Liefhebbers van auto’s als we zijn bij Pure Luxe kunnen we een uitnodiging om de nieuwe MINI Cooper S te testen niet afslaan natuurlijk. Het was dan ook vrij snel duidelijk dat we mee zouden gaan op een vlucht naar Lissabon om daar bijna 3 volle dagen te spenderen en kennis te maken met de nieuwe MINI Cooper S. De MINI is op z’n zachtst gezegd aardig iconisch te noemen, dus voor ons reden genoeg om te ervaren of het inmiddels meer is dan ‘een koddig klein autootje’.
Met de nieuwe MINI Cooper S cabrio langs de kust van Portugal
Sinds 2001 heeft MINI zich weer volledig gestort op de productie van compacte auto’s. Waar de originele MINI’s vooral bekend stonden om hun kleine, zeer simplistische insteek, daar is de nieuwe generatie MINI’s toch echt een stuk verder. Het zijn inmiddels volwassen auto’s die niet langer bestempeld kunnen worden als klein en ‘koddig’ – zoals we hierboven zeggen. Met de laatste generatie MINI’s heeft het merk onder de vlag van BMW opnieuw een professionalisering doorgemaakt. Dat wil zeggen, de auto’s worden beetje bij beetje steeds meer een geperfectioneerde versie die voor alledaags gebruik niets tekort lijkt te komen.
Wat direct opvalt bij het nieuwe model zijn de vele details aan het exterieur en in het interieur. Zo zijn zowel de voor- als achterlampen onder handen genomen. De koplampen zijn uitgevoerd met heldere, strak ogende LEDs en de achterlampen herbergen één van de vele details die wat ons betreft MINI onderscheiden van de rest. Er is namelijk voor gekozen om de achterlampen uit te voeren in een stijl die de Union Jack herbergt. Een leuk detail dat niet zozeer bijdraagt aan het praktisch aspect, maar de bolide direct een stuk serieuzer maakt. Autoliefhebbers hebben een zwak voor zulk soort elementen – wij dus ook.
Hoe MINI langzaam maar zeker als volwaardige auto wordt gezien
Bij het rijden van een MINI is er altijd die sfeer en dat gevoel dat je krijgt aangeleerd vanuit de originele MINI: schattig, klein en vermakelijk. Het zijn aspecten die de MINI zijn eigenzinnige karakter meegeven, maar ook aspecten die er voor zorgden dat een MINI tot dusver altijd een klasse apart bleek. Een auto die je kon rijden met een glimlach, maar nou niet direct de voorkeur zou hebben bij lange afstanden of het doen van boodschappen voor een weeshuis. De MINI is geruime tijd een soort van ‘speelgoed-autootje’ geweest waar niemand een kwaad woord over kon zeggen, maar wat ook niet direct als serieuze speler werd gezien.
Totdat MINI opnieuw leven in werd geblazen en zich – onder de vleugel van BMW – mocht opwerken tot een volwaardige bolide met Engels karakter en Duitse kwaliteit. Althans, zo lijkt de MINI in elkaar te steken, zeker wanneer we kijken naar dat grote Duitse automerk dat zich ontfermt heeft over het zorgenkindje. Echte MINI-fanaten hebben er nooit echt vrede mee kunnen hebben, de overname door BMW. Toch moeten wij – objectief als we zijn – toegeven dat het ’t beste is wat het merk is overkomen.
De kleine auto van voorheen is niet meer
De MINI zoals wij die vandaag de dag kennen én al helemaal het exemplaar waar wij mee onderweg waren, is verre van de auto die ooit het daglicht zag als eerste MINI. Ja, de nieuwe generatie MINI’s is nog steeds speels en vermakelijk (mede door de korte wielbasis), maar dan wel in een verantwoord volwassen jasje. Sterker nog, de MINI opereert niet langer in een omgeving waar niemand anders opereert. Het is inmiddels een automerk geworden met auto’s die zich kunnen meten met andere spelers in diverse segmenten. Zo is de Cooper S driedeurs zoals wij die reden een heerlijke hatchback en de Countryman absoluut een aanrader voor het jonge gezin. Kortom: MINI is eigenlijk niet meer zo ‘mini’ als voorheen.
Het is overigens niet alleen de daadwerkelijk ruimte die is toegenomen, maar met opties als een multimedia-systeem met touchscreen, stoelverwarming en een vernieuwde 7-traps automaat met dubbele koppeling is de auto ook technologisch gezien volledig aangepast aan de wensen van de 21e eeuw. De MINI Cooper S Cabrio waar wij in reden was dan ook enorm prettig te rijden. De dubbele koppeling in de nieuwe bak zorgt voor een vrijwel naadloze overgang in versnellingen en bovendien is het op z’n staart trappen beter dan ooit tevoren. Nu weten we dat de Cooper S altijd een sportief geluidje heeft gehad, maar dat geluidje is – mede door de turbo – weer nét iets uitdagender geworden. Een auto die je, genietend van alle gemakken om je heen, op zowel sportieve wijze als comfortabele wijze van A naar B weet te brengen.
Beleving naast het rijden met MINI Connected en MINI Yours Customised
Om het plaatje compleet te maken is er veel meer gaande wanneer je een MINI koopt of bezit. Zo heeft MINI met de toevoeging van MINI Connected en MINI Yours Customised een aantal toevoegingen ontwikkeld om het rijden in een MINI op de best mogelijke manier tot stand te brengen. MINI Connected zorgt ervoor dat je via je smartphone of tablet verbonden bent met de wereld om je heen en op de hoogte wordt gehouden van real-time verkeersinformatie, automatische kaartupdates én MINI Online. Zo heb je met één dienst alles binnen handbereik en ben je verzekerd van up-to-date informatie voor je MINI en in je MINI. Een bijzondere toevoeging is het MINI Find Mate systeem. Daarmee geef je jouw spullen een tag en kun je ze altijd terugvinden. Handig wanneer je (weer) iets kwijt bent. Bovendien is de nieuwe generatie MINI’s voorzien van een 4G-simkaart slot, waardoor ook je auto constant connected is.
Met MINI Yours Customised word je als nieuwe MINI-rijder in staat gesteld om je auto naar wens aan te passen. In een online configurator kun je bijvoorbeeld de LED portierprojectie aanpassen, maar ook de omlijsting van de richtingaanwijzers, de verlichte dorpel-lijsten of dashboard-panelen kun je naar wens configureren. Het is MINI’s antwoord op de toekomstwensen van de consument en wat ons betreft een hele slimme zet richting made-to-measure auto’s. Personalisatie is sowieso een trend die steeds meer aan terrein wint en MINI speelt hier op deze wijze slim op in.
De MINI wordt volwassen, maar verliest niets van z’n charme
Tijdens onze rit door Portugal mochten we op zaterdag deel uit maken van de IMM (Internationale MINI Meeting). Een event dat volledig door MINI-eigenaren wordt georganiseerd en waar liefhebbers vanuit de hele wereld naartoe komen. Om een indicatie te geven: er waren mensen uit Scandinavië die met hun oude MINI op eigen houtje naar het zuiden van Portugal reden voor dit evenement. Is dat autoliefde of niet? Wat direct opviel tijdens het event is het feit dat de liefde voor dit merk veel verder gaat dan enkel de auto zelf. Het is juist het ‘ontbreken’ van zeeën aan ruimte en comfort dat deze mensen zo geweldig vinden aan MINI. Sommige oude MINI’s op het event waren als project op de meest zorgvuldige wijze gerestaureerd en al tientallen jaren in het bezit van dezelfde eigenaar.
Zoals we eerder al aangaven: men kan niets kwaads zeggen over een MINI. Zo bleek ook de sfeer te zijn tijdens de bijeenkomst op het event. Iedereen heeft oprechte interesse voor elkaars MINI en het verhaal dat erachter zit. Een sterke indicator over het gevoel dat dit merk al bijna 60 jaar lang weet los te maken bij de consument. Een mooie indicatie ook dat het vaak meer is dan alleen maar zoveel mogelijk luxe op 4 wielen zetten en dan hopen dat het goed uitpakt. MINI is – zeker met deze nieuwe generatie – nog lang niet van het toneel verdwenen en wat ons betreft een volwaardig automerk. We kunnen niet wachten op de volgende generatie.