Formule-1 wordt vaak bestempeld als de ‘Koningsklasse’ van de autosport – en dat is niet geheel zonder reden. Ja, het is de absolute top wat betreft coureurs. En ja, het is tevens een miljoenenbusiness. Toch zijn er genoeg andere zaken die onderstrepen dat het om een zeer speciale klasse gaat. Zo is de techniek erg vooruitstrevend en proberen teams zo innovatief mogelijk te opereren. Ieder onderdeeltje van een Formule-1 wagen is dan ook op de meest ingenieuze wijze tot stand gekomen. En door de moeilijkheidsgraad van die perfectie kleeft er aan ieder onderdeel tevens een koninklijk prijskaartje. Leest u mee.

Voorvleugel – €175.000

Een kapotte voorvleugel is de meest voorkomende schade die men tijdens het F1-seizoen op kan lopen. Bij de kleinste aanraking kan er al iets afbreken of scheef gaan zitten, zoals we gister bij Max zagen. De voorvleugel is essentieel voor de nodige down-force. Zonder die down-force kan de auto gaan zwabberen en kun je minder goed remmen, bochten minder scherp nemen en minder snelle rondetijden neerzetten. Althans, dat zou je denken. Het is gisteren gebleken dat Verstappen mét kapotte neus alsnog zeer sterke rondetijden wist neer te zetten. Doet je denken over de noodzakelijkheid van al die extra details.

Vloer – €65.000

Nog zo’n ‘aanwezig’ onderdeel waarvan wij leken het nut niet helemaal zullen begrijpen. Toch is de bodemplaat of vloer van een formule-1 auto zeer cruciaal. Deze zorgt voor de juiste luchtgeleiding en kan – indien beschadigd – enorme vertraging opleveren. Afgelopen weekend zagen we dat Max Verstappen in de derde training naar binnen ging om z’n vloer te laten vervangen. Zo’n vervanging kost dus al gauw een aardig zakcentje.

Versnellingsbak – €850.000

De versnellingsbak. Ieder seizoen horen we meermaals dat coureurs hun versnellingsbak vervangen. Een versnellingsbak is een van de meest essentiële onderdelen van de bolide en tevens een onderdeel (wat niet bij het exterieur hoort) wat met enige regelmaat kapot gaat. Een vervanging kost het team ruim 8 ton. Nu weten we niet wat er gebeurt met de versnellingsbak die ze uit de auto halen, maar met de nodige wissels in een seizoen kunnen we alleen maar verbaasd zijn over de kosten. En dan praten we nu enkel over de versnellingsbak. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je voor ’t gemak ook nog 5 plaatsen gridstraf krijgt.

Computersoftware – €83.900

De hedendaagse formule-1 auto’s zijn niet in staat om te presteren zoals ze doen, zonder de sturing van computers en de op maat gemaakte software. Deze zorgt ervoor dat de auto’s optimaal presteren, constant gemonitord worden en bijgesteld kunnen worden waar nodig.

Stuur – €57.000

Zonder stuur kom je niet ver in een auto. Logischerwijs dus dat het een redelijk belangrijk onderdeel is, maar de stuurtjes in een F1-auto zijn van een heel ander kaliber dan welk ander stuur dan ook. De hoeveelheid elektronica die hierin is verwerkt is van onvoorstelbaar niveau. Als je er bij stilstaat is het dan ook best een heftige actie om als Hamilton zijnde uit woede je stuurtje uit de auto te gooien. Tuurlijk, hij heeft geld genoeg, maar toch. Er vliegt letterlijk bijna 60.000 euro door de lucht.

Monocoque – €1.135.000

In onze ogen het meest belangrijke onderdeel van de Formule-1 auto: de monocoque. Niet vanwege het feit dat deze bepaalt of je een race wint of niet, maar wel vanwege het feit dat deze constructie van carbon te allen tijde het leven van de coureur moet beschermen. De monocoque moet zo sterk zijn dat deze vrijwel altijd heel blijft – ongeacht met welke kracht of welke impact een coureur erin botst.

Motor – €4.000.000

De motor is al enkele seizoenen een doorn in het oog van Redbull en alle fans van het team. Hij presteert ondermaats en op dit gebied hebben Ferrari en Mercedes de zaakjes beter op orde. Er wordt gesproken over een eigen ontwikkelde motor van Aston Martin (in samenwerking met Cosworth), maar dat is nog niet officieel bevestigd. Logisch ook wel, een prijskaartje van 4 miljoen euro is niet iets wat je bij je ochtendkoffie eventjes afspreekt en besluit te gaan doen.

Remmen – €170.000

Auto’s die zulke hoge snelheden bereiken worden geacht ook weer tijdig stil te staan. Bij het zin van races valt op hoe laat coureurs pas remmen voor een bocht, terwijl ze de grens van ruim 300km/u ruim overschrijden. Het is dus een kwestie van geloven in de kwaliteit van je materiaal, om te weten dat je naar alle waarschijnlijkheid op tijd stil zult staan. Een kleine 2 ton is er nodig om de bolide tijdig af te remmen, zodat je na de bocht weer vol op ’t gas kan.

Achtervleugel – €106.600

De achtervleugel is essentieel voor het bereiken van de gewenste snelheden, zonder daarbij controle te verliezen over je bolide. Indien je binnen 1 seconde afstand van je voorligger komt, mag de vleugel ‘open’ in de DRS-zone en kun je die paar extra kilometers meepakken. Een ingenieus staaltje techniek en niet meer weg te denken van een F1-auto. Ruim 1 ton ben je kwijt voor dit stukje aerodynamica.

Uitlaat – €195.100

De uitlaat is misschien minder spectaculair dan je zou denken, maar niets is minder waar. Een kleine 2 ton kost de ‘afvoerpijp’ van een F1-auto. Overigens is dit veel meer dan slechts een uitlaat, het onderdeel wordt ook gebruikt voor het gereguleerd geleiden van hete lucht langs specifieke onderdelen van de auto om zo nog beter te kunnen presteren.

Kortom: Formule-1 auto’s zijn absurd duur

Al deze onderdelen samen zijn ongeveer zo’n 6,8 miljoen euro waard. Een gigantisch bedrag waarbij we zaken als wielophanging, Hybride-systemen, brandstofsystemen en koeling nog niet eens meerekenen. Sterker nog, dit zijn kosten die enkel een auto realiseren. Om nog maar te zwijgen over de kosten van al het personeel dat zowel in de pitstraat als in de fabrieken werkt. Een enorme kostenpost en beslist iets waar niet ieder bedrijf of automerk zomaar in kan stappen. Overigens moeten we wel een kleine kanttekening maken: de kosten zijn van vorig seizoen. Het praten over de prijskaartjes gebeurt weinig of nooit, dus het is zeer lastig om werkelijke cijfers te ontvangen.

Bron: Youtube / Instagram, Max Verstappen