Investeren in drank is geen slechte keuze. We hebben jullie een tijdje terug al verteld dat Ryan Reynolds met Aviation Gin in zee is gegaan. Een lucratieve deal (hoopt hij), maar beslist geen primeur. Meer sterren gingen hem voor en zijn inmiddels ver genoeg om een goed geoliede machine te tonen aan hun publiek. P. Diddy en Jay-Z zijn hier het perfecte voorbeeld van. Hoe ze dit doen? Nou, met bergen goedkope druiven en een vlotte babbel.
Jay-Z aan de aftrap van merkbekendheid
Het verhaal vindt z’n oorsprong in het drinken en promoten van de luxe champagne Crystal in muziekvideo’s. Toen Frédéric Rouzaud werd gevraagd wat hij ervan vond dat rappers massaal Crystal dronken, gaf hij als antwoord: ‘We can’t forbid people from buying it’. Een antwoord dat – zeker bij Jay-Z – in het verkeerde keelgat schoot. Hij besloot daarop om Crystal te boycotten en niet meer gelinkt te willen worden aan de champagne. Daarnaast deed hij een oproep tot het massaal weigeren van Crystal.
Als reactie op het niet langer geassocieerd willen worden met Crystal, ging Jay-Z nog een stap verder. Hij besloot een deel van z’n fortuin te investeren in het bekende Franse champagnehuis ‘Armand de Brignac’ oftewel Ace of Spades. Uiteindelijk wist Jay-Z het merk zelfs over te nemen en de rest is eigenlijk geschiedenis. De flessen Armand de Brignac vloeiden nog nooit zo rijkelijk.
Een bekend gezicht aan je merk verbinden is de formule tot succes
P. Diddy was (en is) min of meer Jay-Z’s evenpool. De beide heren floreren in dezelfde industrie en weten goed hoe ze zaken aan moeten pakken waar ze eigenlijk helemaal geen kaas van hebben gegeten (of juist wel?). Zo besloot het enigszins noodlijdende Ciroc Vodka om een laatste wanhoopspoging te doen en P. Diddy het gezicht te maken van het merk. Een ontwikkeling die min of meer een domino-effect kon hebben – gezien Diddy’s kringen – en dat effect kwam er ook.
De rapper werd hét gezicht van het vodka-merk wat resulteerde in cijfers die door het plafond schoten. Waar Ciroc eerst met pijn en moeite in de top-50 vodka’s wist te blijven, daar is ’t merk nu de #2 van de wereld; direct achter Grey Goose. Een ontwikkeling die door puristen enigszins fronsend wordt gevolgd. Het is namelijk niet helemaal een goede weerspiegeling van de werkelijkheid. Hetzelfde geldt voor Jay-Z’s eigen cognac-merk D’Ussé. Maar waarom dan?
Kwantiteit over Kwaliteit met de Trebbiano druif
Ja, dat is niet de gebruikelijk volgorde van de uitdrukking, maar het is wel de juiste volgorde voor Diddy’s en Jay-Z’s aanpak. Let wel: het gaat dan niet om Armand de Brignac, dat champagnehuis staat zonder twijfel en volledig terecht in het rijtje van ’s werelds beste champagnes. Nee, we hebben ’t nu over Ciroc en D’Ussé. Beiden worden verkocht onder ’t motto dat het dé dranken van respectievelijk P. Diddy en Jay-Z zijn. Een mooie marketingtactiek, want meer dan dat is ’t ook niet.
Het blijkt namelijk dat beide merken gebruik maken van een van de minst indrukwekkende druiven die moeder natuur te bieden heeft. De Trebbiano druif mag dan wel de meest geplante witte druif van Frankrijk en Italië zijn, wijn-connoisseurs zien deze druif louter als ‘opvulling’. Het is niet de meest geprezen druif en staat al zeker niet synoniem voor kwaliteit. Nu heeft Jay-Z nog geluk, D’Ussé is namelijk cognac en in de regel is ’t verplicht dat cognac bestaat uit enkele specifieke druifsoorten alvorens het cognac genoemd mag worden.
In Diddy’s geval is ’t echt miljoenen binnenharken met belabberde kwaliteit. Hij besloot namelijk dat het ‘sexy’ was om de druif te gebruiken voor z’n vodka. Een keuze die niet helemaal te begrijpen is, aangezien vodka normaliter gemaakt wordt van aardappelen of graansoorten. In de regel is Ciroc dus al niet de drank zoals deze van origine bedoelt zou zijn. Wat dus wil zeggen dat P. Diddy met z’n Ciroc enorm teert op z’n eigen bekendheid, dan bijvoorbeeld de kwaliteit die de consument zou moeten verwachten.
Beide heren zitten er warmpjes bij
Zoals we jullie al eerder gemeld hebben zijn de beste mannen aardig vermogend. Natuurlijk komt dat voor een groot deel door het slagen in de muziekindustrie, maar een vinger in de pap die ‘drank’ heet werkt hier ook aan mee. Jay-Z is voor het eerst rijker dan Diddy: de wederhelft van zangeres Beyoncé heeft een geschat vermogen van $900.000.000. Diddy volgt op korte afstand met een vermogen van $825.000.000. Slechte druiven of niet, deze heren zullen er naar alle waarschijnlijkheid niet wakker van liggen.
Bron: BusinessInsider