Samen met man Mike stuurt Jeannette van Rijswijk vanuit hun 1100 vierkante meter grote showroom in Veenendaal al 22 jaar Cobra Art Company aan; naast elke succesvolle man staat immers een sterke vrouw. Hun klanten: high-end-interieurzaken, interieurdesigners, stylisten en architecten, maar ook hotels en restaurants. ‘We hebben net een groot project gedaan voor een hotel in Zuid-Korea.’
Een oogverblindende galerie in Amsterdam
De sculpturen en kunstwerken waarmee de oogverblindende galerie in Amsterdam vol staat, produceert Cobra Art grotendeels zelf en worden over de hele wereld verkocht. Creatief brein Jeannette van Rijswijk vormt samen met man Mike – verantwoordelijk voor de zakelijke kant van het bedrijf – de directie van Cobra Art. ‘Ik ben steeds meer in die creatieve rol gegroeid en dat heeft zich ontwikkeld tot de bekende Cobra Art-stijl.’
Moderne Nachtwacht
De Cobra Art-stijl is vrij uitgesproken, niet alles past erin. ‘We hebben wel klassieke werken, maar een geschilderd landschap vind je hier niet – of er moet een twist aan zitten.’ Daarbij is Cobra Art toegankelijk voor iedereen, of zoals Jeannette het uitdrukt: ‘We zijn een gallery op high level, maar met onze werkwijze hebben wij kunst wel voor iedereen bereikbaar gemaakt.’
Jeannette van Rijswijk. Fotografie: Davien Hulsman.
Die werkwijze laat zich goed omschrijven met een voorbeeld. ‘Samen met een kunstenaar komen we tot een thema en dan begint de productie voor de fotoshoot. Zoals de moderne variant van De Nachtwacht van de Belgische fotograaf Jonas Leriche. Dat is zeer arbeidsintensief, er komt zo veel bij kijken. We regelen de speren, zwaarden, helmen, zoeken modellen die bij het origineel passen. Het is heel succesvol, want iedereen vindt het leuk, zo’n moderne versie van De Nachtwacht in huis.’
Van Urban tot Swarovski
Een kunstenares die sinds het eerste uur aan Cobra Art is verbonden, is Karin Vermeer. Jeannette: ‘Zij werkt zeker al twintig jaar voor ons. Twee keer per jaar toont ze ons opzetjes van nieuwe kunstwerken die we samen kunnen produceren.’ Nieuwer zijn bijvoorbeeld kunstenaar Hippe Shit, die charismatische beroemdheden vastlegt in een urban stijl.
David Stesner uit New York, met zijn kleurrijke vlinders tegen een abstracte achtergrond. Loes van Delft, die rond haar figuur Pjipje graffiti-kunst maakt in een cartoonstijl. En natuurlijk James Chiew. ‘Hij maakt enorme fotokunst, die wij afwerken met een epoxy toplaag. Prachtig. Door Swarovski-kristallen erin te verwerken, komt het doek bovendien helemaal tot leven.’
David Hasselhoff
Over Chiews werk heeft Jeannette nog een anekdote. ‘Op een dag belde David Hasselhoff. Ik dacht: David Hasselhoff, ja, sure. Maar toen ging hij facetimen en bleek hij het echt te zijn. Hij had in een hotel gelogeerd vol met Cobra-kunst en vond het heel gaaf. Hij wilde graag ons kunstwerk A Wonderful World hebben omdat hij de helft van de mensen die erop staan heeft gekend.’
Helemaal mooi werd het toen Jeannette David voorstelde om een van de 42 beroemdheden op het doek – waaronder Gandhi, de Paus, Freddie Mercury, Marilyn Monroe, Mick Jagger, Moeder Teresa – te vervangen door een foto van hemzelf. ‘Dat vond hij een fantastisch idee. We hebben fotograaf James Chiew foto’s van hem laten maken en ze leggen nu de laatste hand aan het werk.’
Sfeer proeven
Ook qua afwerking van de werken kun je bij Cobra Art alle kanten op. Liquid gloss – ‘daarvan hebben we veel in bruintinten, zodat de werken in de stijl van Erik Kuster passen’. Epoxy, waarbij er zeven lagen geheel met de hand worden aangebracht. Mixed media, waarbij het doek zo wordt bewerkt dat het meer wegheeft van een schilderij dan van een foto. Maar er staan ook heel veel sculpturen en objecten in de zaak.
En dan heeft Cobra Art ook nog de Masterpiece Collection: limited edition-kunstwerken van ’s werelds spannendste kunstenaars. Ideeën voor de kunstwerken doet Jeannette op over de hele wereld. ‘Volgende week gaan we bijvoorbeeld een aantal dagen sfeer proeven op Ibiza. Daarna gaan we naar Miami – daarvandaan kom ik ook altijd vol ideeën terug. Heel inspirerend. En eind van het jaar gaan we naar Zuid-Afrika, waar je weer heel andere stijlen tegenkomt. Daarnaast lees ik veel interieur- en modebladen om inspiratie op te doen. Ik let erg op wat er in de mode is.’
Wereldveroveraars
Om de klanten over de hele wereld nog meer tegemoet te komen, opent Cobra Art franchises in grote steden. Zo hebben Rotterdam en Düsseldorf al een Cobra Art, maar ook in Parijs, Londen, Oslo, Berlijn en Moskou wordt hard aan de opening gewerkt. Jeannette: ‘Ook zo bijzonder: op de beurs in Parijs kwam een vaste klant uit Tokyo naar ons toe. Hij had zijn interieurzaken verkocht, maar had nog wel veel panden. Hij vindt onze collectie te gek, dus ik vroeg hem waarom hij geen Cobra Art-gallery in Tokyo begon. Dat vond hij een fantastisch plan en dat gaat nu dus ook gebeuren.’
Brandstore Cobra Art
Van Baerlestraat 8-hs
1071 AW Amsterdam
+31 (0)20 215 3110
[email protected]
www.cobraart.nl
Editie 06
Winston Gerschtanowitz
Dit verhaal staat oorspronkelijk in een geprint nummer van Pure Luxe Magazine.
Bekijk magazine