Van een overhemd gemaakt van polo-stof tot knopen die nooit van een jasje af vallen… Profuomo innoveert graag. Zo boekte het merk ooit bij talloze verkoopadressen, waaronder de Bijenkorf, succes met The Perfect White Shirt. En als het aan mede-eigenares Sarah Brandsma ligt is het huidige paradepaardje The Knitted Shirt. ‘Dat representeert ons merk. Het ziet eruit als een dress-shirt, maar draagt als een polo: chic onder een jasje, casual op een jeans.’
Tekst: Monique Smitsloo
Bauhausstijl
Van de drie Profuomo brand stores in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bezoekt Pure Luxe laatstgenoemde aan het Noordeinde. De gerenoveerde winkel is hoog, licht en strak vormgegeven, met walnotenhout en natuursteen. CEO Harry van der Zee vertelt: ‘Die frisse, moderne en luxe materialen zijn een knipoog naar de bauhausstijl uit de jaren 30, toen het Rotterdamse moederbedrijf Micro Fashion is begonnen.’
Ondanks de Italiaanse naam is Profuomo dus hartstikke Nederlands. Nadat Heinz Michaelis in 1934 zijn dassenfabriek oprichtte, doopten de opvolgers Profuomo, aanvankelijk als een dassenmerk, in 1985. Sarah vormt met haar broers Mendel en Mick inmiddels de derde generatie eigenaars.
Dassen onder druk
‘Toen we in 2007 aan de P.C. Hooftstraat de eerste Profuomo brand store openden, verklaarden mensen ons voor gek,’ vertelt Harry. ‘Dachten we nou echt dat we tussen merken als Gucci en Burberry thuishoorden? Achteraf gezien was het een goede move. Niet alleen om het label een gezicht te geven, maar ook om de nieuwe bedrijfsvisie te markeren. Profuomo is van oorsprong namelijk een dassenfabrikant. Maar zo’n tien jaar geleden kwam de populariteit van de das enorm onder druk te staan. Mannen dragen ze gewoon steeds minder vaak. Ook op kantoor. Toen zijn we echt gaan doorpakken op shirts, jasjes en knitwear.’
Dat is ook wat de professionele man van nu verlangt. Hij wil goed voor de dag komen bij zijn zakelijke en sociale netwerkHarry van der Zee
Nonchalant
Opvallend: sommige jasjes en hemden zijn in de winkel nonchalant aan een haak gehangen in plaats van aan een kleerhanger. Harry: ‘Dat hebben we expres gedaan, om het gemak en comfort te benadrukken. Het kreukt allemaal niet. Dat is ook wat de professionele man van nu verlangt. Hij wil goed voor de dag komen bij zijn zakelijke en sociale netwerk. Maar dan wel in een hemd waarin hij zich gemakkelijk beweegt en een jasje dat hij zorgeloos over een stoel kan leggen.
De moderne man kleedt zich bovendien representatief, maar minder formeel, met items die je smart casual kunt combineren. Waarin je overdag een presentatie kunt geven en ’s avonds naar de kroeg kunt… Daarom zijn we ook zo gepassioneerd over hightech-yarns, die een comfortabel draagcomfort geven zonder aan een representatieve uitstraling in te boeten.’
Kosmopoliet
Net als de doelgroep wordt Profuomo steeds internationaler en kosmopolitischer. Het label werkt niet alleen nauw samen met de beste stoffenwevers uit Italië, maar ook met landen als Japan. Sarah: ‘Japan is expert in hightechmaterialen die ook in de luxesportswear worden gebruikt.’ Het label is bovendien druk bezig met een opmars in onder andere België, Duitsland en de Scandinavische landen. Sarah: ‘Dat, en het feit dat we binnenkort de winkel aan de P.C. Hooftstraat compleet gaan upgraden, brengt Profuomo naar de volgende fase.’
P.C. Hooftstraat 30
1071 BZ Amsterdam
020 675 0745
profuomo.com/nlnl
Editie 06
Winston Gerschtanowitz
Dit verhaal staat oorspronkelijk in een geprint nummer van Pure Luxe Magazine.
Bekijk magazine