Jaguar heeft met de F-Type eigenlijk sinds dag 1 een bolide te pakken die menigeen het nodige rijplezier doet bezorgen. De formule voor de flitsende tweezitter lijkt te kloppen en net als je denkt dat ’t niet beter kan, besluit men bij Jaguar dat er altijd ruimte is voor verbetering – en een grotere motor. Als gevolg daarvan nam ik (Floris) de sleutels mee van deze Jaguar F-Type P450 R-Dynamic, om ‘m eens even goed aan de tand te voelen. Want, van V6 naar V8, dat moet wel haast spektakel opleveren.
Downsizen gebeurt overal, maar bij Jaguar doet men daar nu even niet aan mee
En dat vind ik persoonlijk het grootste geluk van deze laatste generatie Jaguar F-Type. De stijlvolle tweezitter is slechts zeven jaar op de markt, maar met deze laatste (en grootste) metamorfose heeft Jaguar wat mij betreft een schot in de roos te pakken. Waar we voorheen moesten doen met een 3,0-liter V6 mét supercharger, daar komt er nu een luidere grom uit de uitlaten door het wisselen naar de bekende 5,0-liter V8. Geweldig.
De ‘elephant in the room’ is zo verkeerd nog niet
Toch wil ik niet alleen maar speechen over de V8. Ja, ik ben enorm blij dat deze motor – in gematigde vorm – nu ook buiten de R te vinden is, maar er zijn genoeg andere aspecten van deze bolide die besproken kunnen worden. Eén van die aspecten is het wijzigen van het front, iets wat men direct opviel bij de introductie. Jaguar heeft de F-Type namelijk andere koplampen gegeven en die vallen direct op.
De reacties op die ‘in your face‘ verandering zijn gemengd. De een kan er prima mee leven, de ander spreekt over een ‘schande’ en begrijpt niet wat er mis was met de oude koplampen. En eerlijk gezegd kan ik vrij stellig zijn in mijn mening over de nieuwe koplampen: ik vind ze verdomd goed passen bij de rest van het koetswerk. Jaguar heeft in mijn ogen eindelijk een front gecreëerd dat écht past bij deze F-Type. De agressievere look is er een die mij erg aanspreekt. Wat mij betreft dus zeker een geslaagde verandering.
Een auto die sportiviteit combineert met heerlijk rijgedrag
En dat is een combinatie die Jaguar altijd voor ogen heeft gehad – zoals het hoort bij auto’s van deze categorie. De 5,0-liter V8 is zoals we dat kennen van het merk uitgerust met een supercharger, wat zorgt voor een prettige distributie van de kracht. P450 staat voor het aantal pk’s, in dit geval dus 450. Met die krachtbron is de F-Type in staat om in 4,6 seconden van 0 naar 100km/u te accelereren. De topsnelheid ligt bij 285km/u.
Deze Jaguar F-Type P450 R-Dynamic wordt overigens geleverd met zowel een achterwielaandrijving als een vierwielaandrijving. Jaguar laat de keuze dus gelukkig aan de consument, maar mocht je verstandig om kunnen gaan met zoveel paarden, dan raad ik je aan de achterwielaandrijving te kiezen. Scheelt in de portemonnee én in het gewicht van de auto.
Luxe en comfort zonder houdbaarheidsdatum
Wat opvalt aan het interieur van deze vernieuwde F-Type is het feit dat er vrij veel van de oorspronkelijke karakteristieken bewaard is gebleven. Uiteraard biedt het interieur alles wat de hedendaagse consument zich kan wensen, maar het is duidelijk dat er veel aspecten uit de eerste F-Type nog steeds meegenomen worden in dit model. Mede door die aanpak oogt het interieur wellicht niet het meest modern, maar het is beslist niet outdated.
Voor mij persoonlijk is de F-Type een extreem prettige auto, let wel: als plezierbolide. En dat heeft niets te maken met het niet willen rijden in deze F-Type, maar voor gebruik van maandag tot en met zondag kom je soms gewoon wat praktische aspecten te kort (lees: ruimte). Verder zal een nieuwe bestuurder beslist even moeten wennen aan de breedte van de auto. Kun je die puntjes makkelijk naast je neer leggen, dan staat er een prima, sportieve bolide klaar om je met een grote glimlach op je gezicht van A naar B te brengen. Hoe dat komt? Iets met V8 naar het schijnt.