Op eenvoudige wijze van A naar B kunnen, dat is de luxe van het hedendaagse vervoer. Niet teveel lasten, maar des te meer lusten. Nederland wordt langzaam maar zeker onderworpen aan ‘gedeeld vervoer’. De Nederlandse startup ‘Felyx’ richt z’n pijlen op ‘deelscooters’. Je leest het goed: een scooter die je kunt pakken wanneer het je uitkomt en die – na een bedankje voor bewezen diensten – weer klaarstaat voor de volgende scooter-behoevende. Een succesvol concept zo blijkt. Niet alleen zijn de Swapfietsen en Car2Go’s van dit land razend populair, Felyx zelf groeit uit de voegen in Amsterdam en dus is het zoeken naar de volgende grote stad. Dit wordt Rotterdam.

Met 108 deelscooters zit Felyx aan z’n limiet in Amsterdam

Felyx had grootse plannen voor ogen in Amsterdam, welke gedeeltelijk tot uiting kwamen. Ondanks het feit dat de startup meer dan 200 scooters wilde stallen in onze hoofdstad bleef de teller op 108 steken. Niet omdat Felyx de zaakjes niet op orde heeft, integendeel. Het is de gemeente die het aantal deelbare voertuigen enigszins onder controle wil houden. Dat is dan ook de reden dat er bij 108 scooters een (voorlopig) halt toe werd geroepen.

Geen probleem natuurlijk. Inmiddels is er zo’n 430.000km afgelegd en 50 ton CO2 bespaard met de actieve vloot op dit moment. CO2 bespaard? Jawel, het zijn heuse elektrische scooters die Felyx gebruikt. Enfin. Er is nu een vermogen van 3 miljoen euro klaargestoomd voor het bestormen van de Rotterdamse markt. Een markt die – als ‘ie net zo aanslaat als in Amsterdam – veelbelovende cijfers weet te overleggen. Felyx mag hier namelijk starten met een vloot van 324 scooters. Driemaal zoveel als in Amsterdam.

Investeerders zijn essentieel voor het succes van Felyx

Om daadwerkelijk te slagen in hun plannen was het essentieel dat Quinten Selhorst en Maarten Poot investeerders aan zich wisten te binden. Inmiddels is er een viertal formele investeerders gevonden die dus 3 miljoen in totaal investeren. Hiervan is 2 miljoen bedoelt voor het aanschaffen van nieuwe scooters. Ondanks het feit dat de groeicijfers veelbelovend lijken, zijn de inkomsten nog dermate laag dat Felyx niet in staat is om hun eigen groei-ambities te bekostigen. Het hebben van investeerders is dus essentieel.

Het concept van Felyx slaat aan

Wat sterk is aan het idee achter Felyx is het feit dat er volgens de twee heren altijd een scooter of 1 of 2 minuten loopafstand beschikbaar moet zijn. Alleen zo is het in potentie interessant om een dergelijke scooter te gebruiken. Zodra die afstand groter wordt kiest het publiek voor bestaande vormen van transport. Het openbaar vervoer, de fiets of een taxi. Er zijn dus wel degelijk een aantal haken en ogen die het succes in de weg kunnen staan. Ondanks dat hebben de twee heren grootste plannen: ;Felix is op dit moment op zoek naar een Global Expension Manager om het plan voor de stad in Europa uit te rollen’.

Bron: Sprout