Het verhaal van de dag komt – vanzelfsprekend – weer uit Amerika. Al sinds jaar en dag staat Amerika erom bekend dat men daar schadevergoedingen kan eisen voor de meest vreemde zaken. Zo zijn er diverse ‘rare’ individuen rijk geworden, door de meest bizarre situaties tot op het bot uit te melken. Ditmaal is McDonalds weer het slachtoffer van een absurde schadeclaim. Twee mensen uit Zuid-Florida hebben nu besloten om de fastfood-gigant voor maar liefst $5.000.000 aan te klagen.
Een Quarter Pounder zonder kaas is niet mogelijk bij McDonalds
De twee klanten van de McDonalds in Zuid-Florida zijn van mening dat de fastfoodketen niet genoeg rekening houdt met hun wensen. De twee klanten eten namelijk graag een Quarter Pounder, maar deze burger moet dan wel zonder de gebruikelijke twee plakjes Cheddar geserveerd worden. Echter, de Quarter Pounder wordt niet langer als optie gegeven zonder kaas. Een vreemd voorval vinden Cynthia Kissner en Leonard Werner – de twee ontevreden klanten.
Een hamburger is goedkoper dan een cheeseburger. Dit terwijl de cheeseburger niets anders is dan een hamburger mét kaas. Er wordt in dit geval dus wel prijsonderscheid gemaakt tussen een burger mét en een burger zonder kaas. Vreemd dus dat de Quarter Pounder dit onderscheid niet maakt. Sterker nog, volgens de twee klanten heeft McDonalds hun iconische burger – die al sinds 1975 op het menu staat – in het verleden wel aangeboden mét en zonder kaas.
Sterker nog, zo geeft de advocaat van de twee aan, McDonalds heeft sinds kort hun mobiele app geupdate. Deze stelt gebruikers nu in staat om een Quarter Pounder te kopen én een Quarter Pounder met kaas te kopen. De advocaat, Andrew Lavin, geeft aan dat dit direct impliceert dat een Quarter Pounder van origine niet met kaas werd gemaakt. Het zou dus aangeven dat klanten te allen tijde de keuze moeten krijgen of ze hun burger wel of niet met kaas willen. Deze keuze is er dus niet nu. Men betaalt voor een Quarter Pounder met kaas, ongeacht of je die kaas er wel of niet op wil.
Lavin geeft aan dat de McDonalds z’n cliënten schade heeft berokkend
In de letterlijke woorden van de advocaat: “my clients have suffered injury as a result of their purchases because they were overcharged, and were required to pay for cheese, which is not a component of either a Quarter Pounder or a Double Quarter Pounder, that they did not want and did not receive.” Een mooi voorbeeld van de wijze waarop sommige Amerikanen aardig snel fortuin kunnen vergaren – mits het plan slaagt. Waar de claim van $5.000.000 precies op gebaseerd is, dat blijft vooralsnog een gok. We durven te betwijfelen of de klanten in de loop der jaren voor zoveel miljoen aan onterechte kaas heeft moeten kopen.
De claim is in ieder geval officieel ingediend bij de Federale rechtbank van Fort Lauderdale. McDonalds heeft volgens de officiële procedure een periode van 21 dagen om te reageren. Een reactie is vooralsnog uitgebleven. Duidelijk is wel dat wanneer deze claim gehonoreerd wordt, er meerdere aanklachten binnen kunnen stromen. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat McDonalds met een volledig dichtgetimmerd antwoord op de proppen zal komen om dit verhaal gauw de kop in te drukken. We zijn ongetwijfeld bij jullie terug wanneer er een uitkomst is.
Bron: Miamiherald