Khadaffi was 42 jaar lang de beruchte leider (lees: dictator) van Libië. Alhoewel Khadaffi geen publiek ambt was of officiële titel droeg, werd in Libië door zijn grote groep aanhangers wel degelijk zo behandelt. Op 20 oktober 2011 werd hij door een woeste menigte doodgeschoten in zijn geboorteplaats Sirte. Ook zijn zoon Mutassim werd op 20 oktober van het leven ontnomen. Geld gaat niet mee in je graf en datzelfde geld voor materialistische bezettingen. Khadaffi’s Maybach 57S Coupé staat nu te koop bij een Nederlandse dealer.

Maybach 57S Coupé

Het Duitse bedrijf Xenatec werkte het concept van de 57S Coupé uit en plande in 2010 een productie van 100 exemplaren sterk. En niemand minder dan de Libische dictator Khadaffi kocht er één. Uiteindelijk werden er maar acht exemplaren van de Maybach 57S Coupé gerealiseerd. Helaas voor hem kon hij de wagen alleen nooit in ontvangst nemen, vanwege – je raadt het al – zijn overlijden. Na tien jaar is de auto in Nederland beland met slechts 2.300 kilometer op de teller in zeer uitgesproken kleurstelling.

Maybach-57S-Coupé-Kadhafi-2

De Maybach 57S Coupé van Khadaffi is niet de enige van de acht zeldzaamheden die in Nederland staat. Het in Alkmaar gevestigde Auto Leitner kocht de helft van alle bestaande Coupés op. “Ik heb ze overal ter wereld bij elkaar gezocht’, vertelt Douwe Leitner aan TopGear. “De zwarte is speciaal omdat dit chassisnummer 001 is. Afgelopen zomer had ik nog een blauwe staan.” Daarnaast staan er in de showroom nog een aantal andere Maybachs en ander leuk speelgoed – voor de rijken.

Maybach-57S-Coupé-Kadhafi-3

Xenatec werkte onder licentie van Maybach en leverde dus een officieel product af. Het model hield voor de rest dezelfde afmeting als elke andere 57S, maar Xenatec verbreedde de auto tot 2,18 meter en verlaagde hem tot 1,48 meter. Het onderstel is sportiever, omdat dit exemplaar zich meer richt op de bestuurder dan op de passagier(s) op de achterbank. Ook lieten ze het vermogen met rust en dat blijft dus bij de biturbo V12 met 612 pk. De 0-100-tijd is zo’n 5 seconden en de topsnelheid ligt op een respectievelijke 275 km/u.

Tien jaar geleden kostte de Coupé 765.000 euro. Dat is de exportprijs. Wil je hem in Nederland kopen, zal je toch echt wat dieper in de buidel moeten tasten; €961.950 om precies te zijn.

Stuurwiel