De Iraanse zakenman Manny Koshbin zwemt dankzij zijn succesvolle vastgoedportfolio in het geld en toont zijn welvaart graag zijn YouTube-kanaal. Hij is een fan van mooie snelle wagens en alles wat daarbij komt kijken – zo ook de mindere kanten. Hij investeerde een deel van zijn krankzinnige vermogen in twee Bugatti Veyron’s en vijf McLaren SLR’s. In de onderstaande video legt hij uit wat hij kwijt is aan onderhoudskosten voor één van zijn Veyron’s.

Bugatti Veyron

Hij vertelt hierin dat hij met het onderhoud van zijn twee Bugatti’s ongeveer 22.500 euro (25.000 dollar) per jaar kwijt is. En dat is dan alleen nog maar voor het algemene onderhoud, waarbij een aantal filtertjes en vloeistoffen worden vervangen. Om bijvoorbeeld aan het oliereservoir te kunnen, moeten de achterwielen en remmen worden verwijderd en maar liefst 16 verschillende oliedoppen worden losgewrikt.

Bugatti-Veyron

Vooral het rubber onder de blitse bak zijn een forse kostenpost voor Bugatti-eigenaren. De banden moeten namelijk om de twee jaar geheel vernieuwd worden. Daar is ruim €34.300 mee gemoeid. Maar dan zijn we er nog lang niet. Er zijn nog genoeg andere dingen waar bergen aan geld moet worden ingepompt. Zoals €8.120 voor de turbo’s of €19.000 voor de nokkenasverstellers.

Prijzige onderdelen

Ook de brandstoftank van een Bugatti Veyron is een dure grap. De tank kost zelf al ruim €18.000 en het kost nog een extra €20.000 euro aan ambachtsuren om ze te laten vervangen. Bugatti verplicht eigenaren aan om alle vloeistoffen van de 1001 pk sterke supercar jaarlijks te verversen, dus daar kom je niet onderuit en bedraagt zo’n 4000 euro.

Wees er zuinig mee, want om kapotte onderdelen te vervangen mag je ook diep in de buidel tasten. Biijvoorbeeld kost het vervangen van een van de twee luchtkoelers €11.000, waarvan €9000 voor het onderdeel zelf en €2000 aan arbeidsloon. Denk dus nog maar even twee keer na voordat je richting de Bugatti dealer scheurt, voordat je in de financiële afgrond in springt.