Enige tijd geleden wisten we jullie al uitgebreid te informeren omtrent het massaal teruggeven van Michelin-sterren. Oké, massaal is misschien wat overdreven, maar er duiken hier en daar steeds meer chefs op die hun gerespecteerde onderscheiding teruggeven aan de organisatie. Waarom? De werkdruk, de torenhoge eisen en het loslaten van waarden die ze voorheen zo belangrijk vonden zijn hier allemaal debet aan. Een ontwikkeling die natuurlijk betreurd wordt door de organisatie, maar die voorlopig nog niet voorbij schijnt te zijn. Nu hebben we er weer een bijzonder geval bij. Opnieuw heeft een Franse chef afstand gedaan van z’n Michelin-ster, om ‘m een half jaar later weer in ontvangst te nemen.

Jérôme Brochot bedankt voor de eer

In het thuisland van de Michelin-ster staat een goede maaltijd hoog bovenaan het lijstje van essentiële levensbehoeften. De Franse chefs zijn in staat hun hele ziel en zaligheid in een gerecht te stoppen. Juist daarom hechten ze zoveel waarde aan het vak én aan hun klanten – daar doen ze ’t uiteindelijk voor. Jérôme Brochot, top-chefkoos er afgelopen herfst voor om z’n meer dan verdiende Michelin-ster terug te geven aan de organisatie.

Het Bourgondische stadje Montceau-les-Mines, de uitvalsbasis van het restaurant, bleek niet langer in staat om zijn Michelin-diners te betalen. De prijzen ontstegen de essentie van het restaurant’s bestaan: de liefde voor z’n klanten. Door de Michelin-ster terug te geven, was Brochot in staat om z’n menukaart aan te passen en de bewoners weer naar z’n restaurant te trekken. Iets waar hij ’t aan het eind van de dag allemaal voor doet.

jérôme brochot restaurant michelin-ster Pure Luxe

Brochot zegt hierover: ‘de noodzaak om een kaart te bieden die toegankelijker was op ’t gebied van prijzen was hoog. Ik kook niet voor mezelf of voor een catalogus, ik kook voor m’n klanten. Als die klanten het niet langer kunnen veroorloven om een tafeltje te reserveren in je restaurant, dan dien je jezelf het een en ander af te vragen’. Hieruit blijkt eveneens met hoeveel passie de chefs hun werk uitvoeren. Aan het eind van de dag is het niet de Michelin-ster die ze roemt om hun eten, maar de gast die tevreden huiswaarts keert. Iets wat door het hebben van een Michelin-ster nog wel eens erbij in kan schieten.

Opnieuw een Michelin-ster

Toen Michelin deze week hun oordeel publiekelijk maakte, was het voor Brochot even vreemd opkijken. Z’n restaurant stond weer tussen de gelukkigen. Jérôme Brochot is dus weer de safekeeper van een Michelin-ster. Het grote verschil? De astronomisch hoge prijzen zijn verleden tijd. Hij geeft aan: ‘ik denk dat Michelin met het uitdelen van deze ster laat zien dat haute cuisine niet altijd een enorm prijskaartje hoeft te hebben’. Een ontwikkeling die gunstig uit kan pakken voor de gehele branche. De toegankelijkheid is essentieel om gasten naar je restaurant te trekken, zodra die ontbreekt wordt het een lastige situatie. We gaven het al eerder aan, maar er lijkt toch steeds meer een kleine revolutie op komst.