Als het eventjes slecht gaat met de economie spreekt men vaak de verwachting uit dat luxe merken als eerste geslachtofferd worden. Toch blijkt al enkele decennia lang dat de markt omtrent luxe producten zich anders gedraagt dan de ‘reguliere’ markt. Het effect van een dalende koopkracht heeft minder snel betrekking op dit segment – daar de doelgroep minder hard getroffen wordt door veranderingen in economisch opzicht. Per slot van rekening spreken we hier over de bovenste laag van de samenleving. Dat deze doelgroep goed spendeert en merken varen daar wel bij – zo blijkt uit de cijfers.
Deze luxe merken voeren de toon in de luxe-industrie in 2019
Als het om luxe merken gaat, dan kunnen we er allemaal wel een paar opnoemen. Het zijn vooral Louis Vuitton, Gucci, Prada en Chanel die bij menigeen een belletje doen rinkelen. Deze merken zijn uiteraard al heel wat jaren oud en dragen de nodige ervaring met zich mee. Echter, alleen door de krachtenbundeling via concerns zoals de LMVH-group zijn luxe merken in staat uit te groeien tot wat ze vandaag de dag zijn. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk. In het onderstaande rijtje hebben we de 10 meest waardevolle merken in 2019 gerangschikt.
Bron: Luxatic