Na jaren van succes werd de luxe horloge-industrie van Zwitserland zwaar getroffen en de daaropvolgende economische crisis, en alleen de best geplaatste merken bleven grotendeels onbeschadigd – zoals Rolex. De Swatch-Group komt daarentegen niet ongeslagen de strijd uit.

Eerste verlies sinds 1983

De Zwitserse horlogemaker boekte zijn eerste verlies sinds 1983. De Swatch-Group, eigenaar van high-end merken zoals Blancpain, Breguet, Longines, Hamilton, Tissot en Omega, evenals modieuze horloges zoals Swatch en Calvin Klein, moest aardig incasseren door recente lockdowns en de daaropvolgende economische duikvlucht.

Swatch-Group

Een van de drie grote horlogemakersgroepen in Zwitserland, samen met LVMH en Richemont, boekte de Swatch Group in januari een jaarlijks verlies van $59 miljoen na sluiting van alle 384 winkels wereldwijd.

Veel Zwitserse horlogemakers werden in 2020 geconfronteerd met een existentiële dreiging tijdens de gewelddadige economische crisis die zonder aankloppen zichzelf binnenliet. De verkoop van Zwitserse horloges daalde vóór april 2020 met 81 procent, hoewel het in november herstelde tot 97 procent van het niveau van 2019, volgens onderzoek dat in januari werd gepubliceerd door markt-analysebedrijf Bernstein. Voor een aantal merken zijn de reserves echter uitgeput en het vertrouwen gelonkt.

Rolex

Uit de analyse bleek dat Rolex, een van de weinige zelfstandige onafhankelijke Zwitserse merken, vorig jaar een van de minst door de economische crisis werd getroffen.

Rolex

Een aantal merken binnen het portfolio van Swatch-Group werden volgens het Bernstein-rapport gedwongen aanzienlijke kortingen aan te bieden. “Productinnovatie en het vermogen om producticonen te creëren en te koesteren zijn essentieel – Rolex heeft op dit gebied fantastisch werk geleverd.”

De pandemie en de daaruit voortvloeiende economische crisis was de grootste uitdaging waarmee de Zwitserse horloge-industrie te maken heeft gehad sinds de zogenaamde “kwartscrisis” van de jaren ’70 en begin jaren ’80. Pas toen horloges opnieuw zeer gewilde uitspraken van luxe en status werden, begonnen de Zwitserse merken opnieuw serieuze winsten te maken.

China is al een aantal jaren toonaangevend op het gebied van de verkoop van luxe horloges, meestal met aankopen in het buitenland: Hong Kong en elders, om belasting op het vasteland te vermijden. Met de rem op internationale reizen, begonnen Chinese luxeconsumenten lokaal te winkelen, waardoor de export van Zwitserse horloges naar het vasteland van China sterk steeg in vergelijking met andere landen, waar de importvraag met dubbele cijfers zakte.

Swatch-Group