Foto via: Massimo Dutti
We leven in een wereld die constant verandert. Deze verandering vergt creativiteit en aanpassingsvermogen van alles en iedereen – in het bijzonder ondernemers. Ondernemers zijn afhankelijk van hun directe omgeving en zodra deze verandert moet je als ondernemer al klaar zijn om deze verandering bij de horens te vatten. Alleen zo kun je sterk in je schoenen blijven staan en hoef je je niet snel druk te maken om bepaalde aspecten. Om jezelf ervan te verzekeren dat je de goede richting op gaat, is het essentieel dat je de basis goed op orde hebt. Ondernemer Scott Keyes vertelt met zijn verhaal hoe belangrijk essentiële aspecten zijn om goed te ondernemen.
Scott’s Cheap Flights
Dat ondernemen een succesvol avontuur kan zijn wanneer je een goede start maakt, dat wordt bewezen door Keyes. Z’n onderneming groeide in vier jaar tijd uit tot een bedrijf met meer dan een miljoen abonnees en bijna 30 werknemers. Hoe dit zo’n succes kon worden? Scott begon vanuit de essentie en werkte zich langzaam op naar een groter klantenbestand en meer werknemers. Na een zoektocht voor een vliegticket van New York naar Milaan kwam Scott Keyes tot de ontdekking dat er een ticket werd aangeboden voor de prijs van $130. Een véél te lage prijs – foutje van de luchthaven.
Nadat hij dit verhaal deelde met toenmalige collega’s, werd hem gevraagd of hij dit soort deals vaker zou kunnen delen. Als gevolg daarvan zette hij een nieuwsbrief op en werd Scott’s Cheap Flights geboren. Een oplossing voor een vraag die niet primair is, maar wel in iedereen sluimert. Het ideale scenario voor een beginnend ondernemer en een perfecte uitvoering – tot op dat moment in ieder geval.
Het geheim van zijn succesvolle ondernemingswijze
Scott Keyes heeft in zijn onderneming een aantal basale stappen doorlopen om te komen tot waar hij nu is. Het is weliswaar een constante strijd om jezelf te blijven verbeteren, maar de basis is enorm belangrijk voor het verdere verloop. Juist omdat deze bij Scott zo solide is, kon hij groeien zoals hij dat deed. Het allerbelangrijkste aspect van z’n bestaansrecht was het voldoen aan een vraag – eentje die nog niet eerder écht beantwoord werd.
Scott zegt daarover: ‘een nieuwsbrief die gericht antwoorden geeft op goedkope vluchten en waar ze te vinden, die bestond nog niet. Er waren wel wat blogs en websites die ’t onderwerp af en toe aansneden, maar niets concreets. De meeste abonnees van ons ontvangen de gratis nieuwsbrief. Zij ontvangen ongeveer een derde van al onze aanbiedingen’.
Wat ons betreft komt hier een essentieel aspect naar voren. Het is namelijk zo dat Scott niet heeft geprobeerd om het wiel opnieuw uit te vinden, maar ‘slechts’ antwoorden te geven op een veelgestelde vraag. Men is vanaf de eerste vlucht op zoek naar ’t goedkoopste stoeltje voor een bepaalde trip. Scott helpt in deze zoektocht door automatisch alle relevante informatie te delen. Voor de consument is dit een win-win situatie. Er wordt zowel geld bespaard als tijd en moeite.
Juist door hierop in te spelen werd een goede, solide fundering gelegd voor Scott’s Cheap Flights. Daar is vervolgens eenvoud aan toegevoegd. De mensen zijn niet langer verplicht om zelf te zoeken, de gewenste informatie komt naar hen toe. Een niet te missen aspect voor optimaal ondernemen. Probeer je ondernemingsproces niet ongelooflijk moeilijk te maken, maar bewaak de eenvoud. Stel jezelf de vraag ‘zou ik als consument tevreden zijn met de hoeveelheid moeite die ik moet doen voor mijn product of dienst?’. Wanneer je onderneming een gevestigde naam heeft, is de noodzaak hiervan minder groot. Echter, wanneer je start kan dit het verschil tussen doorgaan of stoppen betekenen.
Een optimale samenloop van omstandigheden
Natuurlijk komt er ook een portie geluk bij kijken. Je onderneming moet starten op het juiste moment en de vraag moet voldoende zijn. Zijn de prijzen van je grondstoffen (of in dit geval diensten) gunstig genoeg? Is er een diep-gewortelde vraag naar jouw ‘oplossing’? Als dit alles het geval is, dan is ’t nog steeds belangrijk dat alles als een puzzel in elkaar valt.
Een ander belangrijk aspect is het feit dat je moet proberen de touwtjes zelf in handen te houden. Niet zo snel mogelijk willen groeien, maar zo stabiel mogelijk groeien. Ga niet direct voor een externe investeerder, maar probeer het gewoon zelf op te bouwen. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, maar veel mensen zien bergen geld als de oplossing – dit is vaak niet het geval.
Wanneer je onderneming op flexibele wijze kan werken, dan kunnen de werknemers dat ook. Denk in de meest praktische en kostenbesparende oplossingen. Als het mogelijk is om slechts een bepaald deel van je personeel bij elkaar te zetten in een kantoor en de rest thuis te laten werken, dan is dit zeker het overwegen waard. Met behulp van Skype en Slack kom je een heel eind. Dit is zeker handig wanneer je onderneming te maken heeft met invloeden vanuit verschillende tijdzones.
Denk altijd vanuit de klant
Het wordt vaak gezegd, maar niet vaak genoeg opgevolgd. De klant is koning en dus ook bepalend voor jouw bestaansrecht. Als ondernemer mag je nooit vergeten dat je ooit begon om die potentiële klant een plezier te doen. Wanneer je dit dan op een later moment niet meer als primair doel hebt, zal je merken dat de relatie tussen jouw onderneming en je klanten afzwakt. Totdat het een onomkeerbaar proces wordt.
Keyes is van mening dat je klanten jouw groei bepalen. Om ze daarvoor dankbaar te zijn is het van groot belang dat je ze geeft waar ze om vragen – weliswaar tot op bepaalde hoogte, maar toch. Hij geeft aan dat zijn klanten het mogelijk hebben gemaakt om te groeien. Geld ging vervolgens niet naar eigen zak, maar naar customer support. Hij zegt: ‘wij vinden het belangrijk dat klanten krijgen waar ze om vragen, vaak zo snel mogelijk. Op vandaag de dag zijn 48 uur of 24 uur al een te grote marge in onze ogen. We willen helpen, vaak binnen een paar uur, of zelfs een paar minuten’.
Ondernemen kost tijd, moeite en vooral geduld
Met de bovenstaande tips wordt je geen miljonair, sterker nog: het ondernemen kan nog steeds fout gaan. Wat we je wel kunnen verzekeren is dat je met de bovenstaande tips de meest solide basis kunt vormen die er voor jouw onderneming bestaat. Het is niet mogelijk om te bouwen op een zwakke constructie, ongeacht hoe snel je kunt bouwen.
Denk er dus altijd aan dat je voor jezelf een goede fundering stort, alvorens je de lucht in gaat. Ondernemen is niet makkelijk en dat is niet erg, maar makkelijk denken is wel een valkuil. Probeer je grote doelstellingen dus even te laten voor wat ze zijn en zet kleine stappen om één grote reuzenstap te zetten. Op die manier kun jij het meest verantwoord ondernemen – voor jezelf en voor je doelgroep.
Bron: Sprout