Iedere keer wanneer Porsche een nieuwe versie van de geliefde 911 introduceert, staat de autowereld heel eventjes stil. Het meest iconische model van de Duitse sportwagenfabrikant – van de wereld misschien wel – lijkt telkens op z’n best te zijn. Totdat men een nieuw model introduceert en we gezamenlijk tot de conclusie komen dat het toch écht weer beter is dan voorheen. Met de introductie van de nieuwe Porsche 911 Turbo S lijkt dat extra stapje opnieuw te zijn gezet.
Porsche introduceert met de nieuwe Turbo S het spektakel waar iedereen op wacht
Het nieuws dat vandaag de nieuwe Porsche 911 Turbo S werd geïntroduceerd, kreeg dankzij Porsche zelf meteen een goede aftrap. Het automerk wist ons namelijk mede te delen dat de nieuwe Turbo S aangedreven zal worden door een nieuwe 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s. In eerste instantie lijkt dat niet veel spektakel op te leveren, daar het – zoals gewoonlijk – een veel minder indrukwekkende krachtbron is dan de directe concurrentie. Toch is met het nieuws dat er maar liefst 70pk/50Nm meer aanwezig is dan bij z’n voorganger direct de toon gezet.
Uiteraard stopt het niet bij deze cijfers. Nee, Porsche heeft weer een huzarenstukje afgeleverd als ’t gaat om perfectie. De nieuwe Porsche 911 Turbo S is in vrijwel ieder opzicht aanweziger dan z’n voorganger. Met een nieuwe 8-traps PDK automaat is deze nieuwe bolide in staat om van 0 naar 100km/u te sprinten in 2,7 seconden. Dat is een sprint die 0,2 seconden sneller afgelegd wordt dan de tijd waarin de vorige Turbo S dat deed. De teller stopt overigens pas bij 330km/u. Presteren is voor deze nieuwkomer dus absoluut geen probleem.
Deze Porsche 911 Turbo S is niet te missen
En dat heeft niets te maken met het feit dat deze sportwagen sowieso al een hoop blikken aantrekt. Nee, de nieuwe 911 Turbo S heeft wat meer spierballen gekregen. Aan de voorzijde, boven de vooras, is de bolide met 45mm verbreed. In z’n geheel is de auto 20mm breder geworden. Dus geloof ons als we zeggen dat de nieuwe Turbo S een indrukwekkende verschijning is.
De aerodynamica omvat nu adaptieve koelluchtkleppen aan de voorzijde en een grotere achtervleugel voor meer downforce. Voor het eerst brengt de vierwielaangedreven 911 Turbo S zijn vermogen op de weg met banden in twee verschillende inchmaten: 20 inch wielen met 255/35 banden aan de voorzijde en 21 inch wielen met 315/30 banden aan de achterzijde. Nieuwe uitrustingsopties onderstrepen het nog sportievere karakter van de 911 Turbo S, zoals het met 10 mm verlaagde Porsche Active Suspension Management (PASM) sportonderstel en een sportuitlaatsysteem met verstelbare kleppen dat de onmiskenbare 911-motorsound garandeert.
Vooral de 0 tot 200km/u sprint laat het ware potentieel zien
Porsche claimt namelijk dat deze nieuwe Turbo S maar liefst een volle seconde(!) sneller is dan z’n voorganger in de sprint naar 200km/u. De teller tikt deze snelheid aan na slechts 8,9 seconden. Wie dat eventjes in perspectief plaatst weet dat we hier met een serieuze snelheidsduivel te maken hebben. Deze prestaties worden onder andere mogelijk gemaakt door de verbeterde vierwielaandrijving van het Porsche Traction Management (PTM).
Ook het interieur laat duidelijk merken dat perfectie het streven is
Het interieur heeft een hoogwaardige en sportieve afwerking. De standaarduitrusting omvat een volledig lederen interieur en carbonafwerking in combinatie met zilveren accenten. De 18-voudig verstelbare adaptieve sportstoelen hebben stiksels die verwijzen naar de Porsche 930, de allereerste Turbo voor de openbare weg. Het centraal geplaatste 10,9 inch scherm van het PCM is dankzij de nieuwe lay-out snel en zonder afleiding te bedienen. Standaard zijn ook het GT-sportstuurwiel, het Sport Chrono Pakket met een nieuwe geïntegreerde Porsche Track Precision app en het BOSE Surround Sound System.
De nieuwe 911 Turbo S is vanaf nu te bestellen en staat medio mei bij de Nederlandse Porsche Centra. De Coupé heeft een consumentenadviesprijs van € 279.000, de Cabriolet kost € 294.100. Meer informatie vind je uiteraard op de website van Porsche.
Bron: Porsche