Al een hele poos weten automakers dat ze de prestaties van hun bolides kunnen verhogen wanneer het gewicht omlaag gaat. Een juiste balans en een laag gewicht kan betekenen dat er met een kleinere motor gewerkt kan worden – terwijl de auto alsnog hoge snelheden haalt en snel accelereert. Porsche is één van die automerken die kennis uit de racerij combineert met jarenlange kennis op ’t gebied van sportwagens. Als gevolg daarvan is het merk uit Stuttgart in staat om bolides te creëren zoals deze Porsche 919 Street.
De Porsche 919 Street: een gematigde variant van de gelijknamige LMP1-bolide
Wie een beetje thuis is in de line-up van Porsche weet dat hun LMP1-bolide ‘919 Hybride’ heet. De racewagen heeft Porsche veel successen gebracht in het WEC en dus was het voor Porsche de perfecte basis voor een auto die minstens zo goed was – maar dan gewoon op de openbare weg. Het idee voor de Porsche 919 Street was geboren.
De auto bevat, net als z’n Le Mans-broer, een viercilinder in v-vorm. Deze 2,0-liter motor wordt gecombineerd met een hybride aandrijflijn, wat ervoor zorgt dat de auto praktisch over 900pk beschikt. Tel daar bij op dat de bolide minder dan 900kg weegt en je kunt zelf wel voorstellen hoe bloedstollend snel het gaat. Ondanks die veelbelovende formule bleek de rest van de bolide niet echt doordacht te zijn. Ja, het ontwerp was gemaakt om hoge snelheden te bereiken (op een prettige manier), nee, daarmee was de auto niet direct straatlegaal.
Porsche ziet enorme potentie afdruipen
Het bleek destijds niet de moeite waard om ervoor te zorgen dat de bolide wél de openbare weg op mocht, dus stapte Porsche over op een andere route. De Porsche 919 Street zou verkocht worden aan enkele vermogende klanten, om er op een zonnige zaterdag eventjes lekker mee te ‘racen’. Helaas voor Porsche kwam hier het volgende probleem om de hoek kijken: de aandrijving bleek erg complex. Sterker nog, de aandrijving is zo complex dat er een klein uur nodig is om de viercilinder én Hybride-aandrijving volledig op te starten.
Natuurlijk is niet iedere Porsche-koper een begenadigd autotechnicus. Dus met die informatie in het achterhoofd werd al gauw duidelijk dat Porsche hun 919 Street niet kon verkopen met een team van monteurs erbij – lang verhaal kort: óók die optie verdween in de prullenbak. Het bleek de doodsteek, want de Porsche 919 Street gaat de autogeschiedenis in als ‘het succes dat nooit succesvol was’. Desalniettemin is deze creatie er een waar menig liefhebber van gaat watertanden.
Bron: Topgear Nederland