Het Coronavirus heeft iedere dag meer en meer mensen in z’n greep en we lijken pas aan het begin van een lange opmars te staan. Er komen dagelijks meer landen met besmettingsgevallen bij en beurzen over de hele wereld merken de nadelige gevolgen van de uitbraak. Sterker nog, na enkele weken sinds de eerste uitbraak is het voor veel merken duidelijk: in 2020 loopt men veel geld mis. Uit onderzoek blijkt namelijk dat luxemerken verwachten dat ze miljarden mis zullen lopen door het virus.
China heeft een groot aandeel in wereldwijde luxe-aankopen
Vooralsnog is het duidelijk dat China het zwaarst getroffen land ter wereld is, wat betreft slachtoffers van het Coronavirus. Als gevolg van de maatregelen die het land heeft getroffen om de uitbraak zoveel mogelijk in te perken – voorzover dat nog gaat – merkt men dat de handel er negatieve gevolgen van ondervind.
De Boston Consulting Group heeft in een gedetailleerd rapport berekend dat het Coronavirus ervoor kan zorgen dat er zo’n $40 miljard wordt misgelopen in de komende maanden. Deze resultaten kwamen tot stand nadat ze 28 senior leidinggevenden van luxemerken vroegen naar de impact van de ziekte op hun producten. Uit die enquête werd ook duidelijk dat het merendeel van de ondervraagden verwacht dat het nog minstens zes maanden zal duren alvorens de markt weer bijtrekt.
China is op dit moment verantwoordelijk voor zo’n 35% van alle wereldwijde luxe-aankopen. Het getroffen land neemt door de quarantaines en andere maatregelen dus een forse hap uit de omzet die normaliter gemaakt zou worden. Een opvallend detail is het feit dat China tijdens de SARS-uitbraak in 2002 een veel kleiner aandeel had. Destijds had het land slechts 2% aandeel in de luxemarkt, zo tekenen we op uit verslag van Business Insider Nederland.