Dat Apple en Tesla bevinden zich beiden in het hoogste segment van zakendoen. De ene heeft de touwtjes in handen als het aankomt op tech en de ander heeft de elektrische automarkt in z’n greep. Tesla doet het momenteel meer dan goed en het geld komt met bakken binnenstromen. Maar dat was niet altijd de gang van zaken. In 2017 wilde Elon Musk namelijk een deel van Tesla uit handen geven aan Apple, maar tevergeefs.

Apple Car

Zoals we gewend zijn liet Musk dit aan de wereld weten via Twitter. De tweet van Elon Musk komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het heeft alles te maken met de nieuwe Apple Car. Apple werkt volgens vele geruchten aan zijn eigen zelfrijdende elektrische auto’s. Het Taiwanese ‘Economic Daily News’ claimt dat de eerste Apple Car al in het derde kwartaal van 2021 op de weg gaat komen.

Het meest opvallende aan deze Apple Car is de accu. De toekomstige auto zou namelijk gebruik gaan maken van een monocel-batterij. Deze techniek moet er niet allee voor gaan zorgen het kosten flink slinkt, maar ook dat de actieradius aanzienlijk toeneemt. Dat klinkt te mooi om waard te zijn en volgens Elon Musk is dat ook zo. In een tweet zegt de Tesla-baas dat het onmogelijk is en voegt daar vervolgens nog wat aan toe. Om nog even wat extra olie op het vuur te gooien, wellicht.

Apple x Tesla

Elon Musk zocht contact met bestuursvoorzitter van Apple, Tim Cook en vroeg hem of Apple de boel wilde overnemen. De prijs die hij toen vroeg was een tiende van de huidige waarde van Tesla. Het automerk heeft op dit moment een marktwaarde van 600 miljard dollar. Hadden ze handen geschut, was Apple nu met 60 miljard dollar mede-eigenaar van Tesla. Volgens de Zuid-Afrikaan weigerde Tim Cook de meeting en wilde Apple dus niet eens in gesprek gaan.

Apple

In zijn Twitter-bericht schreef Musk dat hij contact opnam met Apple tijdens de “donkerste dagen” in de ontwikkeling van de elektrische auto, Tesla Model 3. De Tesla-chef zei tegen de arbeiders in zijn fabriek in Fremont, Californië toen dat het bedrijf door een “productiehel” van een periode van ongeveer zes maanden of langer heen zou gaan. Enkele weken daarna postte Musk op Twitter dat hij op het dak van de fabriek sliep zodat hij altijd in de buurt zou zijn om problemen op te lossen. Het blijft een markant figuur.

Elon Musk

Daarentegen heeft Musk heeft een rijke historie van problemen door uitspraken die hij op Twitter deed. Zo poste hij onder meer dat hij Tesla van de beurs wilde halen en dat hij de financiering daarvoor geregeld had. Niet bleek minder waar en hij werd door de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC op de vingers getikt. Hij mocht daarna geen bedrijfsgevoelige informatie meer op Twitter zetten zonder toestemming van het juridische team van Tesla.

Toch is Elon Musk hard op weg om de rijkste man ter wereld te worden, lees hier hoe dat er aan toegaat.