Bentley staat al geruime tijd bekend om de creatie van de Bentley Continental GT en dat is niet geheel verwonderlijk. Het automerk doet dit namelijk wonderbaarlijk goed en er wordt zelfs hardnekkig gesteld dat de Continental GT de beste GT ooit is. Toch maakt Bentley veel meer dan enkel de Continental GT en de imposante Bentayga. Maak kennis met de nieuwe Bentley Flying Spur. Als de statements kloppen, ’s werelds snelste sedan.
Bentley heeft de nieuwe Flying Spur meer body gegeven
Het algehele commentaar over de huidige Flying Spur is niet mals, het is weliswaar een uiterst luxe bolide. Toch ontbreekt het volgens puristen aan een échte identiteit. De bolide zou de ‘soft’ zijn en dus was het aan Bentley om daar verandering in aan te brengen. Het resultaat? Dit nieuwe model, waarbij het design de accenten legt op de aanwezige vormen.
Zo zien we in het design diverse elementen die de Flying Spur moeten helpen aan het verkrijgen van een eigen identiteit. Met het nadrukkelijker accentueren van de achterste wielkasten heeft de Bentley Flying Spur een gespierder uiterlijk gekregen. Daarnaast is de grille voorzien van verticale lamellen die doen hinten naar de Bentley S1 Continental Flying Spur uit 1957. Om het geheel af te maken is er een stijlvolle ‘Flying B‘ toegevoegd op de neus van de bolide. Deze wordt electronisch bedient én verlicht – zoals we dat kennen van Rolls-Royce.
De Flying Spur deelt z’n platform met de Continental GT en de Porsche Panamera
De nieuwe Bentley Flying Spur lijkt voor de onoplettende kijker misschien niet veel anders dan het huidige model – toch is niets minder waar. Het nieuwe model maakt gebruik van hetzelfde platform als de nieuwe Continental GT en de Porsche Panamera. Hierdoor verandert de bolide niet enkel in detail, maar ook in afmeting en dus comfort.
Met een langere wielbasis, deze is met 12,9cm toegenomen, is er meer ruimte ontstaan voor de passagiers, met name op de achterbank. Nu was de ruimte al niet slecht, maar met deze aanpassing verwacht Bentley goed te scoren op de Aziatische markt – waar limousines door chauffeurs bestuurd goed verkopen. Binnenin mag je verder alle luxe verwachten die je maar kunt bedenken. Een moderne touch wordt gecreëerd met het grote touchscreen in de middenconsole. Terwijl het klassieke aspect van Bentley wordt gewaarborgd door hout-accenten en de karakteristieke klokjes.
Wat ons betreft een zeer geslaagde bolide en beslist het overwegen waard wanneer je op zoek bent naar een luxe limousine die ook nog eens krachtig voor de dag komt. Men maakt namelijk gebruik van dezelfde 6,0-liter twin-turbo W12 die ook in de Bentley Continental GT is te vinden. Hiermee wordt de bolide voorzien 626 paarden, 10 meer dan het huidige model. Een sprint naar 100km/u is gedaan in 3,7 seconden en de teller stopt pas op 333km/u. Bizarre performance-cijfers voor een auto van dit kaliber. Wat betreft prijs is nog niets bekend, maar het huidige model gaat voor zo’n €200.000 – dus verwacht een prijs daar minimaal gelijkwaardig aan is, maar waarschijnlijk hoger uitvalt.