Rolex wordt door velen gezien als het summun wat betreft horloges. Nu kunnen we het hier niet helemaal mee eens zijn, aangezien er merken zijn die wat betreft afwerking en complicaties vele malen hoger scoren, maar toch. Een Rolex is een bekroning van een prestatie, een mijlpaal en een zéér gerespecteerde naam. Toch is het ook een merk dat voor veel mensen onbereikbaar is. Wat doe je dan, wanneer je concludeert dat een Rolex kopen niet tot je opties behoort? Dan richt je je eigen horlogemerk op, zoals de 32-jarige Filip Tysander dat deed.
Filip Tysander creëert miljoenenimperium met ‘Daniel Wellington’
Oke, alvorens we het verhaal van de beste man toelichten is het misschien wel handig om te vermelden dat we op geen enkele wijze Rolex met Daniel Wellington vergelijken. Los van het feit dat beide horloges in staat zijn om de tijd weer te geven, is er vrijwel niets gelijk aan deze twee merken. Dat maakt zijn manier van denken niet minder geniaal en juist daarom vinden we dit verhaal er een die we behoren te delen.
Daniel Wellington is inmiddels een wereldwijd bekend merk. Niet zozeer vanwege het vernuftige aspect (het is simpelweg een doodeenvoudig quartz-horloge), maar des te meer vanwege de slimme marketing aanpak. Tysander besloot na z’n studie te gaan reizen, naar Australië. Daar kwam hij iemand tegen die z’n Rolex combineerde met een NATO-strap – een combinatie die wel vaker de kop opsteekt, maar eentje die niet standaard bij een Rolex hoort.
Filip was zo geïntrigreerd door deze combinatie dat ’t hem aan het denken zette. Deze man, Daniel Wellington (ja echt), was het begin van dit alles. Het dragen van een horloge in combinatie met een NATO-strap bleek het fundament te zijn voor een horlogemerk dat ongekend snel groeide. Zo werd Daniel Wellington geboren. Een merk dat stijlvol voor de dag komt en weerspiegelt wat Tysander zo raakt in horlogerie – nogmaals, verre van Rolex, wel een horloge.
Daniel Wellington’s nieuwe marketing-techniek oogst respect en wordt gekopieerd
Wat Daniel Wellington zo snel deed groeien was niet zozeer het product. Het ging hier om een simpel horloge, maar wel een horloge met een bepaalde uitstraling. Inmiddels is het merk zo ver ontwikkeld dat de specifieke stijl die ze hanteren altijd als eerste geassocieerd wordt met de naam Daniel Wellington. Nee, het merk wist een stevige groei door te maken door het intensieve gebruik van Influencer Marketing. Door bekende gezichten in allerlei branches te doen associëren met Daniel Wellington ontstond de merkwaarde vanzelf.
De rest is geschiedenis. Daniel Wellington wist in 2014 voor het eerst meer dan 1 miljoen horloges te verkopen en haalde daarmee 70 miljoen dollar in omzet binnen. Een jaar later werd dit bedrag vergroot naar 170 miljoen dollar. Al met al een bedrijf dat zich in zeer korte tijd heeft weten te ontpoppen tot een gerespecteerd speler in de markt van de horloges, zonder daar direct een ongelooflijk goed product aan vast te koppelen. Want, laten we eerlijk zijn: een Daniel Wellington horloge is verre van bijzonder.