hij zelf ook aan. Toen hij op ’t podium stond tijdens ’t SXSW-festival in Austin werden hem enkele moeilijke vragen gesteld. Hieruit bleek wat de grootste fout in Musk’s carrière is geweest.
Een duizendpoot is een duizendpoot, een mens is dat niet
Er kwamen enkele leuke antwoorden op de vragen die journalisten op Musk afvuurden. Zo gaf hij maar weer eens aan fan te zijn van Kanye West en liet hij zich uit over z’n plannen om Mars te koloniseren. Toch was het meest verrassend z’n terugblik op zijn zeer bewogen carrière tot nu toe. We weten namelijk dat Musk enorm veel plannen heeft. Nu ook de Boring Company op volle toeren draait, lijkt het bijna onmogelijk om alles nog goed te runnen.
Musk zegt dan ook: ‘Als je ooit denkt dat je van twee walletjes tegelijk kunt eten, dan heb je ’t echt mis‘. Een duidelijk statement en eentje dat direct de inleiding geeft voor z’n grootste fout. Elon vertelt de mensen op SXSW namelijk dat hij spijt heeft van de manier waarop hij z’n aandacht verdeelde. Hij was in het begin enkel betrokken bij Tesla als investeerder en toezichthoudend commissaris. Deze positie zorgde ervoor dat hij tussen 2004 en 2008 voornamelijk bezig was met SpaceX.
Toen Tesla bij de productie van de Roadster tegen hogere financiële kosten opliep en enorme vertraging, ging het mis. Musk en toenmalig CEO Martin Eberhard konden niet door een deur. De vervangend CEO Ze-ev Drori bleef ook niet lang en uiteindelijk nam Musk zelf de touwtjes in handen. Hij besloot de koers voor Tesla uit te stippelen vanuit een actieve positie. Destijds stak hij slechts 20% van z’n tijd in Tesla, totdat bleek dat alles in elkaar stortte.
De rest is geschiedenis
Toen musk aan het roer ging staan werd er drastisch met de bezem door de organisatie gegaan. Hij ontsloeg een groot aantal personeelsleden en wist een lening van 40 miljoen dollar te krijgen. Hiermee kon hij Tesla behoeden voor een dreigend faillissement. Hoe Tesla er sindsdien uitziet moge duidelijk zijn. Het merk lijkt de sterke leider van de automotive-toekomst te zijn en Musk richt zich inmiddels alweer meer op z’n andere ondernemingen.
Bron: BusinessInsider