Twee Italiaanse grootmachten in de mode-industrie die onder één dak gaan opereren. Vorig jaar december werd bekend gemaakt dat Moncler, Stone Island ging overnemen voor maar liefst €1,15 miljard. Daarmee kreeg Moncler 70% van Stone Island in handen.
Moncler x Stone Island
Moncler heeft nu de resterende 30 procent van Stone Island gekocht voor $419 miljoen. De deal zal naar verwachting eind maart worden afgerond, na goedkeuring door de aandeelhouders van Moncler.

De twee Italiaanse merken zullen – zoals wel vaker bij dit soort overnames – afzonderlijke, autonome entiteiten blijven, hoewel de merken door de overname informatie zullen delen over hoe ze de Amerikaanse en Aziatische markten het beste kunnen veroveren.
Groeien in lastige tijden
Beide labels hebben de afgelopen jaren een ongelooflijke groei gekend. Tussen november 2019 en oktober 2020 behaalde Stone Island € 240 miljoen euro (ongeveer $ 291 miljoen) aan inkomsten, ondanks de wereldwijde pandemie die het verkeer in winkels en verkoop in z’n geheel dramatisch beïnvloedde.
Carlo Rivetti, voorzitter en CEO van Stone Island zei in een verklaring: “Remo (Ruffini, red) en ik hebben besloten om de krachten en visies te bundelen om samen de uitdagingen aan te gaan waar we allemaal mee te maken hebben. We delen dezelfde wortels, vergelijkbaar. ondernemende reizen en het grootste respect voor de diepe waarden van onze merken en onze mensen. En wij zijn Italianen.”

Met Stone Island diversifieert Moncler met een meer technisch merk. De aankoop geeft het Italiaanse bedrijf, dat bekend staat om zijn dure winterjassen, ook een grotere aanwezigheid in zijn thuisgebied en een sportkledingmerk dat jongere klanten aanspreekt.
Moncler, opgericht in 1982, staat bekend om kleurrijke sportjassen, die veelal de $1.000-grens overschrijden. Het is ook gespecialiseerd in hightech stoffen en heeft kledingstukken gefabriceerd die van kleur veranderen afhankelijk van de temperatuur.
Essentiële markten
“Ik zie Stone Island groeien in essentiële markten, zoals Azië en Noord- en Zuid-Amerika, die nog onontgonnen zijn en die we goed kennen,” zei hij tijdens een telefonische vergadering. “Juist op deze momenten hebben we nieuwe energie en nieuwe inspiratie nodig om aan onze toekomst te bouwen.”, aldus Moncler CEO Ruffini.