Nadat we gisteren al kennis mochten maken met de ‘nieuwe’ BMW 5-serie, is het vandaag aan de beurt aan concurrent Mercedes. De introducties vielen weliswaar op dezelfde dag, maar wij besloten beiden niet direct na elkaar te bespreken, daar wij niet uitsluitend autonieuws de revue laten passeren. Mercedes heeft dus het doek getrokken van de nieuwe Mercedes-AMG E 53 coupé en cabriolet (die laatste overigens in reguliere trim, niet het AMG-jasje).
De nieuwe Mercedes-AMG E 53 krijgt eveneens het nieuwe AMG-neusje
En daarmee doelen we op de doorvoering van de verticale lamellen in de grille. Deze kenmerken de nieuwe AMG-lijn en dat is dus nu ook bij de E 53 het geval. Natuurlijk is het belangrijkste aspect van de nieuwe Mercedes-AMG E 53 terug te vinden onder de karakteristieke AMG bulten in de motorkap. Het betreft in dit geval een 3,0-liter zes-in-lijn die goed is voor 435pk en links en rechts wat hulp krijgt van een elektrische ondersteuning.
Deze elektronische hulp, Mercedes noemt het EQ Boost, moet bij wegrijden zo’n 22pk aan extra vermogen leveren – en ditzelfde doen bij kickdown momenten tijdens het rijden. Deze E 53 is in staat om 250km/u te halen en met wat extra geld ontvang je het Driver’s Package goed voor een topsnelheid die stokt bij 270km/u.
De 3,0-liter is gekoppeld aan een negen-traps Speedshift TCT-transmissie, wat er voor moet zorgen dat deze bolide werkelijk van versnelling naar versnelling glijdt. Mooie bijkomstigheid, de EQ Boost zorgt er tevens voor dat je op lange stukken zo zuinig mogelijk rijdt – want ja, zelfs de AMG’tjes van de 21-eeuw moeten op de kleintjes letten. Roept u maar: een net exemplaar of toch een beetje tam?
Bron: Mercedes-AMG