Jaguar timmert de laatste tijd hard aan de weg. Het laatste bewijs hiervoor is hun elektrische SUV: de Jaguar I-Pace. Het is een auto die volledig ‘battery-powered’ is (BEV) en die Jaguar wat meer speelruimte moet bieden in de markt van ‘milieubewuste’ auto’s. Het blijft een klein beetje een vreemde combinatie, maar we kunnen niet ontkennen dat Jaguar z’n best doet om het elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
De Jaguar I-Pace is de toekomst voor SUV’s
Wanneer de consument zich oriënteert omtrent elektrische auto’s, dan is de reikwijdte het meest interessante aspect. Elektrisch rijden is prima, maar je wil natuurlijk niet stil staan na 2 uur rijden. De Jaguar I-Pace is in staat om met een volle batterij zo’n 390 kilometer af te leggen. Ja, dat is misschien niet heel erg veel, maar het is beslist genoeg om een dagje weg te gaan met de kids en ook weer probleemloos thuis te komen.
De auto wordt boven beide assen aangedreven – met twee motoren – en levert zo’n 394pk. Omdat de auto een elektrische krachtbron heeft, is alle kracht direct beschikbaar. Dit resulteert in zeer nette cijfers wanneer het gaat om een 0 tot 100 sprint. Deze wordt door de Jaguar I-Pace namelijk volbracht in 4,5 seconden. Het is eigenlijk de SUV zoals velen die altijd gewild hebben. Je kan rustig de stad doorkruisen zonder direct als extreme ‘slurp-bak’ over te komen.
De I-Pace zal in drie verschillende versies op de markt komen. Zo is er de S, de SE en de in-house HSE. Het model komt op een set van 20-inch wielen, maar voor de sportievere consument is er ook genoeg te wensen. Zo is het mogelijk om 22-inch wielen te kiezen, sportievere interieur-elementen en carbon accenten. Het kleurenpallet voor de buitenkant bestaat uit drie verschillende kleuren zwart, twee kleuren grijs, rood, zilver, blauw en wit. Niet heel divers, maar genoeg om voorlopig even zoet te zijn.