BMW is geen vreemde binnen Pure Luxe. Het merk uit Beieren is al jarenlang een toonaangevende naam op het gebied van luxe, sportiviteit en innovatie binnen de automotive branche. Om dat van dichtbij te proeven rijdt onze uitgever Floris Wyers met enige regelmaat in een BMW – zodat hij z’n kritische blik met jullie kan delen. Vandaag spreekt hij over z’n ervaringen achter het stuur van de BMW 840d xDrive Gran Coupé.
De BMW 840d xDrive Gran Coupé lijkt het complete plaatje zonder tankstress
En daarmee is deze giga-coupé eigenlijk het beste omschreven. Tuurlijk, als jullie ’t voor het kiezen hebben (ik in ieder geval wél), dan kiezen jullie waarschijnlijk toch voor een benzine-motor. Simpelweg omdat dat de associatie is die we hebben met dit soort bolides. Toch wilde ik de diesel-variant niet meteen afschrijven vanwege die associatie, dus ging ik er zo blanco mogelijk mee rijden.
Vrij snel werd me duidelijk dat de 8-serie een auto is die het credo van BMW enorm goed weet over te brengen op de rijder. Het feit dat ik in een diesel reed leek ik vrij snel te vergeten en Freude am Fahren bleek de sfeer te bepalen. De BMW 840d Gran Coupé is wat mij betreft de ultieme bolide als ’t gaat om zelf rijden – en omgeven worden door luxe en sportiviteit. Want, mocht je denken dat deze bolide niet uit de voeten komt: die 319 paarden doen hun werk uitstekend.
Het model waar ik in heb mogen rijden zat bomvol met opties en dat doet direct wat met de rijbeleving. Zo merk je al snel dat het comfort en de overload aan mogelijkheden de norm bepalen voor je gedrag als rijder. Ik werd op z’n zachtst gezegd aardig verwend iedere keer dat ik plaatsnam achter het stuur van deze auto.
Rij-eigenschappen die in perfecte harmonie samengaan met het ‘idee’ achter deze coupé
Zoals gezegd is deze BMW niet uitgerust met een benzine-motor en betreft het geen M-versie. Het gaat hier om een nette, diesel-variant, die goed is aangevuld met opties aan zowel ex- als interieur. Toch is dat wat mij betreft een perfecte combinatie. BMW’s doen het vrijwel altijd goed, maar wanneer je gereden hebt in bijvoorbeeld een M3 of M4 en je stapt dan in deze BMW 840d xDrive Gran Coupé, dan begrijp je waarschijnlijk direct wat ik bedoel met die perfecte harmonie.
De aller-sportiefste BMW’s zijn vaak uitdagend. Het zijn auto’s waar je eigenlijk constant de grens mee op wil zoeken – simpelweg omdat het kan en omdat ze je dat iedere seconde laten weten. Deze 840d is anders. Het is een auto die nog steeds erg nette prestaties weet te overleggen, maar zonder je daar constant bewust van te maken. Zoals ik een stukje terug in de tekst ook al aangaf: het is een perfecte auto voor wie wil genieten van alle luxe zonder plaats te willen nemen op de achterbank.
De zes-in-lijn weet z’n kracht op zeer subtiele wijze te distribueren en zoals verwacht van een diesel is er altijd ruim voldoende koppel aanwezig, mocht je ’t pedaal even willen vloeren. Toch is het geen moment too much. Rijden in deze auto is leuk voor een uurtje, maar maak daar acht uren van en je kunt nog steeds zonder problemen glimlachend uitstappen.
Volwassen rijden, de show stelen én rustig een tankstation overslaan
En daarmee wordt deze 840d het beste omschreven. Nee, het is inderdaad niet de grootste schreeuwerd van de familie en voor wie vindt dat dit soort auto’s toch écht een benzine-motor behoeven stopt mijn pleidooi. Toch denk ik dat de doelgroep van deze auto meer dan tevreden kan zijn met het rijden van deze bolide.
Het model is werkelijk prachtig, een absolute nekkendraaier. Het interieur is stijlvol, zoals we dat kennen van BMW. En last but not least: je kunt zonder problemen een tankstation overslaan, want ondanks z’n 319pk is deze 8-serie verdomd zuinig. En we weten allemaal dat dat een zeer belangrijk aspect van autorijden is – ongeacht je inkomen. Wat mij betreft een zeer geslaagde versie van de 8-serie. Beslist de moeite waard.