Natuurlijk zitten we telkens handenwrijvend achter onze laptop als Porsche aankondigt met iets nieuws te komen, zelfs al weten we dat het in grote lijnen bekend werk zal zijn. De 911 is al jarenlang in grote lijnen hetzelfde en toch weet iedere subtiele verandering ons weer aangenaam te verrassen. Het is niet erg dat Porsche telkens besluit om veranderingen subtiel te houden, want: iets wat goed is behoeft geen verandering. En precies dat geldt ook voor deze stijlvolle Porsche 911 Targa 4S. Een bekend recept, met wat verfrissende kruiden hier en daar.
Porsche weet het gevoel van ‘vroeger’ goed te omvatten met deze 911 Targa 4S Heritage Design Edition
De naam verklapt al direct wat het hoofdingrediënt van deze creatie is: vroeger. Vroeger was alles beter zegt men vaak, maar dat zal in ’t geval van auto’s niet zo snel kloppen. De bolides van vroeger zijn weliswaar geliefd én gewild, maar dat heeft vaak te maken met emotie. De emotie van het rijden, de rauwe randjes van de techniek en het feit dat er iemand keihard had zitten zwoegen op het koetswerk, maakt dat menig autoliefhebber ‘vroeger’ als roman beschouwt.
Het is dan ook niet zo gek dat Porsche focust op het verbeteren van de techniek, de rijbeleving en de vormen – zonder vroeger daarbij uit het oog te verliezen. En om te benadrukken dat het merk met enige regelmaat terugdenkt aan de dagen van luchtgekoelde boxermotoren, het ‘werken’ achter het stuur en de rauwe techniek, is er door de Manufaktur Division een speciale Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition uitgebracht. Een moderne 911 Targa, met karakteristieken van z’n voorgangers.
Iconische elementen uit de jaren ’50 keren terug in deze hedendaagse creatie
Porsche weet ons te vertellen dat er in totaal vijf verschillende kleuren lak te bestellen zijn bij deze speciale 911 Targa 4S. Met de Heritage Design Editions wil Porsche karakteristieke elementen van de bolides uit de jaren ’50 tot ’80 terug laten keren. Naast het kersenrood aan de buitenkant is deze 911 Targa eveneens voorzien van witte striping op de wielkasten en langs de zijkant van de bolide.
Andere details die benadrukken dat het om een speciale auto gaat zijn onder andere Porsche-badges vormgegeven zoals het logo in 1963. Het Heritage Design-zegel is tevens prominent terug te vinden op de neus van de auto. Een knipoog naar het verleden: Porsche-rijders ontvingen dit zegel vroeger wanneer ze met hun Porsche 356 de mijlpaal van 100.000km hadden bereikt.
Het interieur krijgt eveneens een bijzondere behandeling. Zo is er gekozen voor een two-tone lederen interieur. In dit geval de combinatie van bordeauxrood leder met clubleder in Atacama Beige – een andere optie is zwart leder met clubleder in Atacama Beige. Daarnaast is gebruik gemaakt van corduroy voor bepaalde vlakken, een element dat ook gebruikt werd in de Porsche 356.
Een krachtige verschijning; in prestaties en in uiterlijk
Natuurlijk is ook deze Porsche 911 Targa 4S niet onbekend met prestaties. De bolide wordt aangedreven door een 3,0-liter zescilinder bi-turbo boxermotor. Als transmissie kun je kiezen voor een 7-traps handbak of een 8-traps PDK automatische transmissie. Die laatste versie is in staat om in 3,6 seconden naar 100km/u te sprinten en stopt pas wanneer de teller 304km/u aangeeft.
De Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition wordt naar verwachting in september in de Nederlandse showrooms verwacht. De prijs voor de versie met handgeschakelde bak begint bij €222.600, terwijl de versie met de PDK automaat vanaf €225.900 te koop zal zijn. Er zullen slechts 992 exemplaren gebouwd worden en iets zegt ons dat die als warme broodjes over de showroomvloer zullen gaan. Overigens kun je ook nog een stijlvol chronograaf horloge bestellen (Porsche Design) speciaal ontworpen voor deze bolide – de vraag is: waarom niet?
Bron: Porsche