Het zijn zware tijden voor elke ondernemer en elk bedrijf. Zeker als het unique-selling-point gefocust ligt op tourisme in periode dat juist dat niet mogelijk is. Eerder zagen we Uber, die €6,8 miljard verlies draaide in 2020 en een groot deel van hun personeelsbestand moest lozen. Maar ook Airbnb kampt met grote verliezen en vergelijkbare situaties, toch kijken beide beursgenoteerde bedrijven positief naar de toekomst.

Verlies Airbnb

Airbnb Inc., het online boekingsplatform, bleef het tijdens de feestdagen beter doen dan alle andere online reisorganisaties. Airbnb aandelen stegen ongeveer 2% tijdens de handel na sluitingstijd op donderdag, na een daling van 9,1%. Gezien over het hele afgelopen jaar moet Airbnb een verlies incasseren van maar liefst $4,6 miljard.

Airbnb

Herenhuis in de Jordaan op Airbnb

2020 zou een groots jaar moeten worden voor Airbnb, maar dat viel vies tegen – ook al lag dat buiten hun macht om. Er zouden eigen hotels komen, een integratie van vluchten met boekingen, een luxe thuisservice, een eigen tijdschrift en als klap op de vuurpijl werd er gewerkt aan een beursgang. Uiteraard gooide sluipmoordenaar Corona V. roet in het eten. Als gevolg werd toerisme op een economische duikvlucht gezet. Airbnb’s voorheen torenhoge waardering, op de piek in 2019 $41 miljard, kelderde op het dieptepunt afgelopen jaar naar $18 miljard en werden ruim 2000 medewerkers ontslagen.

Naar de beurs

Midden december ging Airbnb alsnog naar de beurs – met $700 miljoen verlies. In de aanloop naar de IPO (de eerste keer dat een bedrijf naar de beurs gaat) scoorde ze lang niet slecht en werd er nog steeds veel potentie ingezien. Dat had vooral te maken met de inauguratie van Joe Biden en zicht op een vaccin. Het in San Francisco gevestigde bedrijf noteerde opnieuw waarderingen van boven de $40 miljard. Het haalde uiteindelijk $3,5 miljard op en kwam tot stand op een waardering van $100 miljard.

 

“Op het dieptepunt van de pandemie voorspelden we dat onze inkomsten voor 2020 minder dan de helft zouden kunnen zijn van die in 2019. Maar uiteindelijk daalde de totale omzet van $3,4 miljard voor 2020 met slechts 30%, vergeleken met $ 4,8 miljard in 2019,” vertelden leidinggevende in een brief aan aandeelhouders.

Invloed op de huizenmarkt

Airbnb is voor velen een interessant concept, maar het heeft ook grote invloed op de steden waar ze opereren. Dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) in 2019. “Wat wij zagen is dat de aanwezigheid van Airbnb in een buurt leidt tot hogere woningprijzen. Dit gebeurde met gemiddeld zo’n drie procent, maar dat kan veel meer zijn in een buurt waar meer vraag is naar toerisme.” zei Hans Koster, universitair hoofddocent en leidinggevende in het onderzoek. Volgens hem niet één op één te vergelijken, maar dat de conclusie van dit onderzoek toch ook opgaat voor Amsterdam – en daarbuiten.