Wie denkt dat de automotive industrie op dit moment in zwaar weer verkeerd, heeft het helemaal bij ’t juiste eind. De grote hoeveelheid reguleringen, emissieregels en afnemende groei van de algehele afzetmarkt in China waren al een blok aan het been. Nu daar ook nog de Corona-crisis bij opgeteld is, is het helemaal drama. Althans, voor de merken in het middensegment. Luxe merken lijken minder last te hebben van dit alles, bewijst ook Ferrari maar weer eens.
Ferrari laat recordverkoop zien en dat gaat gepaard met forse winst
Het is natuurlijk niet het eerste nieuwtje in luxe-autoland waar we jullie mee ‘lastigvallen’. Nog niet zo lang geleden lieten we jullie al weten dat iedere medewerker van Porsche een forse bonus in ontvangst mag nemen – en nu is het Ferrari dat met indrukwekkende cijfers naar buiten komt. Al denken we dat het werkklimaat bij de Italiaanse concurrent nét iets anders in elkaar steekt en een bonus dus niet zo vanzelfsprekend is.
Hoe dan ook, Ferrari heeft over boekjaar 2019 mooie cijfers weten te realiseren. Het merk verkocht maar liefst 10.131 bolides in dat kalenderjaar. Volgens een rapportage van Fiat Group World, een onafhankelijke nieuwssite, had Ferrari vorig jaar een operationele marge van 23,2% op iedere auto. Een rekensom – uitgevoerd door Luxurylaunches – leert ons al snel dat dit betekent dat er een winst van €87.666 werd geboekt, op iedere verkochte auto. Duizelingwekkende cijfers.
Mocht je nou denken: ‘wow Ferrari, wat hebben jullie in 2019 zo drastisch anders gedaan?’, dan hebben we nieuws voor je. Het is voor Ferrari namelijk totaal niet ongebruikelijk om forse winst te boeken op iedere auto die over ‘de toonbank’ gaat. Het merk staat erom bekend een ongelooflijk lucratieve productie te hanteren. In diezelfde rapportage werd het Ferrari-verhaal even in perspectief geplaatst. Ter vergelijking: BMW moet maar liefst 30 auto’s verkopen om dezelfde winst te genereren en bij Volkswagen is dat zelfs 56 auto’s. Noem ze stug, maar de Italianen weten verdomd goed hoe je geld moet verdienen.
Bron: Luxurylaunches