Bezit u een elektrische auto met een catalogusprijs van €12.000 tot €45.000? Dan komt u in aanmerking voor een subsidie. De subsidiepot voor elektrische auto’s voor 2021 bedraagt €1.108.000. Kun je niks leuks vinden tussen de subsidieprijs, dan is er altijd nog de mogelijkheid om een luxere en duurdere elektrische auto te kopen. Dit zijn de duurste elektrische auto’s van dit moment.

Tesla Model S Plaid – €139.990

We beginnen met een relatief ‘goedkope’ auto in dit lijstje. Tesla – onder leiding van voorman Elon Musk – is het afgelopen jaar flink in waarde gestegen en heeft grootse plannen voor de toekomst. Nog geen jaar geleden bracht Tesla een Model S Plaid op de markt. De Tesla Model S Plaid is een van de snelste auto’s op de markt en gaat in minder dan 2,1 seconden naar 100 km/uur.

Tesla Model S Plaid

De prijs van een Tesla Model S Plaid begint bij €139.990. Een flink prijskaartje, maar het is zeer zeker niet de duurste elektrische auto die er is. Tijd om te kijken naar de duurdere alternatieven.

Nio EP9 – €1.100.000

We nemen een grote sprong naar de prijsklasse van boven de miljoen. Het Chinese autobedrijf Nio is ook bezig aan een opmars en de nieuwe EP9 heeft een vermogen van 1360 pk. Het model is niet voor iedereen beschikbaar, want de eerste lading betrof 6 modellen en in de tweede lading werden er slechts 10 modellen verkocht aan consumenten. Het is nog maar de vraag wie er bereid is om €1.1 miljoen neer te leggen voor deze auto.

Lotus Evija – €1.900.000

Het Britse merk Lotus heeft voor het eerst een elektrisch model op de markt gebracht. De Lotus Evija heeft een indrukwekkende 2000 pk en bereikt in minder dan 3 seconden de 100 km/uur. Misschien is het meest indrukwekkende aan de auto wel dat de Evija in slechts 18 minuten volledig is opgeladen. Er zijn slechts 130 exemplaren gemaakt en het prijskaartje ligt daarom ook op €1,9 miljoen per stuk.

Pininfarina Battista – €2.000.000

Het Italiaanse automerk Pininfarina  behoort misschien niet de bekendste automerken, maar heeft toch de op één na-duurste elektrische auto die er is geproduceerd. Met de ruim 1900 pk sprint de Battista in minder dan 2 seconden van 0 naar 100 km/uur. Met een volle accu kun je 450 kilometer rijden. Aangezien er slechts 150 exemplaren van zijn, ligt de prijs op €2 miljoen voor dit model.

Pininfarina

Aspark Owl – €2.500.000

Als we kijken naar de duurste elektrische auto’s die er zijn, staat de Aspark Owl op plek 1. De Aspark Owl is niet alleen de duurste elektrische auto, maar ook de duurste Japanse auto dit ooit is gemaakt. De nieuwste versie van de Aspark Owl wordt aangeboden voor meer dan €4 miljoen, maar de vanafprijs ligt op €2.5 miljoen.

Aspark Owl

Voor dit geld krijg je een superauto met een topsnelheid van 400 km/uur en een acceleratie van 0-100 km/uur in slechts 1,7 seconden. Aangezien er slechts 50 exemplaren zijn gemaakt, is de kans groot dat je in Nederland de enige zult zijn met een Aspark Owl.