Het is inmiddels geen geheim meer dat bedrijven het zwaar hebben door de aanhoudende Corona-pandemie. Overal lijkt men een forse deuk op te lopen in de begroting en er blijft vrijwel geen enkele markt onaangetast. De Nederlandse Spoorwegen gaan eveneens gebukt onder de last van het Corona-virus. Uit de cijfers van het eerste halfjaar van de NS blijkt dat er maar liefst €185 miljoen aan verlies werd geleden. Een fors bedrag dat beslist niet zomaar is weggewerkt.
De NS gaat gebukt onder tegenvallende reizigersaantallen
Toen in maart en april bleek dat het virus serieuze gevolgen zou hebben voor de wereldeconomie, waren bedrijven overal ter wereld op zoek naar alternatieven voor het in stand houden van een inkomensstroom. In sommige gevallen – denk aan horeca met grotere afstand tussen terrassen – zijn er mogelijkheden om actief werkzaam te blijven binnen het ‘nieuwe normaal’. Echter, voor een vervoerder als de NS gaat deze vlieger niet op.
De Nederlandse Spoorwegen zijn sterk afhankelijk van de reizigers die dagelijks gebruik maken van de treinritten. Helaas werkt het overgrote deel van de Nederlanders thuis en wanneer dit niet het geval is, wordt de trein alsnog gemeden in verband met besmettingsgevaar. Kortom, de NS lijkt op geen enkele manier extra inkomsten te kunnen genereren.
In 2024 financieel gezond, zo ziet de doelstelling er vooralsnog uit
En dat is nog een flink gat om te overbruggen. President-directeur Roger van Boxtel geeft te kennen dat het OV in Nederland zich aan moet passen, maar dit niet op eigen kracht kan. Zoals we hierboven ook al aangaven is de speelruimte die vervoerders hebben met betrekking tot het vergaren van inkomsten zo gering, dat de financiële impact van het Corona-virus bijna niet te omzeilen is.
De focus ligt op 2024, dan verwacht de NS weer financieel gezond te zijn. Gedurende de periode richting dat jaar wil men tevens ervoor zorgen dat het treinkaartje betaalbaar blijft – de consument moet dus zo weinig mogelijk last ondervinden van deze financiële malaise. Om de financiële gezondheid verder te realiseren heeft de NS plannen gemaakt voor het creëren van een besparingspakket van maar liefst €1,4 miljard. Dit pakket zal leidend zijn tot aan 2025. Echter, de NS benadrukt dat dit gecombineerd moet worden met overheidssteun.
De forens van vitaal belang voor de NS
Nadat begin dit jaar de nieuwe regels omtrent de pandemie van kracht werden, zag de NS reizigersaantallen dalen tot maar liefst 10%(!) van het originele aantal. Als gevolg van de versoepelingen is dit aantal weer toegenomen tot 40%, maar een prettige situatie is het nog allerminst. Hierbij is de forens één van de belangrijkste doelgroepen voor de NS. Na de zomer zullen er dan ook enkele maatregelen van kracht worden die de forens aan moeten moedigen weer te reizen met het openbaar vervoer.
Bron: NS