Fans van de Formule-1 zullen ongetwijfeld al enige tijd uitgekeken hebben naar het nieuws: de aankondiging van de nieuwe reglementen vanaf 2021. Het zou volgens de organisatie achter de Formule-1 voor dergelijke drastische veranderingen moeten zorgen, dat de sport ’toekomstbestendig’ wordt – en bovenal vele malen aantrekkelijker voor het publiek. Hiermee zou dus automatisch gesteld worden dat de auto’s vanaf 2021 aan aardig wat veranderingen onderhevig worden gemaakt – en niets is minder waar.
De nieuwe Formule-1 auto’s neigen veel naar het Indycar-principe
Wat het belangrijkste is voor de doorvoering van de nieuwe regels, is het feit dat er al jarenlang wordt geroepen dat er te weinig spektakel aanwezig is tijdens een race. De snelle auto’s rijden vooruit en vervolgens worden de plekken 7 t/m 16 verdeeld door onderling getrek en geduw. Inhalen is lastig, omdat de huidige auto’s teveel downforce verliezen wanneer ze achter een voorganger rijden én de technische specificaties zijn zo gecompliceerd dat alleen de topteams écht goed kunnen doorontwikkelen. Genoeg ruimte voor verbetering dus.
Met deze nieuwe auto’s zou een hoop verandering teweeg gebracht moeten worden. Zo zullen de auto’s meer downforce creëren door het zogenaamde ‘ground effect‘. Bovendien is het op papier zo dat de bolides slechts 5 tot 10% downforce verliezen achter een andere auto. Dit resulteert in essentie in meer inhaalacties op de baan. Vooralsnog is het DRS-systeem ongewijzigd gebleven. De volgende aspecten zijn de grootste veranderingen te noemen:
– Simpelere voorvleugel
– Geen bargeboards
– Grotere achtervleugels
– Elementen boven de banden om turbulentie (en dus vuile lucht) te voorkomen
– Betere aerodynamica onder de wagen om meer neerwaartse druk te genereren (grondeffect) en een grotere diffuser
– Versimpelde ophanging, verbod op hydraulische ophanging
18 inch banden, bandenwarmers blijven voorlopig behouden
– Tevens is voorgesteld om de velgen te voorzien van een LED-paneel om de fans van informatie te voorzien. Ook is een display op het bodywork voorgesteld
– Minimumgewicht van 768 kilogram, een toename van 25 kilogram ten opzichte van de huidige wagens
– Dikkere remschijven met eenvoudiger ontwerp
– Grotere cockpitafmetingen om grotere rijders niet te benadelen
– Voorgeschreven vloerstructuur om flexibele vloeren te voorkomen
Niet iedereen is fan van deze nieuwe Formule-1 auto’s
Dat niet iedereen staat te juichen tijdens de introductie van deze auto’s, dat verwondert ons niet. Topontwerpers zoals Adrian Newey hebben al te kennen gegeven dat het strikte ontwerp en de bijbehorende regels ervoor zorgen dat de uitdaging en de mogelijkheden design-wise erg tegenvallen. Bovendien zijn de teambazen niet helemaal te spreken over het feit dat bepaalde onderdelen voor ieder team gelijkwaardig worden gemaakt. We zijn zeer benieuwd naar de creaties zodra ze eenmaal op de baan rijden. We zijn benieuwd of Lewis Hamilton deze bolide ook aan z’n collectie toe gaat voegen.
Bron: GP Update