Aankomend weekend strijden de 20 snelste coureurs van de wereld weer om de felbegeerde Grand Prix van Monaco. Het stratencircuit is legendarisch en voor velen de ultieme plek wat betreft Formule-1 races. De ongelooflijk minimale marge voor fouten (lees: geen enkele marge), de snelle kronkelingen in het circuit én de atmosfeer van rijkdom en klasse maken Monaco tot hét epicentrum van de Formule-1. Veel coureurs spreken de wens uit daar ooit een Grand Prix te winnen. Het moge duidelijk zijn: Monaco’s Grand Prix is speciaal. Aangezien Monaco ook het epicentrum van geld en luxe is, zijn wij natuurlijk geïnteresseerd in de kosten van een Formule-1 weekend hier.
Formule-1 kosten en uitgaven zijn ’s werelds best bewaarde geheimen
Wanneer iemand diep graaft zal hij altijd wel iets vinden. Toch is het vinden van een kostenplaatje rondom de Grand Prix van Monaco zoeken naar een speld in een hooiberg. De organisatie is er een waar miljoenen mee gepaard gaan, maar daadwerkelijke keiharde cijfers – die zijn nergens te vinden. Enkel insiders weten hoe de vork precies in de steel steekt en zij worden nadrukkelijk erop gewezen hun mond te moeten houden. Een grote puzzel dus. Toch is er op het wereldwijde web altijd wel wat informatie te vinden. Zo ook over de Grand Prix van Monaco. Wij blij, jullie blij.
De cijfers rondom de Grand Prix van Monaco zijn ronduit indrukwekkend
Natuurlijk kost het een hele hoop mankracht om een event als de grote prijs van Monaco te realiseren. De voorbereiding gaat met een grote marge aan tijd en massa’s personeel al enkele weken voorafgaand aan de daadwerkelijke race van start. Natuurlijk leert de ervaring wat er beter en efficiënter kan, dus het werk wordt met ieder seizoen dat plaatsvindt beter geoptimaliseerd. Zo wordt er over het algemeen 6 weken voorafgaand aan de Grand Prix begonnen met de opbouw van het circuit. Een aardige tijd, als je bekijkt dat het circuit zondag na 1,5 uur alweer open is voor het doorgaand verkeer.
In Monaco wonen officieel zo’n kleine 40.000 mensen. Tijdens een Grand Prix weekend komen er ongeveer 150.000 mensen van buitenaf naar het Vorstendom. Een gigantische logistieke operatie is dus gewenst. Met 50 tot 100 man wordt gewerkt om het circuit race-klaar te krijgen. Daarvoor gebruikt men ruim 1.000 kg aan tribunes en meer dan 30 kilometer aan vangrail. De pitboxes die ieder team gebruiken wegen nog eens een kleine 1.000 kilogram. Praktisch alles aan de Grand Prix van Monaco is even snel weer verdwenen als dat het kwam. Het is volgens direct betrokkenen de ‘charme’ van het stratencircuit.
Volgens de meest nauwkeurige schattingen reserveert ieder team een budget voor de GP van Monaco dat varieert van €6.000.000 tot €15.000.000. Daarmee wordt enkel alles bekostigd dat nodig is voor het realiseren van de gewenste raceresultaten. Er zullen ongeveer zo’n 50.000 officiële kijkers aanwezig zijn bij de Grand Prix. Tellen we de onofficiële miljonairs en miljardairs op hun superjachten erbij op, dan komen we uit op een totaal van zo’n 250.000 tot 300.000 live kijkers.
Kaartjes zijn slechts een peulenschilletje
De prijs van een kaartje voor de GP van Monaco begint bij zo’n €700 en kan oplopen tot een bedrag van €5.500. Overigens zou Monaco geen Monaco zijn als er ook tickets worden verkocht voor een plekje op een jacht. Naar het schijnt zitten hier ’toegangsbewijzen’ tussen die soms oplopen tot €10.000. Natuurlijk wordt je dan wel voorzien van je natje en droogje, maar toch, het is even je spaarvarkentje stuk slaan.
Straatraces zijn over het algemeen een fractie van wat een circuit race kost
Het verschil met stratencircuits en echt dedicated circuits, is het feit dat bestaande infrastructuur omgetoverd kan worden tot een racecircuit. Normaliter duurt het iets langer dan een jaar alvorens een stratencircuit volledig gerealiseerd is. Wanneer dit eenmaal is gelukt, is het een kwestie van perfectioneren en herhalen. De tweede, derde, vierde en vijfde Grand Prix op een dergelijk circuit kunnen dus steeds ‘eenvoudiger’ gerealiseerd worden.
Personeelskosten liggen het hoogst bij een stratencircuit. Zo wordt het kostenplaatje van de totale staf geschat op zo’n 10 tot 15 miljoen euro. Waar het marketingteam voor slechts 5 miljoen euro hun ding mag doen. Voor een tribune met een totaliteit aan 80.000 stoeltjes ben je ongeveer 12 miljoen euro kwijt. Pitboxes zijn essentieel, die mogen dus niet ontbreken. Hier mag de organisatie zo’n 6,5 miljoen euro voor neertellen. De totale boel verzekeren, dat kan: €1.000.000 graag.
Een overwinning voor Redbull in hun 250e Grand Prix
Volgens Forbes ligt het totaalbedrag van de organisatie én realisatie van een stratencircuit en Grand Prix op ongeveer €55.000.000 (mits je de hosting-fee niet meerekent). De Hosting-fee voor een F1-race is natuurlijk ook van belang, het is per slot van rekening een giga-event wat veel publiciteit en economische activiteit oplevert. Volgens de laatste bekende cijfers komt dit uit op zo’n €42.o00.000. Kortom, het realiseren van aankomende weekendje Monaco kost een gigantische duit. Laten we hopen dat Max het weet te bekronen met een overwinning. Redbull heeft per slot van rekening goede kansen op dit circuit.
Bron: SmartAsset / Forbes