Polestar onthult de Polestar Precept, een visie op de toekomst van het merk en een duidelijke uitdrukking van zijn intenties. Precept stelt een uitvoering voor met nieuwe, meer duurzame interieurmaterialen, een geavanceerde digitale gebruikersinterface en de essentie van Polestar design.
Een elektrische toekomst door de ogen van Polestar
De naam “Precept” werd gekozen om de rol van de wagen te benadrukken bij het concretiseren van de positionering van Polestar als hedendaagse merk voor elektrische prestaties. Een precept is een manifest van de dingen die zullen komen; een verklaring. De auto betekent een belangrijke mijlpaal voor Polestar als zelfstandig merk en beschrijft een unieke designfilosofie die stevig verankerd blijft in de merkwaarden van Polestar: puur, vooruitstrevend en prestatiegericht.
“Precept is een verklaring, een weerspiegeling van waar Polestar voor staat en wat het merk relevant maakt,” aldus Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “De auto biedt een antwoord op de duidelijke uitdagingen waar onze maatschappij en industrie mee geconfronteerd worden. Polestar Precept is geen verre droom voor de toekomst, maar blikt vooruit op toekomstige wagens en laat zien hoe we innovatie zullen inzetten om onze impact op het milieu te minimaliseren.”
Atletisch minimalisme, het gestroomlijnde silhouet van de Polestar Precept zet de toon voor toekomstige Polestar-wagens. De verhouding van de wagen en het beperkte oppervlak focussen op aërodynamische efficiëntie. Een wielbasis van 3,1 meter biedt plaats voor een groot accu pack. Dit geeft de prachtige vierdeurs grand tourer een zeer laag en gestroomlijnd silhouet met de nadruk op been- en hoofdruimte achterin.
Een groot scala aan details die bewijzen dat Precept een doordacht concept is
Het rooster aan de voorzijde is vervangen door de Polestar SmartZone, wat een verschuiving betekent van ademen naar zien. Een ruimte die ooit lucht naar radiatoren en de interne verbrandingsmotor leidde, bevat nu technologie voor de veiligheidssensoren en assistentiefuncties voor de bestuurder. Twee radarsensoren en een high definition camera zijn bewust verzameld achter een transparant paneel.
De LIDAR-pod, die boven op het glazen dak is gemonteerd, krijgt optimaal zicht, wat de volgende stap naar verbeterde rijassistentie betekent. De typerende hamer van Thor in de LED-koplamp evolueert naar een versie met gescheiden elementen, waardoor het een dynamische, meer robotachtige en merkdefiniërende interpretatie krijgt.
De Precept heeft een geïntegreerde voorvleugel boven de SmartZone die de luchtstroom over de lange motorkap versnelt. Hierdoor kan de lucht zich eerder aan het oppervlak hechten, wat de aërodynamische efficiëntie verbetert en zo de actieradius van het voertuig vergroot. Aan de achterzijde overspant het licht de gehele breedte van de auto en strekt het zich uit tot de verticale aërodynamische vleugels – een ander aërodynamisch kenmerk en tegelijkertijd een knipoog naar het lichtgewicht ontwerp.
Gewone buitenspiegels worden vervangen door camera-units, die elk op een aërodynamische arm naar buiten steken. Binnenin wordt de traditionele achteruitkijkspiegel vervangen door een digitaal scherm. Het beeld wordt opgevangen door een groothoekcamera die aan de achterzijde van de auto gemonteerd is. Omdat er geen conventionele achterruit aanwezig is, begint het glazen dak van de Precept meteen bij de achterbank en is de achterklep ontworpen met een grotere opening en hoger gemonteerde scharnieren voor een verbeterde toegang.
Innoveren doe je door krachten te bundelen met experts
Polestar blijft geloven in samenwerkingen met experts om ontwikkelingen te versnellen en klanten te voorzien van de best beschikbare technologieën. Het interieur van Precept wordt getypeerd door duurzaamheid en biedt de mogelijkheid om met nieuwe materialen en processen te werken. Ook de evolutie van de HMI bouwt verder op huidige samenwerkingsverbanden die de integratie van expertise maximaliseren.
Duurzame nieuwe interieurmaterialen zorgen voor een evenwicht tussen moderne hightech-luxe en een verminderde impact op het milieu. De op vlas gebaseerde composietmaterialen voor interieurpanelen en rugleuningen van Bcomp bieden aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van conventionele materialen, waaronder een gewichtsbesparing tot 50% en een vermindering van het kunststofafval tot 80%.
Zitvlakken zijn 3D-gebreid uit gerecyclede PET-flessen, terwijl nek- en hoofdsteunen gemaakt zijn van gerecycled kurkvinyl en tapijten gefabriceerd zijn van geregenereerde visnetten. Deze elementen, gecombineerd met digitale kunstzinnigheid, staan voor nieuwe premium luxe en overstijgen de conventies van leer, hout en chroom.
De volgende generatie HMI, aangedreven door Android, bouwt voort op de nauwe samenwerking van Polestar met Google. Een vergroot, portretgeoriënteerd 15-inch centraal touchscreen vormt een aanvulling op het 12,5-inch bestuurdersdisplay. De twee zijn met elkaar verbonden door een verlicht blad dat zich over het hele interieur uitstrekt. In deze uitvoering zweeft het unieke Polestar-embleem holografisch in een massief stuk Zweeds kristal tussen de hoofdsteunen van de achterbank.
Het instrumentenpaneel ondersteunt de vooruitgang van de gepersonaliseerde en dynamische digitale interface en bevat ook een reeks slimme sensoren. Met behulp van eye-tracking kan de auto de blik van de bestuurder volgen en de inhoud van de verschillende schermen daarop aanpassen. Nabijheidssensoren verbeteren ook de bruikbaarheid van het middenscherm tijdens het rijden.
Maximilian Missoni, head of Design bij Polestar, zegt: “De esthetiek van Polestar Precept vindt zijn oorsprong in geavanceerde technologie in plaats van terug te kijken in de tijd naar historische, automobiele referenties. Bij Polestar zien we technologie als een tool, als een middel om de problemen van onze maatschappij op te lossen. We hebben deze attitude vertaald in een nieuwe set van design-principes. De combinatie van duurzame materialen en high-tech slimme systemen opent een geheel nieuw hoofdstuk van avant-garde luxe design en laat zien waar Polestar naartoe gaat.”