1 miljoen euro is uiteraard een ongekend hoog bedrag voor een Mercedes G-klasse. Maar dat is wel ergens op gebaseerd. De oplettende fijnproever heeft misschien opgemerkt dat dit exemplaar qua verhouding iets afwijkt van het ‘standaard’ model. Deze Mercedes G-klasse is in Duitsland met zo’n 50 centimeter verlengd.

Gepantserde G-klasse

Maar die extra centimeters zijn natuurlijk niet de enige reden van de forse prijsstijging. Ook is de statige koets gepantserd op VR7 niveau. Dat is een in Duitsland ontwikkelde weerstandsnorm voor ballistische voertuigen dat bestand is tegen munitie van allerlei verschillende kalibers.

G-klasse

Maar daar houdt het nog niet mee op. Onder de motorkap ligt een 4,0-liter biturbo afkomstig uit de AMG GT R. Waar 585 pk en 850 Nm uit wordt geperst. In de basis gaat ‘ie 0 naar 100 in 4,5 seconden en een begrensde top van 220 km/u, of 240 km/u als je het lief vraagt (en betaalt). Wat de prestatie van deze verlengde én gepantserde versie zijn, is helaas – nog – niet bekend. Veel sneller zal het er allemaal niet op geworden zijn. Daarvoor kan je wellicht beter terecht bij deze G-klasse.

deuren

In de basis is deze Mercedes G-klasse van 1 miljoen euro een AMG G 63. De Duitse exportprijs ligt op 980.000 euro, maar dat hangt nog af van de optionele add-ons. Je zou bijvoorbeeld een wand kunnen laten plaatsen tussen de bestuurder en de achterpassagiers.

Verder is er nog een optie om er een computer in laten bouwen, een upgrade in het audio compartiment of zaken als sirenes, zwaailichten of een rooksysteem laten monteren. Kortom; je kunt helemaal losgaan en niets is té gek.

1 miljoen

Wil je zo’n auto importeren, dan zal de belastingdienst nog een graantje mee willen pikken, dus al met al wordt de grens van 1 miljoen makkelijk overschreden. Los van het verhaal, is er wat ons betreft een legio aan andere opties.

Benieuwd naar de duurste auto’s ooit, op basis van nieuwprijs. Klik dan hier.