De McLaren Speedtail is hyperexclusief, want het merk bouwt maar 106 exemplaren. Het designteam heeft het tot zijn missie gemaakt om ervoor te zorgen dat geen twee van die 106 exemplaren identiek zijn. Pure Luxe mocht ervaren hoe het samenstellen van de perfecte Speedtail verloopt.
Tekst: Perry Snijders Fotografie: McLaren
Bij McLaren doen ze het anders, een geheel eigen werkwijze
Jo Lewis is intelligent, heeft humor, is aantrekkelijk en het is plezierig om tijd met haar door te brengen. Tenzij je de kapitale fout begaat om te veronderstellen dat ze het meisje van de stofjes en de kleurtjes is; dan heb je aan de Colour & Materials Designer van McLaren een kwade. ‘Bij sommige merken noemen ze het Colour & Trim Design.
Die naam brengt de veronderstelling met zich mee dat een auto al helemaal ontworpen is en dat je dan nog even een stofje en de kleur mag uitzoeken, zoals het vroeger ook in showrooms ging als mannen een auto kochten en aan het eind hun vrouw nog even de kleur lieten kiezen. Prima allemaal, als mensen er gelukkig mee zijn, maar bij McLaren doen we het anders. Daar denken we ook echt mee over de materialen, en dat betekent dat je al vroeg bij het designproces betrokken moet zijn.
‘Bij de McLaren Senna bijvoorbeeld dachten we na over de materialen voor het dashboard. Maar wat als we het materiaal zouden weglaten? Daar werd het aanzienlijk lichter van, en het dashboard was al van carbon. Iets vergelijkbaars geldt voor de verf. We investeren overal enorme bedragen om een auto een paar gram lichter te maken: nóg weer een lichter materiaal voor de wielen, nóg lichtere stoelen, nóg lichtere carrosseriedelen – en dan gaan we daarna kilo’s verf aanbrengen.
Want de verf die we op een auto aanbrengen weegt letterlijk kilo’s. Daarom was dat bij de Speedtail een van de zaken waarop we ons concentreerden. We hebben nieuwe kleuren ontwikkeld voor de Speedtail, waarbij we minder lak hoeven aan te brengen. Daaraan zie je dat mijn werk uit méér bestaat dan alleen een kleurtje uitzoeken.’
Afleiding
Hoewel Jo Lewis haar verhaal gepassioneerd vertelt, zijn we toch wat afgeleid. Met recht, want ze doet haar verhaal terwijl we naast het eerste exemplaar van de komeetvormige Speedtail staan. De maatwerkspecialisten van McLaren hebben de conferentiezaal van het hotel in Genève ingericht als een soort fitting room. Het exemplaar dat hier staat is uiteraard voorzien van de lak waar Lewis over vertelde, in combinatie met een interieur dat grotendeels in verschillende tinten grijs met wit is uitgevoerd.
Lewis: ‘De kleuren van deze auto zijn niet te uitgesproken, want bij dit eerste exemplaar gaat het erom vooral de auto te laten zien. Te uitgesproken kleuren zorgen daarbij voor afleiding, en bovendien krijg je dan dat klanten zeggen: Doe mij dat ook maar. Dat willen we nou juist niet – het is mijn missie om ervoor te zorgen dat elk van de 106 klanten een unieke Speedtail heeft, in de samenstelling die het beste bij hem past.’
Praktisch
Die Speedtail is het ultieme topmodel van McLaren, de auto die de legendarische F1 moet opvolgen. Die F1 werd op 28 mei 1992 aangekondigd en was de eerste McLaren bedoeld voor de straat. Het merk wilde de ultieme sportauto bouwen, eentje die zowel een pure rijdersauto was als een praktische auto, waarin je twee passagiers kon meenemen plus bagage. Praktisch is hierbij natuurlijk een relatief begrip, maar de bedoeling was dat je de auto ook kon gebruiken om een weekendje weg te gaan.
Er werden in de jaren die volgden 106 exemplaren gebouwd, en dat verklaart waarom er van de Speedtail eveneens 106 exemplaren gebouwd zullen worden. Daarbij heeft de auto dezelfde lay-out als de F1, met drie stoelen, waarbij de bestuurder in het midden zit. Al houden de gelijkenissen wel ergens op: de prestaties van de F1 worden overtroffen door die van de Speedtail. Daarbij is McLaren er nu op gericht om te zorgen dat je je Speedtail in hoge mate kunt personaliseren.
Witgoud
Bij dat personaliseren is weinig te gek. Lewis: ‘We doen geen dingen die de structuur van de auto veranderen. Dan kom je op het gebied van coach building. Dat hebben we ook al eens gedaan, maar dat gaan we niet doen met een van de 106 Speedtails. Daarbij gaat het individualiseren echt over kleuren, materialen en uitrusting. Voor ons absolute topmodel leveren we de McLaren-badges ook in achttienkaraats witgoud, om maar iets te noemen.
Voor het interieur hebben we een speciale leersoort ontwikkeld, die dunner en daarmee lichter is. Maar als je liever zijde ziet? We’re happy to help you. Het grootste gevaar schuilt erin dat de klant verzuipt in de opties. Daarom stellen we de auto in samenwerking met onze klant samen, waarbij je hem op het computerscherm kunt zien. Niet zoals in de online configurators van veel merken, maar in hoge resolutie en vanuit alle hoeken, zowel vanbinnen als vanbuiten.
‘Dat we er werk van maken, zie je ook aan hoe we het aanpakken. Vaak stelt een klant een auto samen in de showroom, met een verkoper. Bij een Speedtail gaat het anders, die stel je samen in de fabriek of op een locatie zoals deze – samen met de designers. Het is maatwerk. Natuurlijk hopen we dat ze alle 106 anders zullen zijn, maar het gaat er niet om anders te zijn om het anders-zijn.
We adviseren onze klanten een thema te kiezen, ongeacht of dat nou de kleuren van je eerste auto, van je bedrijfslogo, van een iconische raceauto of je lievelingskleuren zijn. Vervolgens gaan we daar samen mee aan de slag. Het idee is dat het eindresultaat de persoonlijkheid van de klant reflecteert. Daarmee móét iedere Speedtail wel uniek worden – of ken jij twee mensen die hetzelfde zijn?’
Editie 06
Winston Gerschtanowitz
Dit verhaal staat oorspronkelijk in een geprint nummer van Pure Luxe Magazine.
Bekijk magazine