Je kent het wel: nieuwe werkplek, nieuwe collega’s, nieuwe omgeving. Kortom, jij moet je zo snel mogelijk aanpassen en zorgen dat je één wordt met die omgeving. Hoe doe je dat? Nou, blijf jezelf maar doe wel aardig tegen de mensen om je heen. Je hebt ze nodig en vroeg of laat komt er een situatie waarin jouw aardigheid wordt terugbetaald. Dus laten we lekker aardig en vriendelijk zijn tegen onze collega’s, of toch niet? Volgens gebruikers van Quora is té aardig zijn wel degelijk nadelig voor je werk en de relatie met je collega’s. Zij somden enkele redenen op die bewijzen waarom je beter niet té aardig kunt zijn. Wij selecteerden er vijf.

1. Je collega’s gaan vroeg of laat misbruik van je maken

Ieder nadenkend mens zou deze reden kunnen bedenken. Helaas, het zit nu eenmaal in de aard van het beestje. Heel vervelend voor jou, daarom kun je beter niet meteen het achterste van je tong laten zien. Mensen die té aardig zijn, worden vroeg of laat gebruikt voor het een of ander – dat wil je voorkomen natuurlijk. Als je aardigheid de boventoon voert, dan zullen er mensen zijn die dat zien als een teken van zwakte. Ze geloven niet dat je in staat bent om voor jezelf op te komen, dus zou je automatisch makkelijk te manipuleren zijn. Daarnaast creëer je bepaalde verwachtingen als je altijd doet wat anderen van je vragen.

2. Je schept (te) hoge verwachtingen

Als je uit goedheid overal ‘ja’ en ‘amen’ op zegt, dan gaan mensen er naar verloop van tijd automatisch vanuit dat je zal instemmen – ongeacht waar het om gaat. Hoe eenvoudiger jij instemt met zaken, hoe lastiger het wordt om een keer iets te weigeren. Het gevolg is dat je collega’s er vrijwel non-stop vanuit gaan dat je iets zal doen. Wanneer dit dan niet het geval is, schept dat een negatieve gedachte bij hen. Ze zullen het minder prettig vinden om met je samen te werken, omdat je nu ineens niet meer alles zomaar aanpakt.

3. Niemand luistert écht naar je

Een aardig persoon wordt meegenomen in vraagstukken als zijnde een zekere factor. Een ‘nee’ van een veel te aardige jij resulteert dan vaak in een ‘ja’, ook al bedoel jij toch echt nee. Men weet inmiddels dat jij overal welwillend in staat, dus dat maakt het voor anderen heel makkelijk om in te vullen hoe jij erover zal denken – zonder dat jij er zelf echt een stem in hebt. Denk er dus aan om af en toe even je eigen ding te doen en niet alleen maar aardig willen zijn.

collega's aardig redenen gedrag omgeving werk Pure Luxe

4. Je collega’s verliezen snel hun interesse in je

Als je alleen maar aardig bent en overal in meegaat, dan vertoon je eentonig gedrag. Daarnaast lijkt het erop dat je zeer passief deelneemt in processen, discussies en vraagstukken. Wat resulteert in een saai beeld bij je collega’s. Je krijgt dan een situatie waarin men denkt ‘oh daar komt hij/zij weer, die stemt toch overal mee in’. Probeer dit te vermijden en zorg dat je niet overal dezelfde houding in aanneemt.

5. Er zal wantrouwen ontstaan

Je kent het wel. Je hebt vast wel eens tegen iemand gezegd dat je vond dat een persoon té aardig deed en dat dat argwaan opwekte. Zo geldt het voor jou in je werkomgeving ook. Als je té aardig bent, zonder dat anderen daar een directe aanleiding voor zien, dan roept dit vraagtekens op. Het lijkt bijna alsof je probeert een hoger doel te dien, een stiekeme boodschap overal tussendoor probeert te wurmen. Men zal al snel met argusogen naar je kijken en veel in twijfel trekken van hetgeen je zegt.

Blijf gewoon jezelf, maar durf ook een standpunt in te nemen

Het is belangrijk dat je op de werkvloer – maar ook in het leven – een gulden middenweg weet te vinden. Doorslaan naar links of rechts heeft geen zin en werkt alleen maar averechts. Logisch dus ook dat men vaak zegt ’té’ is nooit goed. En dat klopt ook. Probeer vooral gewoon te handelen zoals een mensen handelt en denk niet dat je met iedereen dikke vrienden moet zijn want zo werkt het simpelweg niet.

Bron: Quora